ایدر
معنی کلمه ایدر در لغت نامه دهخدا

ایدر

معنی کلمه ایدر در لغت نامه دهخدا

ایدر. [ دَ ] ( اِ، ق ) پهلوی «اتر» به معنی اینجا. مقایسه شود با سانسکریت «اترهی » . ( از حاشیه برهان قاطعچ معین ). اینجا. ( برهان ) ( شرفنامه منیری ) ( غیاث اللغات ). اینجا. در اینجا. ( ناظم الاطباء ) :
کان تبنگو کاندر آن دینار بود
آن ستد ز ایدر که ناهشیار بود.رودکی.آن سگ ملعون برفت این سند را از خویشتن
تخم را مانند باشنگ ایدرش بر جای ماند.منجیک ( از لغت فرس اسدی ص 262 ).ملک عجم بر من خشم گرفت و بترسیدم ایدر آمدم به شهر ملک تا ایمن باشم. ( ترجمه تاریخ طبری ).
[ بهرام گور ] به نزدیک او [ یزدگرد سوم پدر بهرام ] آمدم نتوانستم صبر کردن با او از بر او برفتم و ایدر [ بزمین عرب ] آمدم. ( ترجمه تاریخ طبری ).
بموبد چنین گفت کای نامجوی
چو رفتی از ایدر به هرمز بگوی.فردوسی.خواجه بپرونده اندر آمد ایدر
اکنون معجب شده است از بر رهوار.آغاجی.ایدر است آنکه همی خوانند او را طوبی
ایدر است آنکه همی خوانند او را کوثر.فرخی.تهی کردی از پیل هندوستان را
ز بس تاختن بردی آنجا ز ایدر.فرخی.من ایدر به پیکار و رزم آمدم
نه از بهر شادی و بزم آمدم.اسدی.ستاره شمر گفت از آن سوی رود
مرو لشکر آور هم ایدر فرود.اسدی.نیست چیزی هیچ از این گنبد برون
هر چه هست و نیست یکسر ایدر است.ناصرخسرو.گر عمر خویش نوح ترا داد و سام نیز
ز ایدر برفت بایدت آخر چو نوح و سام.ناصرخسرو.گه گفت اگر توانی ایدر مقام کن
گه گفت اگر توانی با خود مرا ببر.مسعودسعد.گفت این مردمان فسوس کردند که مرا از بهر این مایه مردم ایدر آوردند. ( مجمل التواریخ و القصص ). موسی را گفتند تو برو با خدای خویش که ما ایدر همی باشیم. ( مجمل التواریخ و القصص ).
ناورده ای برون چومنی را هزارسال
اینک تو ایدری فلکا و من ایدرم.سیدحسن غزنوی.مرا پای بست است خاقانی ایدر
چرا عزم رفتن مصمم ندارم.خاقانی.در تعجب که این چه نخجیر است
و ایدر آوردنم چه تدبیر است.نظامی.گفت ایدر محکمه است و غلغله
من نتانم فهم کردن این گله.

معنی کلمه ایدر در فرهنگ معین

(دَ ) [ په . ] (ق . ) ۱ - این جا. ۲ - اکنون ، اینک .

معنی کلمه ایدر در فرهنگ عمید

۱. اینجا.
۲. (قید ) در اینجا، اکنون، اینک.

معنی کلمه ایدر در فرهنگ فارسی

اینجا، دراینجا، اکنون، اینک
۱ - اینجا. ۲ - اکنون اینک .

معنی کلمه ایدر در دانشنامه عمومی

آیدر (رود). آیدر رودی است به North Sea می ریزد. این رود از کشور آلمان می گذرد.
ایدر (زاوخان). ایدر ( به لاتین: Ider ) یک منطقهٔ مسکونی در مغولستان است که در استان زوخان واقع شده است.

معنی کلمه ایدر در ویکی واژه

اینجا. دل و جانم ایدر بماند همی/ مژه خون دل برفشاند همی «فردوسی»
کنون. ریشه لغت از پارسی میانه پارسی میانه (پهلوی)[۱]
↑ از پارسی میانه 𐫀𐫏𐫅𐫡‎ (/ēdar/, “اینجا”), که ترکیب شده از 𐫀𐫏𐫅 (/ēd/, “this”) و *𐫡 (/-ar/) است، از پارسی باستان 𐎡𐎭𐎠 (“اینجا”) از نیا-هندو-ایرانی *Hidʰá.

