ایلی
معنی کلمه ایلی در لغت نامه دهخدا

ایلی

معنی کلمه ایلی در لغت نامه دهخدا

ایلی. ( ص نسبی ) منسوب به ایل که نام طایفه و محلی است.( الانساب سمعانی ). || ( حامص ) طاعت و فرمانبرداری. ( آنندراج ). بندگی. اطاعت. فرمانبرداری. ( فرهنگ فارسی معین ). بندگی و عبودیت و تسلیم و اطاعت و فروتنی. ( ناظم الاطباء ) : ایلی خواستن امراء بزرگ با ملک معظم نصیر الحق و الدین. ( تاریخ سیستان ).نشان ایلی و یکدلی آن باشد که... ( تاریخ سیستان ). بنده را برسالت بخدمت غازان فرستاد که بر سبیل ایلی درآمد. ( تاریخ غازان ص 84 ). لشکریان ایشان با ایلی درآمد. ( تاریخ غازان ص 100 ). به نزدیک قلعه روند و ایشان را به ایلی و اطاعت خوانند. ( تاریخ غازان ص 145 ).

معنی کلمه ایلی در فرهنگ فارسی

بندگی اطاعت فرمانبرداری .

معنی کلمه ایلی در فرهنگ اسم ها

اسم: آیلی (دختر) (ترکی) (تلفظ: āyli) (فارسی: آيلي) (انگلیسی: ayli)
معنی: بانوی ایرانی، مهتاب

معنی کلمه ایلی در دانشنامه عمومی

آیلی (خواننده). آمی لی با نام هنری آیلی ( انگلیسی: Ailee؛ زادهٔ ۳۰ مهٔ ۱۹۸۹ ) یک خواننده اهل کره جنوبی است.
آیلی (کومونه). آیلی ( به ایتالیایی: Aielli ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان لاکویلا واقع شده است.
آیلی ۳۵ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۴۳۹ نفر جمعیت دارد و ۱٬۰۲۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه ایلی در فرهنگ فارسی

معنی کلمه ایلی در دانشنامه آزاد فارسی

ایلی (Ili)
رودی در آسیای مرکزی. از خاک کشورهای قزاقستانو چین می گذرد؛ طول آن با تِکِس، سرچشمۀ اصلی اش، ۱,۴۳۹ کیلومتر است. رود ایلی در کوه های تین شاندو سرچشمهبه نام های تِکِس و کونگِسدارد. ایلی به سمت غرب جریان می یابد و در قزاقستان در دلتایی وسیع به دریاچۀ بالخاشمی ریزد.

جملاتی از کاربرد کلمه ایلی

ششم آن که این روز از صدقه خالی نگذارد، اگر هم پاره نان باشد که فضل صدقه در این روز زیادت باشد، و هر سایلی که به وقت خطبه چیزی خواهد، وی را زجر کنند و کراهت باشد وی را چیزی دادن.
برقع ز روی چون مه و خورشید برفکن خیل خیال دوست تو دانی که هایلیست
این شرکت که ناحیه ایلینگ در غرب لندن قرار دارد برای اولین در سال ۱۹۰۲ توسط ویل بارکر آغاز به کار کرد، فیلم‌های مطرحی همچون قلب‌های مهربان و نیم‌تاج‌ها، گذرنامه ورود به پیملیکو و قاتلین پیرزن از تولیدات این استودیو محسوب می‌شود.
او چندین سال با اسکیدمور، اوینگز و مریل کار کرد، و تحصیلکردهٔ دانشگاه ایلینوی در شیکاگو است.
مایلی‌کهن (۱۹۹۶–۹۷) ·
چه مایه مایلی ای ترک ترک و خفتان را یکی بیاو میازار چهر الوان را
این شهر که با نام آپاسکو نیز شناخته می‌شود در حدود ۲۸۸ کیلومتری (۱۷۹ مایلی) شمال شرق شهر تولوکا قرار دارد.
گفت: بنهید، چون سایلی بیابید و بگویید که خمیر از آن صالح است اگر می‌خواهید بستانید.
مرحوم شیخ لطیف، گویا به دلایلی از لاهیجان به آبکنار مهاجرت کرده و و در میرمحله ازدواج و در آنجا ساکن می‌شود. خانواده‌های صدقی، سلیم پور، نوروزی، شکوفه و بابانژاد از نواده‌های آن مرحوم می‌باشند.
ساغر بوالفضایلی بر کف برود چون مبارزان بر صف
شمایلی که در اوصاف حسن ترکیبش مجال نطق نمانَد زبان گویا را
ازین در برد جمله عالم مراد برین در بمیرم، چو تو سایلی
سازوکار پیشنهادی برای این واکنش شامل واسطه آلکوکسی‌سولفونیم ایلید می‌شود.
در ۲۵ مارس ۲۰۰۹، یک نسخه آزمایشی از اف-۲۲ در جریان آزمایش پرواز، در ۳۵ مایلی (۵۶ کیلومتری) شمال‌شرقی پایگاه ادواردز سقوط کرد و منجر به کشته‌شدن خلبان آزمایش آن، دیوید کولی، شد. در تحقیقات فرماندهی تجهیزات نیروی هوایی، مشخص شد که کولی در هنگام انجام یک مانور در شتاب گرانش بالا، لحظه‌ای هوشیاری خود را از دست داده و در زمانی که متوجه می‌شود زمان کافی برای بالا بردن هواگرد را ندارد، از هواپیما خارج می‌شود. کولی بر اثر ترومای غیرنافذ ناشی از فشار زیاد هوا به دلیل سرعت بالای هواگرد، در حین خروج می‌میرد. در جریان تحقیقات، هیچ مشکلی مربوط به طراحی جنگنده پیدا نشد.
نه هرآنکس که کرسیی دارد مشکل سایلی برون آرد
آلن لی در میدلسکس انگلستان متولد شد و در مدرسه هنر ایلینگ تحصیل کرد. لی از سال ۲۰۰۷ به همراه همسرش و دو فرزندش در چاگفورد، انگلستان زندگی می‌کنند.
هفمان در سال ۱۸۱۸ در گیسن به دنیا آمد. وی نخست تمایلی به مطالعهٔ فیزیک و شیمی نداشت بلکه رشتهٔ حقوق و زبان‌شناسی را در گوتینگن برگزیده بود. اما پس از چندی به شیمی روی آورد و در دانشگاه گیسن، زیر نظر یوستوس فون لیبی در این زمینه آغاز به کار کرد.
گر گذشتی بر در او سایلی از جفای فاقه خون گشته دلی
گر دست سایلی به عصایی گرفته ای در تکیه گاه خلد به دولت سریر توست