ایرباس
معنی کلمه ایرباس در فرهنگ معین

ایرباس

معنی کلمه ایرباس در فرهنگ معین

(اِ ) [ انگ . ] (اِ. ) هواپیمای مسافری با گنجایش زیاد برای حمل مسافر.

معنی کلمه ایرباس در دانشنامه عمومی

ایرباس ( به انگلیسی: Airbus ) شرکت صنایع هوافضایی چندملیتی اروپایی و سازنده بزرگ ترین هواپیمای جت مسافربری جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر لیدن، هلند قرار دارد و کارخانه های آن در سراسر اروپا گسترده می باشند. ایرباس هم اکنون پس از بوئینگ، دومین هواپیماساز جهان به شمار می آید و در حدود نیمی از هواپیماهای مسافربری و ترابری جهان را تولید می کند.
این کورپوریشن دارای ۱۳۳٬۷۸۲ کارمند و ۱۶ دفتر در کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا است. مونتاژ پایانی هواپیماهای ایرباس در شهرهای تولوز در فرانسه، هامبورگ در آلمان، سویل در اسپانیا و تیانجین در چین انجام می پذیرد. این شرکت همچنین دارای شعب در کشورهای ایالات متحده آمریکا، ژاپن و چین است.
شرکت ایرباس از آغاز کار در سال های دهه ۱۹۷۰، توسعه و به کارگیری فناوری های نوین در صنعت هواپیمایی را به ابزار اصلی برتری خود در رقابت با شرکت های دیگر از جمله بوئینگ تبدیل کرد. فناوری هایی مانند کاربرد گسترده مواد کامپوزیت در سازهٔ هواپیما، ساختار تمام رایانه ای و دیجیتالی کردن بخش عمده ای از سامانه کنترل پرواز و نیاز به تنها دو نفر در کابین خلبان، نمونه هایی از فناوری های توسعه داده شده توسط ایرباس هستند، که نه تنها به رشد این شرکت کمک کردند، بلکه هم اکنون به صورت استانداردهایی در صنعت هواپیمایی درآمده اند.
شرکت ایرباس به صورت کنسرسیومی از ادغام تولیدکنندگان هوافضای اروپا شامل آئروسپاسیال - ماترا فرانسه، دایملرکرایسلر ایروسپیس آلمان و کاسا اسپانیا بنیان گذاشته شد. در سال ۲۰۰۱ میلادی، این مؤسسه تبدیل به شرکتی با سهام مشترک گردید، که در آن ۸۰٪ درصد سهام متعلق به شرکت ای ای دی اس و ۲۰٪ درصد سهام آن نیز متعلق به شرکت بی ای ئی سیستمز در بریتانیا بود. در ماه اکتبر سال ۲۰۰۶ بی ای ئی سیستمز، همه سهام خود را به ای ای دی اس واگذار کرد. در پی تجدید ساختار شرکت ای ای دی اس، ابتدای سال ۲۰۱۴ به گروه ایرباس تغییر نام داد. هم اکنون ایرباس دیفنس اند اسپیس و ایرباس هلیکوپترز، به عنوان شرکت های تابعه ایرباس فعالیت می کنند.
ایرباس نخست به صورت کنسرسیومی از شرکت های هوافضای اروپایی، شامل آئروسپاسیال - ماترا فرانسه، دایملرکرایسلر ایروسپیس آلمان و کاسا اسپانیا با هدف رقابت با شرکت های آمریکایی چون بوئینگ، مک دانل داگلاس و لاکهید کورپوریشن، بنیان گذاشته شد. جنگ جهانی دوم بسیاری از زیرساخت های صنعتی اروپا، از جمله صنعت هوایی را از بین برده بود، اما هم زمان باعث رشد و شکوفایی صنعت هوایی بسیار موفقی در ایالات متحده آمریکا شده بود.
معنی کلمه ایرباس در دانشنامه عمومی
معنی کلمه ایرباس در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه ایرباس در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه ایرباس

معنی کلمه ایرباس در دانشنامه آزاد فارسی

اِیرباس (Airbus)
از بزرگ ترین شرکت های هواپیماسازی جهان. ۸۰ درصد ایرباس به شرکت اروپایی فضا و دفاع هوافضاییو بیست درصد آن به شرکتی انگلیسی با نام بی اِی ایتعلّق دارد. صنایع ایرباس در ۱۹۷۰، برای مقابله با سلطۀ شرکت های هواپیماسازی ایالات متحده به ویژه بوئینگ، لاکهیدو مکدانل داگلاسبر بازار هواپیمایی غیرنظامی، به وجود آمد. اولین ایرباس با نام اِی ۳۰۰ ، جت دو موتورۀ پهن پیکری بود که ظرفیت ۲۵۰ مسافر داشت. ایرباس در ۱۹۸۷ دو مدل بزرگتر اِی ۳۳۰ و اِی ۳۴۰ با قابلیت حمل ۳۸۰ مسافر تولید کرد. در پی اعلام ادغام بوئینگ و مکدانل داگلاس، ساختار مدیریتی صنایع ایرباس نیز در ۲۰۰۱ تغییر کرد و از کنسرسیوم به شرکت واحدی به نام ایرباس تبدیل شد. ایرباس، در سال ۲۰۰۰ تولید جت غول پیکر و دو طبقه ای با نام اِی ۳۸۰ را آغاز کرد که ظرفیت حمل ۵۵۵ مسافر را داشت.

