ایده
معنی کلمه ایده در فرهنگ معین

ایده

معنی کلمه ایده در فرهنگ معین

(دِ ) [ فر. ] (اِ. ) اندیشه ، فکر، عقیده ، تصور، رأی .

معنی کلمه ایده در فرهنگ عمید

اندیشه، فکر، عقیده.

معنی کلمه ایده در فرهنگ فارسی

اندیشه، فکر، خیال، تصور، رای، عقیده، نیت، سلیقه ادبی وصنعتی

معنی کلمه ایده در فرهنگ اسم ها

اسم: ایده (دختر) (فرانسوی) (تلفظ: ideh) (فارسی: ایده) (انگلیسی: ideh)
معنی: فکر و اندیشه، رأی

معنی کلمه ایده در دانشنامه عمومی

ایده، مثال، صورت، انگاره یا طرح ( به انگلیسی: Idea ) در حقیقت یک تصور ذهنی است. ایده ها همچنین می توانند مفاهیمی انتزاعی باشند که به شکل تصاویر ذهنی ارائه نمی شوند. شاید بتوان ایده دادن را نخستین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده ساده ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مسئله یا نیاز به آن فکر می کند. هر چند می توان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد. ایده یک نوع تلنگر ذهنی درون افکار شخص می باشد که با مطرح نمودن آن موضوعیت خود را پیدا می کند انگاره ای است که تداعی ذهنی را به صورت یک طرح بیان می دارد. ایده یک نوع اندیشه، فکر و عقیده است که رسیدن به آرمان و موفقیت را در صورت اجرای صحیح به همراه دارد.
کریس اندرسون بنیانگذار TED که در زمینه «گسترش ایده های ارزشمند» فعالیت می کند، می گوید:
می توان به ایده به عنوان الگویی از اطلاعات نگاه کرد که به شما کمک می کند جهان پیرامون تان را درک و هدایت کنید.
بحث بر سر ماهیت زیربنایی «ایده» توسط افلاطون باز می شود، که شرح نظریه اش در مورد اشکال، که در طول گفت و گوهای متعدد او تکرار و انباشته شده، برای چیزهایی که عبارتند از: «معنای جدیدی به کلمه یونانی می بخشد» دیده می شود. ( اشاره به عبارت یونانی re. εἶδος ) که آن عناصر ادراک را برجسته می کند که بدون ارجاع مادی یا عینی در دسترس چشم ها با آنها مواجه می شوند ( اشاره به عبارت یونانی re. ἰδέα ) . با انتشار این استدلال، کلمه «ایده» معانی به خود می گیرد که امروزه بیشتر با این اصطلاح مرتبط است. افلاطون در کتاب پنجم جمهوری خود، فلسفه را عشق به این شیوه رسمی دیدن ( در مقابل ماهیت بصری دیدن ) تعریف می کند.
افلاطون این نظریه را مطرح می کند که اشیاء آگاهی ادراک شده اما غیر مادی، قلمرویی از اشکال یا ایده های بی مرگ را تشکیل می دهند که جهان مادی از آن سرچشمه می گیرد. ارسطو در این زمینه افلاطون را به چالش می کشد و معتقد است که دنیای پدیداری ایده ها به عنوان ترکیبات ذهنی مشاهدات به یاد ماندنی پدید می آید. اگر چه به کار بردن این اصطلاحات برای متفکران از دوران باستان نابهنگام است، اما اگر افلاطون را متفکری ایده آلیست و ارسطو را متفکری تجربه گرا بنامیم، بحث بین افلاطون و ارسطو را روشن می کند.
این تضاد بین تجربه گرایی و ایده آلیسم به طور کلی مشخصه پویایی بحث بر سر نظریه ایده ها تا به امروز است. این انشقاق در تئوری هرگز به رضایت متفکران هر دو طرف اختلاف حل نشده است و امروزه در شکاف بین مکتب های فلسفی تحلیلی و قاره ای نمایان می شود. تضادهای مداوم بین فیزیک کلاسیک و مکانیک کوانتومی را می توان به عنوان یک قیاس تقریبی برای شکاف بین دو مکتب فکری ذکر کرد.
ایده (هلند). اِیده ( به هلندی: Ede ) نام یک شهر و شهرستان در استان خلدرلاند در شرق هلند است. جمعیت این شهر طبق آمار سال ۲۰۰۷ معادل ۱۰۷٬۴۷۶ نفر است.
اقتصاد شهر ایده به لطف نزدیکی به بزرگراه ها و راه آهن سریع ترین راه را به بندر روتردام و فرودگاه اسخیپهول آمستردام و منطقه رور در آلمان ممکن ساخته است. قبلاً بیشتر افراد شهر در کارخانه ای متعلق به شرکت هلندی انکا و همین طور سه مرکز نظامی در شمال شرق شهر کار می کردند که با بسته شدن کارخانه و همچنین پس از منسوخ شدن خدمت وظیفه عمومی، اقتصاد شهر بیشتر روی صنعت گردشگری متمرکز شده است.
شهر ایده از طریق آزادراه به شهرهای اطراف راه دارد. همچنین از طریق دو ایستگاه راه آهن به آلکمار، آمرسفورت، آمستردام، فرودگاه اسخیپهول آمستردام، آرنهم، بارنه فلد، دن هلدر و اوترخت دسترسی دارد.
در این شهر ۴ دبیرستان و یک دانشگاه وجود دارد.
• خرودیم - جمهوری چک
معنی کلمه ایده در فرهنگ عمید
معنی کلمه ایده در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ایده در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه ایده در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَیَّدَهُ: اورایاری کرد
ریشه کلمه:
اید (۱۱ بار)ه (۳۵۷۶ بار)

