ایست
معنی کلمه ایست در لغت نامه دهخدا

ایست

معنی کلمه ایست در لغت نامه دهخدا

ایست. ( اِمص ) توقف. سکون. وقفه. مکث :
نیستشان از جست وجو یک لحظه ایست
از پی همْشان یکی دم ایست نیست.مولوی.که ای مدعی عشق کار تو نیست
که نه صبر داری نه یارای ایست.سعدی.

معنی کلمه ایست در فرهنگ معین

[ انگ . ] ۱ - (شب جم . ) (اِ. ) ایستادن ، توقف . ۲ - نقطة توقف (موسیقی ). ۳ - فرمان توقف . ،~ بازرسی محل ایستادن مأموران که وظیفة بررسی و تفتیش را بر عهده دارند. ۴ - (اِمص . ) توقف ناگهانی قلب .

معنی کلمه ایست در فرهنگ عمید

۱. = ایستادن
۲. (اسم، شبه جمله ) فرمانی که برای دستور توقف به کار می رود، بایست، بر جای خود بمان.
۳. (اسم، شبه جمله ) (نظامی ) فرمانی که برای توقف از طرف فرمانده به سربازان داده می شود.
۴. (اسم، شبه جمله ) فرمانی که مٲمور راهنمایی و رانندگی برای توقف به وسایل نقلیه می دهد.
۵. (اسم مصدر ) (پزشکی ) توقف عمل یکی از دستگاه های حیاتی بدن: ایست قلبی، ایست مغزی.
۶. (اسم مصدر ) توقف.

معنی کلمه ایست در فرهنگ فارسی

(مصدر ) ۱ - ایستادن توقف . ۲ - نقط. توقف . ۳ - فرمان توقف از طرف فرمانده بسربازان .

معنی کلمه ایست در فرهنگستان زبان و ادب

{stop} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] یکی از گزینه های نوار ابزار (tool bar ) که برای متوقف کردن عمل درحالِ انجام به کار می رود

معنی کلمه ایست در دانشنامه عمومی

ایست (شرکت). ایست ( به انگلیسی: ESET ) یک شرکت امنیتی IT است که مقر آن در براتیسلاوا، جمهوری اسلواکی قرار دارد که در سال ۱۹۹۲ با ادغام دو شرکت خصوصی تأسیس شده است. این شرکت به عنوان موفق ترین شرکت اسلواکی در سال ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ انتخاب شده است.
ESET در بخش خصوصی برگزار شد و دفاتر شعبه در سن دیگو، ایالات متحده؛ مونترال، کانادا؛ بوینس آیرس، آرژانتین؛ سائو پائولو، برزیل؛ پراگ، جمهوری چک؛ کراکوف، لهستان؛ و سنگاپور دارد و همچنین توزیع کننده در بیش از ۱۸۰ کشور جهان است.
ESET محصولات آنتی ویروس مانند ESET NOD32 و ESET SMART SECURITY را ارائه می دهد.
ایست (فیلم). ایست ( کره ای:  스톱; لاتین نویسی اصلاح شده:  Seutop ) فیلمی به نویسندگی و کارگردانی کیم کی - دوک محصول سال ۲۰۱۵ کره جنوبی - ژاپن است که نخستین بار در جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری در جمهوری چک به نمایش درآمد. این فیلم داستان زن و شوهر جوانی است که در جریان ذوب در راکتور هسته ای فوکوشیما ژاپن در معرض تشعشعات قرار گرفته اند.
• ایست در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها ( IMDb )
• تریلر ایست
ایست (نشان). نشان ایست یکی ازمهمترین نشان های بازدارنده یا انتظامی راهنمایی و رانندگی در سراسر دنیاست. این تابلو معمولاً در محل تقاطع هایی با ترافیک نرمال که نیاز به نصب چراغ راهنمایی و رانندگی نیست استفاده می شود. معمولاً خطی از پای تابلو ایست روی زمین کشیده می شود که به آن خط ایست گفته می شود. راننده هنگام مشاهده این تابلو باید قبل از خط ایست بایستد تا خودرویی که زودتر به تقاطع یا چهار راه رسیده حرکت کند و سپس به حرکت خود ادامه دهد. به عبارتی دیگر به هنگام مشاهده ی این تابلو حق تقدم با راننده ای است که زودتر به چهار راه رسیده یا نشان ایست بر سر راه او نیست. این نشان در امریکای شمالی بسیار رایج است بطوریکه در محل تقاطع تمامی کوچه ها می توان آن را مشاهده کرد. حداقل ایست به هنگام مشاهده ی این تابلو در امریکا 3 ثانیه است، سپس راننده با کسب اطمینان از وسایل نقلیه و افراد پیاده ی پیرامون خود به حرکت خود ادامه می دهد.
معنی کلمه ایست در فرهنگ معین
معنی کلمه ایست در فرهنگ عمید
معنی کلمه ایست در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ایست در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه ایست در دانشنامه عمومی
معنی کلمه ایست در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه ایست در دانشنامه آزاد فارسی