معنی کلمه ایرباس در ویکی واژه

هواپیمای مسافری با گنجایش زیاد برای حمل مسا

جملاتی از کاربرد کلمه ایرباس

در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۹۶۹، دولت بریتانیا رسماً از پروژه ایرباس کناره‌گیری کرد و دولت آلمان با استفاده از این موقعیت سهام خود را به ۵۰٪ درصد افزایش داد. پس از خروج دولت بریتانیا از مجموعه سهامداران ایرباس، شرکت هاوکر سایدلی به‌طور مستقل ساخت بال‌های ایرباس را در بریتانیا ادامه داد.
در گذشته صنعت کشتی‌سازی آن در جهان معروف بود، اما اکنون به دلیل آمدن رقبایی مانند کره جنوبی و چین، این صنعت در بحران قرار گرفته است. در این استان صنعت مشروب‌سازی نیز فعال است. همچنین کارخانه‌های ایرباس و دلفی نیز در آن شعبه دارند.
دلار آمریکا در کنار اینکه واحد پول ملی کشور آمریکا است، به عنوان یک واحد پولی استاندارد در بازار جهانی برای انواع کالاها نظیر طلا یا نفت نیز مورد استفاده کشورهای مختلف قرار می‌گیرد؛ حتی برخی از شرکت‌های غیرآمریکایی نظیر ایرباس نیز کلیه قیمت‌های خود را در واحد پولی دلار آمریکا ارائه می‌کنند.
جدیدترین هواپیمای ایرباس مدل ایرباس ای۳۸۰ است که با ۲ طبقهٔ کامل، ۴ موتور و ظرفیت بیش از ۸۵۰ مسافر، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری در جهان می‌باشد. هواپیمای ای۳۸۰ از اکتبر ۲۰۰۷ رسماً سرویس تجاری خود را با پرواز در شرکت هواپیمایی سنگاپور آغاز کرده‌است. مدل «باری» این هواپیما یعنی ای۳۸۰–۸۰۰اف دومین هواپیمای بزرگ باری جهان، پس از هواپیمای آنتونوف-۲۲۵ می‌باشد.
نخستین مدل ایرباس ای۳۰۰ پرواز اولیه خود را در سال ۱۹۷۲ انجام داد و نخستین مدل تجاری آن در سال ۱۹۷۴ وارد خدمت شد. نخست موفقیت ایرباس پیشرفت کندی داشت و به دلیل هم‌زمان شدن پروژه "ای۳۰۰" با رونمایی هواپیمای فراصوت کنکورد، کنسرسیوم ایرباس کاملاً زیر سایه تبلیغات کنکورد قرار گرفت، به‌طوری‌که شرکت ایرباس پیش از نخستین پرواز ای۳۰۰ تا ۱۹۷۲ تنها ۱۵ سفارش قطعی برای این مدل دریافت کرده بود و تا سال ۱۹۷۹ تنها ۸۱ فروند هواپیمای ای۳۰۰ در شرکت‌های مختلف خدمت می‌کردند. اما با معرفی مدل ایرباس ای۳۲۰ ناگهان ورق برگشت و ایرباس به عنوان یک بازیگر مهم در بازار هواپیمایی مسافری مطرح شد. ایرباس موفق شد پیش از پرواز ای۳۲۰ تعداد ۴۰۰ سفارش قطعی برای این مدل دریافت کند.
در کلاس توریستی و در هواپیماهای امبرائر عرض صندلی‌ها ۳۲ اینچ و در هواپیماهای ایرباس ۳۴ اینچ است. تمامی صندلی‌های کلاس توریستی دارای جای‌پا برای راحتی مسافران، هستند.
ایرباس از ساخت خودرویی پرنده خبر داد، که می‌تواند در شهرهای شلوغ و پرترافیک بسیار کارآمد باشد. این خودرو اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد.
در سال‌های دهه ۱۹۷۰ و در آغاز کار ایرباس، این شرکت توسعه و به‌کارگیری فناوری‌های نوین و برتر در هواپیمای مسافربری و باری را به ابزار اصلی رقابت با بوئینگ تبدیل کرد. به عنوان مثال، در نخستین مدل ایرباس ای۳۰۰ که در سال ۱۹۷۲ پرواز کرد، از بیشترین مواد کامپوزیت در ساخت بدنه هواپیما استفاده شده بود. در همان دهه، ایرباس با رایانه‌ای کردن بخش عمده‌ای از سامانه کنترل پرواز، برای نخستین بار هواپیماهایی به بازار ارائه کرد که تنها به حضور دو نفر (خلبان و کمک خلبان) در کابین خلبان نیاز داشت.
در ۲۲ نوامبر ۲۰۰۳ یک هواپیمای باربری ایرباس ۳۰۰ پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی بغداد مورد اصابت یک موشک استرلا-۳ قرار گرفت، اما با وجود از دست دادن نیروی هیدرولیک، خلبان این پرواز توانست به‌سلامت فرود بیاید.