ایفا

معنی کلمه ایفا در فرهنگ عمید

۱. وفا کردن به عهد، به سر بردن پیمان دوستی.
۲. حق کسی را تمام دادن.

معنی کلمه ایفا در فرهنگ فارسی

(مصدر ) ۱ - بسر آوردن وعده بپایان بردن وعده . ۲ - حق کسی را تمام دادن .

جملاتی از کاربرد کلمه ایفا

آن چشمه روضه رضا، آن نقطه کعبه رجا، آن ناطق حقایق، آن واعظ خلایق، آن مرد مراد؛یحیی معاذ رحمة الله علیه، لطیف روزگار بود و خلقی عجب داشت و بسطی با قبض آمیخته و رجائی غالب. کار خایفان پیش گرفته و زبان طریقت و محبت بود، و همتی عالی داشت و گستاخ درگاه بود، و وعظی شافی داشت - چنانکه او را یحیی واعظ گفتندی - و در علم و عمل قدمی راسخ او را بود، و به لطایف و حقایق مخصوص بود و به مجاهده و مشاهده موصوف و صاحب تصنیف بود، و سخنی موزون و نفسی گیرا داشت تا به حدی که مشایخ گفته اند: خداوند را دو یحیی بود، یکی از انبیا و یکی از اولیا. یحیی زکریا صلوات الله علیهما طریق خوف را چنان سپرد که همه صدیقان به خوف او از فلاح خود نومید شدند؛ و یحیی معاذ طریق رجا را چنان سلوک کرد که دست همه مدعیان رجا را در خاک مالید.
او در سریال‌هایی همچون تشکیلات به ایفای نقش پرداخته است.
در این مجموعه فیلم بازیگرانی همچون کوروش تهامی، یکتا ناصر و آتیلا پسیانی ایفای نقش می‌کنند.
شهرت او بیشتر به سببِ بازی در فیلم‌های ترسناک، از جمله ایفای نقشِ «روح خبیث» در فیلم «جن‌گیر» است.
بخش جالب تاریخ این استان به نقشی است که ساکنان آن پس از دو تراژدی بزرگ ایفا کردند.
در سریال این اثر ایفاگر نقش الی بلا رمزی می‌باشد
هر چه مخزن داشت کرد ایثار ایوانش زمین هر چه انجم داشت کرد ایفا بزمش آسمان
عهد و پیمان تو ایفا نشد ای ایرانی عهد بشکستنت افسانه شد ای ایرانی
به ایفای نذر پدر روز و شب همی در کمین بود فرصت طلب
چو آن طفل آمد به سرحد هوش به ایفای عهدش بمالید گوش
و گفت: بهترین خایفان مخلصان اند و بهترین مخلصان آن قومند که اخلاص ایشان تابمرگ برساند.
کوین کاستنر اولین بار در سال ۱۹۸۸ این فیلم را به عنوان یک فیلم تک سفارش داد، و بعداً پس از انتشار فیلم چراگاه آزاد در سال ۲۰۰۳، با این پروژه به والت دیزنی پیکچرز نزدیک شد. در ژانویه ۲۰۲۲ اعلام شد که کاستنر قرار است علاوه بر ایفای نقش، کارگردانی و تهیه‌کنندگی این فیلم را نیز برعهده داشته باشد. در فوریه شروع به انتخاب بازیگر کرد. در آوریل، کمپانی‌های برادران وارنر و نیو لاین سینما به تولید این فیلم پیوستند.
ادوارد هرتزن (فلورانس ۱۸۷۷-۱۹۳۶) شیمی‌دان بلژیکی که نقش اساسی را در طول قرن ۲۰ و در پیشبرد دانش شیمی و فیزیک ایفا نمود. او با ارنست سلوی همکاری‌هایی داشته و در کنفرانس‌های اول، دوم، چهارم، پنجم و ششم کنفرانس سلوی شرکت کرد.
سایلان را مجلس والای تو گشته مآل خایفان را حضرت میمون تو گشته کنف
پسر مجدالدین، به نام جعفر محلاتی، مدتی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود. او در پایان بخشیدن به جنگ ایران و عراق نقش عمده‌ای ایفا کرد. سپس به تدریس در رشته فلسفه اسلامی و مطالعات خاورمیانه در ایران و آمریکا پرداخت. وی با همکاری با سازمان‌های غیردولتی آمریکا و ایرانی، تلاش‌هایی نیز در جهت بهبود روابط ایران و آمریکا انجام داده است.
برگمان از سال ۱۹۵۳ همکاری خود را با سون نیکویست آغاز کرد که تا مرگ او ادامه داشت. همچنین، بازیگرانی چون هاریت آندرشون، بیبی آندرشون، لیو اولمان، ارلاند یوسفسن، گونار بیورنستراند، اینگرید تولین و ماکس فون سیدو نیز مانند سون نیکویست به برگمان نزدیک بودند و در بیشتر فیلم‌های او ایفای نقش کردند. بیشتر فیلم‌های برگمان در کشور سوئد اتفاق می‌افتند. از سال ۱۹۶۱ به‌بعد، بعضی از کارهای او در جزایر فارو فیلم‌برداری شدند. او در طول دوران حرفه‌ایِ خود ۶۲ فیلم ساخت و بیش از ۱۷۰ نمایش را کارگردانی کرد. آخرین فیلم سینمایی برگمان، ساراباند، در سال ۲۰۰۳ ساخته شد. برگمان روز دوشنبه ۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۰۷، هنگامی که خواب بود، در ۸۹ سالگی درگذشت.
و پرسیدند که «چون است که خایفان را نمی بینیم؟»
جود تو داعیان رجا را شده مجیب جاه تو خایفان بلا را شده مجیر
اگر قطعه به‌طور هم‌زمان تحت تأثیر تنش‌های حرارتی و مکانیکی باشد، خستگی ناشی از آن به خستگی ترمومکانیکی موسوم است. مبحث خستگی ترمومکانیکی نقش مهمی را در طراحی قطعات و تجهیزات حساسی که در معرض تنش‌های حرارتی و مکانیکی هستند ایفا می‌کند.
گفتند: «ایها الشیخ، مقامت مقام رجاست و معاملت معاملت خایفان؟» گفت: «بدان ای پسر، که ترک عبودیت ضلالت بود و خوف و رجا دو قایمهٔ ایمان‌اند، محال باشد که کسی به برزش رکنی از ارکان ایمان به ضلالت افتد. خایف عبادت کند ترس قطیعت را، و راجی امید وصلت را. تا عبادت موجود نباشد نه خوف درست آید نه رجا، و چون عبادت حاصل بود این خوف و رجا، بجمله، عبارتی بود و آن‌جا که عبادت باید عبارت هیچ سود ندارد.»