ایران زمین

معنی کلمه ایران زمین در لغت نامه دهخدا

ایران زمین. [ زَ ] ( اِخ ) سرزمین ایران. کشور ایران :
تو بشناس کز مرز ایران زمین
یکی فرد بد نام او آبتین.فردوسی.شگفتی بر او آفرین خواندند
ورا شاه ایران زمین خواندند.فردوسی.بزرگان و شیران ایران زمین
همه شاه را خواندند آفرین.فردوسی.به ایران زمین از چنین پشتیی
نماند آتش هیچ زردشتیی.فردوسی.درآمد یکی سیل از ایران زمین
که نه چین گذارد نه خاقان چین.فردوسی.میر ابواحمد محمد خسرو ایران زمین
آنکه شاد است او و دور است از همه رنج و کفا.قصار امی.

معنی کلمه ایران زمین در فرهنگ فارسی

سرزمین ایران

معنی کلمه ایران زمین در ویکی واژه

ایران‌زمین در زمان تقسیم پادشاهی فریدون آمده‌ و حاکی از یک تیره و تبار ایرانی است که با آریاییها یعنی اقوام مهاجر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته‌اند. سپارد ترا مرز ترکان و چین ..... که از تو سپهدار ایران‌زمین
ایران‌زمین موطن ایرانیان یا همان یکجانشینان، ساکن قدیم این مرز و بوم که از دوران جمشید در شاهنامه یاد می‌شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه ایران زمین

شهنشاه ایران زمین شاد زی ز رنج و غم و درد آزاد زی
سابقه آموزشی: تدریس را در سال ۱۳۴۹ در مدرسه ایران زمین آغاز نموده و در سال ۱۳۵۷ به مدت دو ترم در دوره‌های کارشناسی ارشد تدریس کرده‌اند. از سال ۱۳۷۰ فعالیت آموزشی خود را رسماً در گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی (مشهد) آغاز نمودند. ایشان از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ مدیریت گروه را به عهده داشتند.
کرمانشاه را به دلیل تنوع قومی، زبانی و مذهبی، هندوستان ایران یا هندوستان صغیر یا هندوستان کوچک ایران زمین نیز می‌خوانند. در کرمانشاه، اقوام کرد، لک، لر، آذری و فارسی زبانان در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و نماد همزیستی مسالت آمیز اقوام و مذاهب و گویشوران مختلف در کنار یکدیگر می‌باشد.
ابوالقاسم فقیری در سال ۱۳۹۲ به پاس نیم قرن فعالیت در حوزه فارس‌شناسی در نخستین همایش چهره‌های ماندگار استان فارس مورد تجلیل قرار گرفت. او همچنین دارنده تندیس جشنواره ایران زمین سال ۱۳۸۳ و پنجمین دوره جشن فرهنگ و هنر سال ۱۳۸۶ نیز هست.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس سال‌ها خدمات علمی و فرهنگی وی، طی برگزاری مراسم بزرگ داشتی در ۲۰ مهر ماه ۱۳۸۳هـ. ش اسماعیل حاکمی والا را به عنوان یکی از مفاخر ایران زمین معرفی کرد و لوح تقدیری به استاد اهدا نمود.
آب آشامیدنی عامل مهم حیاتی و اجتماعی مردم اکثر روستاهای ایران است. در تاریخ ایران زمین آب عامل مهمی در شکل گیری و توسعه تمدن ایران بوده است. با مشاهده و خوانش اسناد به جای مانده می توان به این نکته اشاره نمود که بیشتر تمدن های بزرگ در کنار نهرها و رودخانه به وجود آمده اند. ایجاد تمدن قدیمی در ایران نیز مستثنی از این امر نبوده است.
به ایران زمین بازگردد به کام وز آن راه دیگر نیاید به شام
ایران برای کُربَن یک مفهوم، جغرافیایی، سیاسی یا قومی نبود. بلکه «جهان ایرانی … یک جهان میانی، یک حدفاصل است و بسیار به ما مغرب زمینیان نزدیک.» کُربَن می‌گوید: «ایران زمین فقط یک ملت و یک امپراتوری نبود بکه کانون معنویت و تاریخ ادیان بود.»
بدین لشکر و حشمت بیشمار ز ایران زمین است ما را گذار
جوانی غریبم ز ایران زمین همی روی دارم به ماچین و چین
غار ماهی کور تنها اثر طبیعی ملی استان لرستان است. این اثر در سال ۸۲ به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده‌است. ماهی کور یکی از گونه‌های کمیاب و اندمیک ایران است که در دنیا گونه‌ای منحصر به فرد محسوب شده که در غاری واقع در استان لرستان زندگی می‌کند و اولین «غارماهی» حقیقی جهان است که اولین بار ژئولوژیست دانمارکی در سال ۱۹۳۷ ضمن مسافرتی که به ایران داشت آن را کشف کرد و مطالعاتی بر روی این گونه انجام داد. این گونه تنها در استان لرستان وجود دارد و به این لحاظ از ذخایر ارزشمند ایران زمین است.
به جز گرز و شمشیر و مردان کین ندیدم دگر هیچ از ایران زمین
همانطور که گفته شد مذهب مردم این محله شیعه‌است. مردم آدریان مانند دیگر مردم ایران زمین آیینهای سنتی ملی خویش را از دست نداده و در روزهایی مانند نوروز، سیزده فروردین، شب یلدا و چهارشنبه آخر سال از آیین گذشتگان خویش پیروی می‌کنند.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سال ۱۳۸۱ به پاس سالها خدمات علمی و فرهنگی وی او را به عنوان یکی از مفاخر ایران زمین معرفی کرد و از او تجلیل نمود.
مزن زشت بیغاره ز ایران زمین که یک شهر او به ز ماچین و چین
الا ای شه! اقلیمت ایران زمین: بپرورده دشمن بسی در کمین
چو شب تیره شد پهلو پیش‌بین برآراست باشاه ایران زمین
آستانه یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران زمین بوده که در گذشته حتی دارای لباس اصیل و منحصر به مردم کرج ابودالف بوده‌است که اکنون در یکی موزه‌های عراق نگهداری می‌شود مردمان این شهر دارای فرهنگی غنی و منحصر به فردی می‌باشند و اغلب به شغل دامداری و کشاورزی مشغولند.[نیازمند منبع]
کی اژدهافش بیامد چو باد به ایران زمین تاج بر سر نهاد
ز هامون بر آمد به بالای زین همی رفت بر راه ایران زمین