ایضا

معنی کلمه ایضا در لغت نامه دهخدا

( ایضاً ) ایضاً. [ اَ ضَن ْ] ( ع ق ) مأخوذ از تازی ، باز و نیز. ( ناظم الاطباء ).هم و نیز. ( آنندراج ). دوباره. دیگر بار. بار دیگر. مکرر. هم. ( یادداشت بخط مؤلف ) : ایضاً دستورالعملی در باب دیگر. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 213 ).
آن کل عفریت روی با همه زشتی
قالی بافد همی و ایضاً محفور.سوزنی.اندس ایضاً کیخسرو بنا کرده. ( تاریخ قم ص 81 ).
|| در تداول عامه به معنی همه و کل و تمام استعمال میشود. ( یادداشت بخط مؤلف ): یکی کیسه صدتومانی ایضاً دوهزاری امین السلطانی. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه ایضا در فرهنگ معین

(اَ ضَ نْ ) [ معر. ] (ق . ) نیز، باز هم .

معنی کلمه ایضا در فرهنگ عمید

نیز، بازهم.

معنی کلمه ایضا در فرهنگ فارسی

نیز، بازهم
نیز باز هم .
ماخوذ از تازی بازونیز . هم ونیز

جملاتی از کاربرد کلمه ایضا

"قریه استرک که از قراء سردسیری کاشان است تیول کدخدایان دارالخلافه بوده واز آب قنات مخصوص خود دایر است و9 باب مزرعه بهذه التفصیل تابع اوست: مزرعه سراره ، مزرعه کودنک ، مزرعه کوسنج علیا ، مزرعه کوسنج سفلی ، مزرعه آدم آباد نیاسر ، مزرعه ایضاً ّآدم آباد نیاسر ، مزرعه سلوک آباد نیاسر ، مزرعه غیاث آباد نیاسر ، مزرعه ابوالعباس آباد."
اراد نعم، فیکون «هذانِ» علی هذا مبتداء و «لَساحِرانِ» خبره، و هذا الوجه ایضا ضعیف من جهة دخول اللّام فی خبر المبتدا و هو انّما جاء فی الشعر. قال الشاعر:
امروز از این حکایت عیشست در کوی و برزن تو ایضا
و روی ایضا: انّ علماء الیهود قالوا لاصحاب النبی (ص): سلوا صاحبکم محمّدا لماذا انتقل یعقوب من ارض کنعان الی مصر فانزل اللَّه عزّ و جلّ هذه السورة.
ابن ابی مریم نصربن علی شیرازی مفسر، نحوی و ادیب قرن شرحی بر کتاب ایضاح ابوعلی در سال ۵۶۵ هجری قمری نوشته‌است. زمان وفات ۶۰۰ هجری قمری آمده‌است.
علامه زنجانی در دیباچه‌ای که در وصف این کتاب نگاشته‌است بر این باور است که شیخ مفید این کتاب را برای شیعه‌شناسی و تمایز شیعه از دیگر فرقه‌های کلامی به خصوص معتزله و فرق منشعب از شیعه همچون زیدیه به رشتهٔ تحریر درآورده است. چنان‌که در باب نخست پس از ایضاح معنای شیعه در لغت و اصطلاح، و نیز معتزله، باب مستقلی را اختصاص داده‌است.
کزین وسیله خدمت اگر دهد دستش که رایضان ترا پا نهد به صف نعال
در جریان این مذاکرات که ۴ سال بین ایران و عثمانی بطول انجامید و با میانجی گری دولت‌های روسیه و انگلیس صورت پذیرفت، با درایت امیر کبیر حق حاکمیت ایران بر خرمشهر و آزادی کشتیرانی در اروند رود توسط عثمانیان پذیرفته شد. دولت عثمانی در پایان مذاکرات شروطی را تحت عنوان «ایضاحات چهارگانه» به قرار داد افزود که حق حاکمیت
الا بیات و ایضاً له
در این روستا یک کارخانه شالی‌کوبی، چند باب خواربارفروشی و واحد معاملات املاک فعال می‌باشد. شغل غالب مردمان آن کشاورزی و محصول مؤثر تولیدی در آن برنج و مرکبات می‌باشد. بر خی ازساکنین آن مهاجر از منطقه سرخ‌آباد واقع در شهرستان سوادکوه و ایضاً از منطقه کوتنا واقع در شهرستان قائمشهر باشند.
دگر قصاید او را هرآنچه یابی هست طراز آن : وله فی مدیحه ایضا
پشتون‌ها به عنوان بزرگ‌ترین گروه قومی افغانستان، ۴۲ درصد یا ۴۰ درصد یا بنا بر تقسیم‌بندی بی‌طرفانهٔ قومی سازمان ملل در کنفرانس بن سال ۲۰۰۱ نزدیک به ۳۵ درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند. از زمان بنیان‌گذاری افغانستان، آن‌ها در این کشور به عنوان گروه قومی حاکم و غالب نقش داشته‌اند. ایضاً پشتون‌ها در پاکستان به عنوان دومین گروه قومی بزرگ ۱۵ تا ۱۸ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.
و قد روی ذلک مرفوعا ایضا الی النبی صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم.
السّبیل باللواط بالغرباء حتی انقطع الناس عن طریقهم وَ تَأْتُونَ فِی نادِیکُمُ الْمُنْکَرَ النّادی مجمع القوم للسمر و الانس، و جمعه اندیة و النّدی ایضا و جمعه ندی و ندیّ.