ایرانیان

معنی کلمه ایرانیان در فرهنگ فارسی

تراژدی اثر [ اشیل ] در باب جنگهای ایران و یونان و شکست سالامین ( ۴۲۷ ق . م . )

معنی کلمه ایرانیان در دانشنامه آزاد فارسی

ایرانیان (Persai)
سوگ نمایشی نوشتۀ آیسخولوس (اِشیل)، به زبان یونانی قدیم، نخستین اجرا در ۴۷۲پ م، در آتن. ایرانیان یگانه تراژدی تاریخی برجای مانده از آثار نمایشی یونانیان باستان است. شکوهِ اسطوره و صحت واقعیات تاریخی (موضوع نمایش نامۀ نبرد مشهور سالامیس در ۴۸۰پ م است) در تناسبی نبوغ آمیز با سبک و شیوۀ بیان، ایرانیان را به یکی از منحصربه فردترین و مؤثرترین تراژدی های تاریخی روزگار باستان بدل کرده است. طرفه آن که صحنۀ وقوع نمایش، به خلاف صحنۀ اصلی درگیری نبرد (آتن)، شوش است. آتوسا، (بیوۀ داریوش بزرگ و مادر خشایارشا) صحنۀ خونین نبرد سالامیس را به خواب می بیند. پیکی از راه می رسد که شرح او از نبرد با آن چه آتوسا به خواب دیده برابر است. روح داریوش با تأییدِ صحّت گزارش پیک، خبر از شکست سال آینده نیز می دهد. با پدیدارشدن خشایارشا، روح داریوش ناپدید می شود. نوحه های او با ناله و فریاد و جامه دریدن های شرقیانۀ هم سرایان به هم می آمیزد. درخلال سوگ سروده های هم سرایان است که پیام نمایش را می شنویم؛ شکست در نبرد سالامیس، کیفر سوءاستفاده از قدرت و ثروت امپراتوری است.

معنی کلمه ایرانیان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ایرانیان از اعلام غیر مصرّح قرآن کریم است.
مفسران بسیاری ذیل آیات ۵۴ مائده ؛ ۱۳۳ نساء ؛ ۳۹ توبه ؛ ۲۹ روم و برخی آیات دیگر از آن ها یاد کرده و این آیات را بر آنان تطبیق داده اند.
ریشه لغوی
واژه ایرانیان برگرفته از «آریاییان» یا «آریانا» و بر پایه قولی دیگر، از «أئیریَّنَ وَئجَه-ایران ویج» سرزمین اولیه آریایی ها گرفته شده و ایی رِیا یا أئیریّن نام قوم ایران بوده که به تدریج به آران و ایران مبدل شده است.
جد ایرانیان
برخی منابع اسلامی آن ها را از نسل یافث بن نوح ، ایرَج، ایران بن أفریدون و فارِس بن باسور (یاسور) بن سام بن نوح (علیه السلام)، و مطابق قولی از فرزندان اسحاق بن ابراهیم (علیهما السلام) دانسته اند. ایرانیان که در منابع اسلامی از آن ها به «فُرْس» تعبیر می شود به ساکنان سرزمین ایران (ایرانشهر) اطلاق می شود.
محدوده سرزمین
...
[ویکی فقه] ایرانیان (قرآن). ایرانیان، قومی نیرومند و دارای کشوری پهناور با پیشینه تمدنی طولانی و در همسایگی شرقی جزیرة العرب هستند.
برخی مفسران، مقصود از «قوم یحبهم» در آیه ۵۴سوره مائده را ایرانیان دانسته اند که خداوند ضمن هشدار به مرتدان عرب، ویژگی های برجسته این قوم را بر شمرده و آنان را از یاوران دین معرفی کرده است.
فرمایش رسول خدا درباره ایرانیان
از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم روایت شده که شخصی از معنای این آیه پرسید، حضرت دست به شانه سلمان نهاد و فرمود: این است و اهل محل این، آن گاه فرمود: اگر دین به ستاره ثریا آویزان باشد مردمی از ابنای فارس بدان دست می یابند. در روایت دیگری می خوانیم هنگامی که از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم درباره این آیه سؤال کردند، دست خود را بر شانه" سلمان" زد و فرمود: " این و یاران او و هموطنان او هستند".و به این ترتیب از اسلام آوردن ایرانیان و کوشش ها و تلاش های پرثمر آنان برای پیشرفت اسلام در زمینه های مختلف، پیشگویی کرد.
ایرانیان جایگزین اعراب
براساس برخی از روایات، مقصود از «قوما غیرکم» در آیات ۳۹سوره توبه و ۳۸سوره محمد ایرانیان هستند که خداوند با تهدید سست عنصران عرب به جایگزین کردن ایرانیان به جای آنان وعده داده است؛ همچنین مقصود از عبارت «و آخرین منهم» در آیه ۳سوره جمعه را ایرانیان دانسته اند که آیه اشاره به گرویدن آنان به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم دارد.
قدرت و توانمندی ایرانیان
...

