ایفای

معنی کلمه ایفای در فرهنگ فارسی

وفاکردن بعهد، بسربردن پیمان دوستی، حق کسی راتمام دادن

جملاتی از کاربرد کلمه ایفای

و زمانه از دیرباز، مردان اهل فضل را کم نصیب ساخته است. تا آنجا که توانی از مردمان دامن درکش، رامش خواستار دامن درکشیدگان است چرا که اگر مردمان را بمحک زنی، ایشان را بینی که بیشتر راه کج را برمی گزینند، اگر پیمان کنند، بشکنندش و اگر وعده دهند، ایفای آن کمتر احتمال داده می شود.
از ابن مسعود نقل است که گفت: نماز پیمانه است. آن کس که ایفایش کرد، بهر خود ایفا کرده است. و آن کس که آن را کم تر ایفا کرد، شنیده اید که خداوند در مورد مطففین چه فرموده است:
بر امید کف چون دریای تو بر وظیفه دادن و ایفای تو
عارفی گفت: وعد، حق بندگان بر پروردگار تعالی است و او بوفای وعد از همه کس سزاوارتر است. اما وعید، حق پروردگار سبحان است بر بندگان و او خود به بخشایش آن از هر کس سزاوارتر است. و اعراب پیوسته بر ایفای وعد و خلف وعید افتخار همی کرده اند.
از سخنان حکیمان: دانش، اهل خود را فرا برد اگر اهل دانش فرابرندش. بخل ورزیدن نسبت به علم در قبال نااهل، ایفای حق علم است. خط نیکو، به حقیقت وضوح می بخشد.
حکیمی پادشاهی را به چهار عبارت پند داد و بگفت، آن ها را از من به یاد دار که صلاح ملک و استواری کار رعیت تو در آن هاست: یک این که وعده ای مده که به ایفایش مطمئن نیستی.
حکایت‌های گلستان، فراخور موضوع، کوتاه یا بلند می‌شود. در برخی از حکایت‌ها شخصیت‌های خیالی یا واقعی ثالثی وجود دارند و ایفای نقش می‌کنند؛ اما در برخی از حکایت‌ها، نگارنده حاضر و ناظر است. برخی از این رخدادها، رخدادهای واقعی زندگی او و برخی فقط رخدادهای تخیلی است.
آمبر در سال ۲۰۰۷ برای ایفای نقش «ایمی فلمینگ» در سریال تلویزیونی درام مزرعه قلب‌ها حضور داشت، این سریال براساس سریال ۲۵ رمان نوشته شده توسط لاورن بروک است.
مطلوب عارفان راستی در بندگی است و ایفای حقوق حق سبحانه.
انیل کپور همچنین در سال ۲۰۱۱ در فیلم هالیوودی مأموریت غیرممکن با بازی تام کروز ایفای نقش کرده‌است.
فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و سحر گلدوست ایفای نقش می‌کنند. این فیلم در ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۰ به عنوان نماینده سینمای ایران برای رقابت در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار معرفی شد.
تورمن در ژانرهای متفاوت سینمایی، نقشهای برجسته‌ای را بازی کرده‌است و عمده شهرت او به بازی‌هایش در فیلم‌های کوئنتین تارانتینو برمیگردد. او در فیلم‌های معروفی چون روابط مخاطره‌آمیز (۱۹۸۸)، هنری و جون (۱۹۹۰)، تحلیل نهایی (۱۹۹۲)، داستان عامه‌پسند (۱۹۹۴)، گاتاکا (۱۹۹۷) و دو سری بیل را بکش (۲۰۰۳–۲۰۰۴) ایفای نقش نموده‌است.
در مجموعه لاست ایفای نقش شخصیت رز به عهده او بود.
از دیگر سریال‌های تلویزیونی مشهوری که او در آن ایفای نقش کرده‌‌است، می‌توان به مجموعه تلویزیونی شنود و افسانه‌های واهی اشاره نمود.
بعد از مطرح شدن تصویر الیشا در فیلم‌ها، او برای ایفای نقش در نقش‌های بین الملی آماده می‌شد. هم‌زمان با این موفقیت او در سال ۲۰۰۰ از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و می‌دانست که آینده روشنی در انتظار اوست. اینک او نه تنها دو موفقیت داشت بلکه چندین موفقیت دیگر در پیش رو داشت.
رزنیک در سال ۱۹۸۹، با گروهی از همکاران، شاگردان قبلی و فعلی‌اش مشترکاً کار کرده و تفکر دوباره در مورد مارکسیسم، یک مجله علمی را راه اندازی کردند که هدف آن ایجاد یک پلتفورم برای تفکر دوباره و توسعه مفاهیم و نظریه‌ی‌های مارکسیستی در اقتصاد و همچنین سایر رشته‌های مسائل اجتماعی بود. او تا سال ۱۹۹۴ میلادی عضو هیئت تألیف مجله بود و پس از آن به عنوان عضو بورد مشورتی مجله ایفای وظیفه نمود.
وی در در ۵ ژانویه ۲۰۲۰ در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب، برای ایفای نقش بوریس شربینا در مینی‌سریال چرنوبیل برندهٔ جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.