ایست stop در موسیقی ، دکمه ای که یکی از رژیسترهای یک ارگ یا یکی از مانوآل ها را در برخی از انواع هارپسیکورد کنترل می کند، و امکان تغییر دادن کیفیت آوای ساز به شیوه های گوناگون را برای نوازنده فراهم می سازد.
نیز ←رژیستربندی

معنی کلمه ایست در ویکی واژه

alt
ایستادن، توقف.
نقطة توقف (موسیقی)
فرمان توقف. ؛~ بازرسی محل ایستادن مأموران که وظیفة بررسی و تفتیش را بر عهده دارند.
توقف ناگهانی قلب.

جملاتی از کاربرد کلمه ایست

گفت: که آن واعظ یعنی یحیی معاذ را او را به زیان آورد تا که به صلاح باز آید یعنی نخست آتشی بوده است کسی می‌بایست تا آن را زیادت کند و نبود.
در سال ۲۰۲۲ وی توسط وینس مکمن به تالار مشاهیر معرفی شد و در هر دو شب رسلمنیا ۳۸ بر روی استیج ایستاد و مورد تشویق تماشاگران واقع شد.
اسب بر روی میله برنزی ایستاده‌است که روی چهار چرخ قرار دارد. میله زیر اسب به دیسک وصل شده‌است که توسط دو چرخ پشتیبانی می‌شود. همه چرخ‌ها دارای چهار پره هستند. این مجسمه به روش لاست واکس ریخته‌گری شده‌است.
به پای ایستادی و بُردی نماز زدی چنگ و رفتی سوی تخت باز
عشق ما از شکوه ها بیگانه ایست گرچه او را گریهٔ مستانه ایست
ایستگاه ژئوفیزیک میانگین بارش ۳۲۱.۲ میلی متر در سال
اگر مؤمنی را در کاری ناشایسته بینم، وی را بپوشانم. آن کس که چیزی را که بدان نیاز ندارد بخرد، چیزی را که بدان محتاج است خواهد فروخت.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به کارهای ناشایست جولیا اشاره کرد.
این بلوار از شمال از طریق ایستگاه مترو شهید صدر و در تقاطع میرداماد از از طریق مترو میرداماد و در جنوب از طریق مترو مصلی قابل دسترسی می باشد.
ناصرالدین شاه در سفر اول به مازندران در عبور از علی‌آباد به ساری، دربارهٔ ارطه می‌نویسد: طرف دست راست محال ارطه است که جز علی‌آباد است. جمعیت و آبادی زیاد داشت که در سر راه ایستاده بودند.
تا فینال فصل ۰۶–۲۰۰۵، آدیداس فینال از طراحی سنتی پنل بیست‌وجهی بریده‌شده برای توپ‌های خود استفاده می‌کرد. از آن به بعد پنل‌ها به مانند همان توپ آدیداس تیم‌گایست هستند. از سال ۲۰۰۵–۲۰۰۴ ساختار توپ همان توپ‌های آدیداس روتیرو بود که برای یورو ۲۰۰۴ استفاده می‌شد که پنل‌های پیوندی حرارتی داشت.
تویی شایستهٔ دولت چو سر را روح نفسانی تویی بایستهٔ ملت چو دل را نقطه سودا
بنده در گوشه ایست کز عطشت زو به تف تشنه ماند آب زلال
خدایست گفت این و ایشان به ناز مگس زو همی دور دارند باز
بر سر جان و جهان چندین ملرز آنکه شایستی بدو لرزید، رفت
بنده‌ات چون خدمت شایسته کرد آن عرض نی خلعتی شد در نبرد
در دوران فتحعلی‌شاه «پیشخدمت سلام» یا رئیس تشریفات مراسم سلام شد. به این معنی که در مراسم سلام با قلیان مرصع در کنار تخت شاه می‌ایستاد و نی‌پیچ آن را به دست شاه می‌داد که گاهی به آن پکی بزند.
ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر است. در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پُرآب متعددی دیده می‌شوند که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند. به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه می‌توان آن را یک منطقه گردشگری مناسب دانست.
با هم می‌ایستیم، بدون هم سقوط می‌کنیم.
فرستاده را داد بسیار چیز چنان شد که چیزش نبایست نیز