معنی کلمه ایرانیان در ویکی واژه

ایراییان
منسوب به ایرج فرزند ناکام فریدون، یکی از چند تیره و تبار ایرانی و مالک اصلی سرزمین ایران. چو ایرانیان آگهی یافتند ..... همه داغ دل پیش بشتافتند

جملاتی از کاربرد کلمه ایرانیان

بدو داد از ایرانیان چل هزار سرافراز و برگستوانور سوار
بگفت آنچه کردند ایرانیان بدی را ببستند یک یک میان
وگر از گذشتهٔ ما (ایرانیان) و خودتان(عرب‌ها) ناآگاهی، بپرس تا بدانی ما و شما چگونه بوده‌ایم.
وی همچنین با برخی نویسندگان ایرانی مراوده و گفت‌وگوی علمی دارد، چنان‌که بر برخی کتاب‌های ایرانیان مقدمه نوشته‌است.
یکی از طراحان موضع خصمانه بریتانیا در قبال دولت مصدق، آن کاترین سوینفورد لمبتون بود که ایرانیان او را با نام میس لمتون می شناختند. لمتون از ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ رایزن مطبوعاتی سفارت بریتانیا در تهران بود. او به زبان فارسی صحبت می کرد، به گوشه و کنار ایران سفر کرده بود و متخصص امور ایران بود. لمبتون عقیده داشت بریتانیا به ” شیوه های پنهانی قادر است آن گروه از ایرانیانی را که نگران متهم شدن به خیانت هستند، اما برداشتشان از منافع ملی ایران با برداشت انگلیسی ها همسو است بسیج کند. لمبتون معتقد بود پیش از آنکه بتوان دولت مصدق را سرنگون کرد، لازم است با آموزش و شگردهای روابط عمومی این تابوی ایرانی را از بین برد که هرکس با انگلیسی ها همکاری کند خائن محسوب می شود."
سوی رزم ایرانیان با شتاب شبیخون سگالید و بگذشت از آب
یکی نامداری ز ایرانیان بفرمود تا تنگ بندد میان
در سال ۱۳۱۲ با فرنگیس شاهرخ، دختر کیخسرو شاهرخ (نمانیده وقت ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای ملی) ازدواج کرد و آن‌ها صاحب سه فرزند به نام‌های فیروزه، پرویز و کامبیز شدند.
بر پایهٔ گزارش مرکز آمار ایران از مجموع ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار ایرانی، پنج میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ایرانی از ماهواره استفاده می‌کنند. عمده استفاده‌کنندگان از ماهواره را خانوارهای شهری تشکیل می‌دهند ولی یک میلیون و ۱۷۰ هزار خانوار روستایی نیز از ماهواره استفاده می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که در چند سال اخیر هم‌زمان با افزایش شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان استفاده‌کنندگان ماهواره بیشتر شده‌است. با این همه، استفاده‌ی ایرانیان از ماهواره، با یک چهارم جمعیت، رقمی بالا به شمار می رود.
به اعتقاد عنایت‌الله رضا هیچگاه در متون و آثار مورخان و جغرافی نگاران این دریا، مازندران نام نداشته‌است. ایرانیان تنها مردمی هستند که از ۷۰ سال پیش این دریا را مازندران می‌نامند. در حدود سال ۱۳۱۶ نام مازندران بر این دریا نهاده شد. این در
فیلیپ کرینبروک معتقد است که ارائه نسخه‌ای از دین بر پایه بمباران تبلیغاتی و پروپاگاندای شبانه‌روزی، بسیاری از ایرانیان را از اسلام دور کرده است. به گفته کرینبروک، برخی از ایرانیان نیاز معنوی خود را در این کشاکش با باور به آموزه‌های زرتشت و حتی بودیسم جستجو کرده‌اند و تعجبی ندارد که در این بین عده‌ای نیز ایمان به وجود خدا را از دست داده و خود را آتئیست بنامند.
این دادگاه موسوم به دادگاه مردمی به تقاضای عده‌ای از ایرانیان، علیه حکومت جمهوری اسلامی در لاهه تشکیل شده و براساس خبری که از سوی دست‌اندرکاران دادگاه انتشار یافته، قضات دادگاه، در رای مقدماتی خود، در تاریخ ششم آبانماه ۱۳۹۱ خورشیدی، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۲ میلادی، حکومت ایران را به جنایت علیه بشریت متهم کرده‌اند.
همه ایرانیانی که ۱۸ سال تمام دارند [۱]می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند (تا قبل از سال ۱۳۸۵ شرط سنی، ورود به ۱۶ سالگی بود، هنوز در سایت وزارت کشور قانون قبلی به روز نشده‌است[۲]، در حال حاضر برای انتخابات مجلس نیز شرط سنی رای‌دهندگان ۱۸ سال تمام یعنی ورود به ۱۹ سالگی است [۳] [۴]). براساس آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران تعداد واجدین رأی دادن در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۴۶٬۱۹۹٬۹۹۷ نفر است. آمار واجدین شرایط به تفکیک استان به شرح زیر است:
تعاقب نمودند ایرانیان گرفتند آن شهر را در میان
کمر بست و ایرانیان را بخواند بر پایهٔ تخت زرین نشاند
از آن گاومیشان همه دشت و غار فکندند ایرانیان بی شمار
سپه چون سوی کوهپایه رسید از ایرانیان هیچ کس را ندید
سیاووش غمی گشت ز ایرانیان سخن گفت بر پهلوانی زبان
به ایرانیان گفت خسرو به درد که ما را چو چرخ روان خیره کرد
نخستین کودکستان ایران را برسابه هووسپیان از ایرانیان ارمنی دههٔ ۳۰ خورشیدی با نام «ایران» و در خیابان معتمدالدوله با مجوزی از وزارت فرهنگ تأسیس کرد.