معنی کلمه ایده در ویکی واژه

بو یا رایحه چیزی به مشام رسیدن. (استعاره): احتمال وقوع حوادث ناگوار در آینده نزدیک برای کسی یا کسانی؛ جریان بوداری که احتمال وقوع حادثه خوب یا بد بزودی وجود دارد. مسئله، مسئله‌دار.
فکر، اندیشه، عقیده، تصور، رأی.

جملاتی از کاربرد کلمه ایده

بی‌فایده پندم مده ای دانشمند من چون نروم؟ که می‌برندم به کمند
«مدرسه پوزنان» (در لهستان) در بحثی در این باره می‌گوید که کارل مارکس از ایده‌آل‌سازی در علوم اجتماعی استفاده و استدلال کرده‌است. به همان‌گونه، در مدل‌های اقتصادی فرض بر این است که افراد به دنبال انتخاب حداکثر منطقی هستند. این فرض، هرچند که دانسته شده که توسط افراد واقعی نقض می‌شود، اغلب می‌تواند به بینش‌هایی در مورد رفتار گروه‌های بشری منجر شود.
دومین اثر ساخته‌شدهٔ وی به عنوان کارگردان، ایده اصلی نام داشت که علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی این فیلم را هم به عهده داشت. ایده اصلی در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) حضور داشت.
نام و ایده بنیادین الگوریتم منشا‌ٔگرفته از ویژگی دما است. این ویژگی در واقع به گونه‌ای کنترل می‌شود که دما حین شبیه‌سازی به صورت تدریجی کاهش می‌یابد. الگوریتم با قرار دادن
بسیاری از ایده‌های مهم خلاقانه زبان در حال حاضر در زبان جی کنت ای آیورسن اجرا شده‌است.
استفن کینگ در طی مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۳ و در جواب به اینکه ایده اصلی این شخصیت از کجا به ذهنش آمده گفت: «یادم است از خودم پرسیدم که کودکان بیشتر از هر چیز در دنیا از چه چیزی وحشت دارند؟ بله عجیب است اما پاسخی که به ذهن رسید دلقکها بودند. همه در بچگی وقتی برای اولین بار یک دلقک را می‌بینیم به خاطر ظاهر و گریمی که بر روی صورتشان است در ناخودآگاه از آن‌ها می‌ترسیم. برای همین هم تصمیم گرفتم پنی‌وایز را این‌گونه طراحی کنم».
اتریشی‌ها و نئوکلاسیک‌ها بر سر کاربرد صورت گرایی ریاضیاتی در تحلیل اقتصادی اختلاف نظر دارند. از ابتدا بنیان‌گذار مکتب اتریش، کارل منگر به دقت به فایدهٔ گفتار لفظی و شفاهی (در مقابل زبان ریاضی) اشاره کرد، برای مثال گفتار شفاهی می‌تواند ذات و ماهیت پدیده‌های اقتصادی را بفهماند، در حالی که زبان ریاضیات قادر به این کار نیست.
