ایستگاه
معنی کلمه ایستگاه در لغت نامه دهخدا

ایستگاه

معنی کلمه ایستگاه در لغت نامه دهخدا

ایستگاه. ( اِ مرکب ) جای ایستادن. ( فرهنگ فارسی معین ). || محل توقف وسایل نقلیه ( اتومبیل ، اتوبوس ، قطار ). ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه ایستگاه در فرهنگ معین

(اِمر. ) ۱ - جای ایستادن ، ۲ - جای ایستادن وسایط نقلیه . ،~ فضایی ماهواره ای بزرگ و مجهز برای گردش بلندمدت در مدار زمین به صورت پایگاهی برای انجام مأموریت های اکتشافی ، تحقیقات علمی ، تعمیر ماهواره و مانند آن . ،~ صلواتی محل خاصی از جنبة مذهبی که در آ

معنی کلمه ایستگاه در فرهنگ عمید

۱. جای ایستادن.
۲. محل توقف وسایل نقلیه.

معنی کلمه ایستگاه در فرهنگ فارسی

جای ایستادن، محل توقف وسایل نقلیه
( اسم ) ۱ - جای ایستادن . ۲ - محل توقف وسایط نقلیه (اتومبیل اتوبوس راه آهن ).

معنی کلمه ایستگاه در فرهنگستان زبان و ادب

{site} [علوم نظامی] محل استقرار مجموعه ای از سلاح و جنگ افزار و رادار که توان عملیاتی مستقل دارد
{station} [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] مکانی دور از خیابان برای سوار و پیاده شدن یا تغییر وسیله

معنی کلمه ایستگاه در دانشنامه عمومی

ایستگاه (فیلم ۱۹۸۱). ایستگاه ( انگلیسی: Station ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۱۹۸۱ اکران شد.
• کن تاکاکورا
• چیکو بایشو
• آیومی ایشیدا
• هیدئو موروتا
• جینپاچی نزو
• ریودو اوزاکی
• ریو ایکه به
ایستگاه (فیلم ۱۹۹۰). ایستگاه ( ایتالیایی: La stazione ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی سرجو روبینی است. از بازیگران آن می توان به مارگریتا بوی اشاره کرد.
ایستگاه (فیلم ۲۰۱۴). «ایستگاه» ( انگلیسی: Station ( 2014 film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.
معنی کلمه ایستگاه در فرهنگ معین

معنی کلمه ایستگاه در ویکی واژه

منسوب به ایست؛ جای ایستادن وسایل نقلیه عمومی برای سوار و پیاده کردن مسافر یا تخلیه بار.
ایستگاه فضایی ماهواره‌ای بزرگ و مجهز برای گردش بلندمدت در مدار زمین به صورت پایگاهی برای انجام مأموریت‌های اکتشافی، تحقیقات علمی، تعمیر ماهواره و مانند آن.
ایستگاه صلواتی محل خاصی از جنبه مذهبی که در آن جا مواد خوراکی را با گفتن صلوات بدون پرداخت وجهی دریافت می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه ایستگاه

ایستگاه راه‌آهن ارومیه که در سال ۱۳۹۷ افتتاح گردید و از طریق خط راه‌آهن مراغه-ارومیه به طول ۱۸۰ کیلومتر به راه‌آهن آذربایجان متصل می‌شود.
سیل روان عاقبت ز سیر بمانَد شعر روان هیچ ایستگاه ندارد
او کار خود را به عنوان یک تیم دفاعی آغاز کرد و سپس به مرکز عقب منتقل شد. چپ پا، به دلیل دقت در پاس دادن و کنترل توپ، برجسته است. قد و قامت بلند او همچنین باعث مهارت در بازی هوایی می‌شود، کیفیتی که می‌تواند با فشار به جلو برای ضربات ایستگاهی از آن استفاده کند.
ایلان ماسک در حال برنامه‌ریزی برای پوشش ایالات متحده، اروپا و آسیا با شبکه‌ای از ایستگاه‌های سوپرشارژر است. در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۵ تعداد ۵۰۳ ایستگاه سوپرشارژر با ۳۰۰۷ سوپرشارژر در جهان وجود داشته‌است.
در ساعت ۱۰:۰۰، کنشگران یورومیدان در برابر دفتر اصلی متروی کی‌یف که در نزدیکی ایستگاه متروی پُلی‌تیخنیچنی اینسته توت قرار دارد تجمع کردند و خواستار بازگشایی مترو شدند. ایوان سالی، رئیس سابق اداره دولتی شهر کی‌یف نیز خواستار بازگشایی مترو شد. روزنامه لویوسکا هازتا گزارش داد که در ساعت ۱۶:۰۰ آن روز، تیتوشکی‌ها با مترو از ایستگاه پوزنیاکی به ایستگاه پچرسکا منتقل شده‌اند. دولت همچنین بزرگراه‌ها و خطوط راه‌آهن را بست.
دانشگاهی که او در آن تدریس می‌کرد کمی از محل زندگی اش فاصله داشت و به همین جهت او مجبور بود هر روز به ایستگاه قطار شیبوئی برود تا به محل کار و تدریسش برسد.
تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل آمریکای شمالی استفاده از اتوبوس‌های سطح پایین را به عنوان راهی برای دسترسی آسان تر تمامی مسافرین –اعم از بزرگسال، توانجو، کهنسال، کودک، والدینی که با کالسکه اند و افرادی که زنبیل یا بسته دارند- و همچنین کاهش مدت توقف در ایستگاه برگزیده‌اند.
طول این آزادراه در حدود ۱۷۵ کیلومتر است که ساوه را به همدان وصل می‌کند.و از تهران تا همدان را به صورت مسیر آزادراهی با پنج ایستگاه عوارضی اتصال می بخشد.
کارگاهی ز پی کاوش در هر معدن ایستگاهی ز ره آهن در هر فرسنگ
ناسا همچنین با شرکتی خارجی برای پژوهش دربارهٔ امکان استفاده از پرتوهای نور در خلأ برای ارتباط با ایستگاه‌های نوری (لیزری) روی زمین قرارداد بسته است.
استان کرمانشاه از جمله مناطق لرزه‌خیز ایران است. هم‌اکنون در استان کرمانشاه ۶ ایستگاه لرزه‌نگاری فعال وجود دارد.
پس از دوران موفقیت‌آمیز بازی، آنچلوتی تصمیم گرفت به عنوان مربی کار کند. کارلو آنچلوتی از اولین شاگردان آریگو ساکی بود که در سال ۱۹۹۲ و بلافاصله پس از پایان دوران بازی در میلان راهی کوورچیانو شد تا قدم در راه مربی‌گری بگذارد. تز پایانی او با عنوان «آینده فوتبال؛ تحرک بیشتر» در واقع برگرفته از آنچه بود که او در سال‌های بازی زیر نظر ساکی در میلان آموخته بود. ایستگاه اول او به عنوان مربی، تیم ملی ایتالیا بود. او در آنجا بین سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۵ به عنوان دستیار آریگو ساکی کار کرد و توانست با این تیم به فینال جام جهانی ۱۹۹۴ در آمریکا برسد. در آنجا ایتالیا در ضربات پنالتی مغلوب تیم ملی فوتبال برزیل شد.