ایراک

معنی کلمه ایراک در لغت نامه دهخدا

ایراک. ( حرف ربط مرکب ) زیرا که.( آنندراج ). بدان سبب که. از این رو که :
دسترست نیست جز بخواب وخور ایراک
شهر جوانی پر از زر است و وشانه.ناصرخسرو.سخن باید که پیش آری خوش ایراک
سخن بهتر بسی از پیشیاره.ناصرخسرو.پرهیز کن از جهل به آموختن ایراک
جهلت مثل عورت و پرهیز ازار است.ناصرخسرو.حلاج دکان گذاشت ایراک
جز آتش در دکان ندیدست.خاقانی.ترا بمهره و حقه فریفتند ایراک
چو حقه بیدل و مغزی چو مهره بی سروپا.خاقانی.نبازد بر جهان خاقانی ایراک
جهان امروز چون اویی ندارد.خاقانی.

معنی کلمه ایراک در فرهنگ معین

حرف ربط به معنای زیراک .

معنی کلمه ایراک در فرهنگ عمید

زیراکه.

جملاتی از کاربرد کلمه ایراک

خاقانی را نشایی ایراک خود بینی و خویشتن پرستی
ایراک ز ادراک خاک پایت چون خضر رسیدم به آب حیوان
منت خدایراکه به نام خدایگان بر چرخ پیر مسند بخت جوان نهاد
تن چاکر جان است مرو از پسش ایراک رفتن به مراد و سپس چاکر عار است
در سال ۲۰۱۲ عارف آلبایراک یکی از نماینده‌های مجلس جمهوری ترک قبرس شمالی بار دیگر خرهای این کشور را خبرساز کرد. این نماینده در اعتراض به افزایش قیمت بنزین و خریداری خودروهای گرانقیمت برای وزرای دولت با یک الاغ به سر کار خود رفت.
من با تو سخن نگویم ایراک کری تو و رهبر از تو کرتر
چونان که فزودی بکاهی ایراک بر سیرت و بر عادت گیاهی
در بهشتم می‌خورم طلق حلال ایراکه روح خاک می‌شد تا پذیرد جرعهٔ حمرای من
برای واژه «اراک» معانی گوناگونی ذکر گردیده است که شماری از آن‌ها عبارت‌اند از: پایتخت، باغستان، نخلستان و شهرستان. برخی افراد واژه «اراک» را برگرفته از ایراک که معرب آن کلمه عراق است، دانسته‌اند، زیرا در دوره‌های باستان به مرکز فلات ایران، ایرانستان و ایرانک گفته می‌شد و در دوره اسلامی و به ویژه از قرن یازدهم میلادی جغرافی‌نویسان مسلمان، منطقه یا سرزمین اراک را به صورت عربی شده آن، یعنی عراق تبدیل کردند. ولایت اراک منطقه وسیعی را شامل می‌شد. در دوره رضاشاه نام قدیمی را برگرداندند، امّا این نام تنها به بخش سلطان آباد اطلاق شد. حدود ۷۰۰ سال ادبیات فارسی تحت تأثیر تلفظ عربی بود که در آن حروف پ، ژ، گ، ک، چ و… حذف و دگرگون می‌شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پارتیزانی تیرانا، باشگاه فوتبال انوسیس نئون پارالیمنی، باشگاه فوتبال گیانینا، و باشگاه فوتبال ایراکلیس ۱۹۰۸ اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آرسنال، باشگاه فوتبال پورتسموث، باشگاه فوتبال سن-اتین، باشگاه فوتبال آترومیتوس، باشگاه فوتبال لاریسا، باشگاه فوتبال ایراکلیس ۱۹۰۸، باشگاه فوتبال لیل، و باشگاه فوتبال پاناتینایکوس، باشگاه فوتبال لیل، و تیم ملی فوتبال یونان اشاره کرد.
خبرگزاری آفتاب رادیو دری خبرگزاری افغان ایراکا پیام آفتاب آزمون ملی خاوران آزمون ملی
الایراک ۱۶٫۳۷ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۲۷۹ نفر جمعیت دارد و ۱۹۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
کلیسای ارمنی «نوراشن» که یک بنای معماری از سال ۱۷۰۱ میلادی بوده نابود شده‌است. دیوارهای نوراشن که به معنی ساختمان جدید بود از سوی نقاش «هوناتان هوناتانیان»[پانویس ۵] که نقاش «ایراکلی دوم»[پانویس ۶] پادشاه گرجی بود تزئین شد اما هم‌اکنون روبه پوسیدگی و تباهی نهاده‌است.
بادی داریم در سر ایراک در پیش سگ تو خاکپاییم
حکمت بشنو ز حجت ایراک او هرگز ندهد پیام درگاهی
از میان نام‌هایی که دی میولا در طول دوره حرفه ایش با آن‌ها نواخته یا ضبط کرده می‌توان به افرادی مثل چیک کوریا، لوچیانو پاواروتی، پاکو دو لوسیا، پل سایمون، فیل کالینز، سانتانا، جان مک لافلین، لری کوریل، استیو وینوود، وین شورتر، هربی هنکوک، گانزولا روبالکابا، جاکو پستوریوس، لس پاول، جان لاک پونتی، استیو وای، فرانک زاپا، میلتون ناسیمنتو، اگبرتو گیسمونتی، جیمی پیج، تونی ویلیامز، استنلی کلارک، استیو واندر، ایراکر و بسیاری دیگر اشاره کرد.
در سال ۱۷۶۲ میلادی، ایراکلی دوم، دو بخش شرقی گرجستان را به پادشاهی کارتلی-کاختی ملحق کرد. او یک حاکم دست‌نشانده ایرانی‌ها بود، اما ایران در پی مرگ نادرشاه بسیار ضعیف شده بود. به همین دلیل، ایراکلی دوم توانست استقلال خود را در تمام دوره زندی‌ها حفظ کند.
ایراک در حدود سال ۱۰۰۵ راده شد. پدرش مانوئل کومننوس، یکی از مقامات دربار باسیل دوم، امپراتور وقت بیزانس بود که به هنگام مرگش از امپراتور خواست تا از ایزاک و دیگر پسرش ژان مراقبت نماید. باسیل ترتیب آموزش دو برادر را داد و سپس آن دو را به مقام‌های بالای حکومتی منصوب نمود.
زو یافت جهان قدر و قیمت ایراک او شهره نگین است و دهر خاتم