تا به آن کان ملاحت نمکی تازه کنی اول از مایده بی نمکان دست بشو
آن نهنگیم که دریا بر ما یک قدح است ما نه مردان ثرید و عدس و مایده‌ایم
ای معن زایده بر تو سفله وی قس ساعده بر تو جاهل
نیست از ناله هیچ فایده زین سبب قفل بر دهان زده‌ایم
تو را که سخت‌تر از سنگ خاره باشد دل چه فایده که تنی رشک پرنیان داری
با تسلط به این مهارت درک ذهنی افراد دیگر و آنچه منظور آن‌ها است پیش از آنکه چیزی را به کلام آورده باشند ممکن خواهد بود که این امر در ارتقای ارتباطات فردی و اجتماعی شخص مؤثر خواهد بود. با استفاده از این مهارت شخص قادر خواهد بود به‌طور غیرمستقیم بر دیگری تأثیر بگذارد یا بتواند درک کند که او در فکرش چه می‌کند. مهارت درک اشارهای بدن دیگران، با ذهن‌خوانی [که ایده‌ای شبه‌علمی است] فرق دارد.
ای که بی فایده پندم دهی، آن روی ندیده گر ببینیش تو هم گوش به آن پند نداری
فصل اول در بیان آنک فایده نهادن کتاب در سخن ارباب طریقت و بیان سلوک چه چیزیست؟
ابر تنک نهان نکند آفتاب را بر داغ عشق پرده کشیدن چه فایده؟
چنین سوالاتی کمی پس از انتشار کتاب مطلوبیت یا فایده‌گرای میل شروع به مطرح شدن نمود و هنوز هم مورد توجه بسیاری قرار دارند.
فی‌الجمله نقاب نیز بیفایده نیست تا زشت بپوشند و نکو بگذارند
ترسیم فنی در رشته‌های فنی، رسمِ نوعی تصاویر ساده‌شدهٔ خاص به نام نقشه است که برای انتقال ایده‌ها استفاده می‌شوند و نوعی زبان ترسیمی به شمار می‌آیند. نقشه‌کشی ترکیبی از ترسیمات تک‌تصویری سه‌بعدی و ترسیمات چندتصویری دوبعدی است.
بین سالهای ۱۹۶۴ و ۱۹۷۵، معبد از مکان اصلی خود به مکانی جدید حدود ۶۵ متر ارتفاع و ۲/۵ کیلومتری از محل اصلی خود منتقل شد. خرد کردن آن در بلوکها، همان‌طور که با معابد دیگر انجام شد، گزینه ای نبود. نقاشی زنده نمی‌ماند. کریستین دنروشس نوبلوکورت با دیدن این خسارات از دو معمار خواست که روشی را برای جابجایی معبد در یک قطعه پیشنهاد دهند. ایده آنها این بود که معبد را روی ریل‌ها قرار دهند و آن را به صورت هیدرولیکی به مکانی در چند کیلومتری که بیش از ۶۰ متر بالاتر بود منتقل کنند.