جملاتی از کاربرد کلمه ایدر

کنون رنج بردار و ایدر بیای بدین مرز چندانک باید به پای
مرا بودن ایدر نه در خور بود روم زی سراندیب بهتر بود
مثال‌های شناخته شده‌ای برای اتوماتای فضایی پیوسته وجود دارد که پدیده انتشار را مشابه گلایدرهای در بازی زندگی نمایش می‌دهند.
کز ایدر به نزدیک دستان شوید به نزد مه کابلستان شوید
یکی پیرزن مایه دار ایدرست که گویی مگر دیدهٔ اخترست
از این کوه بی بر چه داری به دست چه خوشیت کایدر گزیدی نشست
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به نایت رایدر ۲۰۰۰، مرد نامرئی، ستوان کلمبو، مرد شش‌میلیون‌دلاری، زن بیونیک، گرگ آسمان، پزشک دهکده، بخش فوریت‌های پزشکی و ان‌سی‌آی‌اس: لس آنجلس اشاره نمود.
به ایران خرامیم ز ایدر کنون که بخت نکو گشتمان رهنمون
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به نایت رایدر ۲۰۱۰ اشاره نمود.
این آلبوم از ۴ قطعه که در مجموع ۵۳ دقیقه هستند، تشکیل شده‌است که قطعهٔ تقریباً ۳۰ دقیقه‌ایِ «شهر خاموش» به عنوان هستهٔ اصلی آلبوم شناخته می‌شود. ایدهٔ ابتدایی این مجموعه از سفارش دانشگاه هاروارد برای سازبندی و اجرای کوارتت زهی شکل گرفت و توسط کلهر و رایدر تصمیم بر اجرا و انتشار قطعات، تحت عنوان یک مجموعه به نام شهر خاموش گرفته شد.
زمانی که یک محکوم فراری در یک ساحل دور افتاده پنهان شده بود، به‌طور اتفاقی در معرض یک آزمایش هسته‌ای قرار گرفت و در نتیجه ملکول‌های بدنش با شن‌های ساحلی پیوند خورد و به «مرد شنی» تبدیل شد. مرد شنی می‌تواند بدن خود را به شکل اجسام گوناگون درآورد (البته در سال‌های اخیر به قابلیت‌های بیشتری دست یافته و مثلاً قادر شده نسخه‌های متعددی از خودش تولید کند). مرد شنی کماکان به دشمنی با اسپایدرمن مبادرت دارد اما در گذشته چندین بار جرم و جنایت را رها کرده تا آدم خوبی شود.
شدم از تو و کار تو بدگمان نبی گر بد اندیش ایدر بمان
در سال ۱۸۸۲، شرکت براون و اشنایدر، آلبومی با فرمت بزرگ چاپ کرد که شامل ۶۰ اثر او بود. آثار او در نمایشگاه‌هایی در گلسپالاست، سالن پاریس (۱۸۸۲/۸۴)، آکادمی هنرهای برلین و نمایشگاه بزرگ هنر برلین در سال ۱۹۰۵ در معرض نمایش قرار گرفت. او خانه خود را در خیابان نیمفنبرگر طراحی کرد و ساخت.
در خارج از ایالات متحده، کلهر در تور اروپایی خود، که از آوریل ۲۰۱۳ از اتریش آغاز شده بود به همراه بروکلین رایدر و گروهش به اجرای این مجموعه در نوریچ، شبکه سه رادیو بی‌بی‌سی و تالار باربیکن لندن پرداخت.
فایده زین جوشن و مغفر تو را نیست مگر خواب و خور ایدری
استرایدر نامی بود که در بری و مناطق اطراف به اراگورن گفته می‌شد زیرا که او مناطق اطراف و دهکده‌ها را با قدم‌های بلند خویش می‌پیمود.
از زمانی که بلیز در این سه بازی ایفای نقش کرده نقش وی به‌عنوان شخصیت قابل‌بازی اضافی در اسپین‌آف‌ها و بازی‌های چندنفرهٔ سونیک تنزل یافته است و به‌عنوان شخصیتی قابل‌بازی در سونیک و راز حلقه‌ها و سونیک و شوالیه سیاه، مسابقه‌دهندهٔ قابل‌بازی در سونیک رایدرز: زیرو گرویتی، سونیک فری رایدرز و تیم سونیک ریسینگ و نیز ورزشکاری قابل‌بازی در هرپنج بازی مجموعهٔ ماریو و سونیک در بازی‌های المپیک. بلیز به‌همراه سیلور در سونیک کالرز نسخهٔ دی‌اس در چندین کات‌سین و ماموریت ظاهر شده و همچنین از وی در سونیک فرانتیرز نام برده شده است.
سزای معروف ایدر همی بود معروف جزای منکر ایدر همی بود منکر
بدو گفت از ایدر به دریا شتاب نگهدار یکسر گذرگاه آب
با شروع حمله به شوروی در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱، مأموریت آینزاتس‌گروپن همانند مأموریت آن‌ها در لهستان بود؛ با این تفاوت که فعالیت آن‌ها باید بر روی کشتار یهودیان و کمیسارهای حزب کمونیست اتحاد شوروی متمرکز می‌شد. در نامه‌ای که هایدریش به تاریخ ۲ ژوئیه ۱۹۴۱ به رهبران اس‌اس و پلیس فرستاد، گفته شده بود که تمامی مقامات ارشد و میانی کمینترن، تمامی اعضای ارشد و میانی کمیته‌های استانی و شهرستانی حزب کمونیست، اعضای رادیکال حزب کمونیست، کمیسارهای خلق و یهودیان در حزب و مقامات دولتی بایستی اعدام شوند. وی اعلام کرده بود که هر گونه فعالیت از طرف ساکنان قلمروهای تصرف‌شده علیه یهودیان باید مورد تشویق قرار گیرد.