ایدئولوژی

معنی کلمه ایدئولوژی در فرهنگ معین

(دِ ئُ لُ ) [ فر. ] (اِ. ) انواع و اقسام سیستم های فکری و فلسفی و منجمله مذهب که به نو عی در تعیین خط مشی ، عمل یا موضع گیری معتقدان به آن ها در مسایل سیاسی - اجتماعی مؤثر باشد.

معنی کلمه ایدئولوژی در فرهنگ عمید

۱. = جهان بینی
۲. (سیاسی ) مرام یا مسلک سیاسی یا اجتماعی.

معنی کلمه ایدئولوژی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - دانش اندیشه ها علم افکار. ۲ - مجموع. افکار متعلق بیک دسته یک عصر و دوره . ۳ - عقیدهای که هدف و آرمانی را با بیانی تحسین و تعریف کند که در مقابل آن دفاع نتوانند کرد .

معنی کلمه ایدئولوژی در فرهنگستان زبان و ادب

{ideology} [باستان شناسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل] مجموعۀ سامانمند باورها و اندیشه های ثابت سیاسی و اجتماعی برای تبیین یا تغییر وضع موجود و تجویز رفتار اجتماعی خاص متـ . مرام

معنی کلمه ایدئولوژی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آرمان ایدئولوژی) Ideology (از دو کلمه «ایده» به معنای فکر و نظر و «لوژی» به معنای شناختن ترکیب یافته است.
در اصطلاح عبارت است از دسته ای از آرای کلی و هماهنگ درباره رفتارهای انسان . بنابر این تعریف، نظام کلی احکام عملی - که در اصطلاح مذهبی «فروع دین» نام دارد- ایدئولوژی خوانده می شود.
تفاوت جهان بینی با ایدئولوژی
ایدئولوژی بر جهان بینی استوار است. جهان بینی عبارت از نظر درباره جهان است آن چنان که هست؛ اما ایدئولوژی نظر درباره انسان است آن چنان که باید باشد. انسان برای نیل به سعادت نیازمند برنامه ای جامع، هماهنگ و منسجم است. عقل بشر این نیاز را برنمی آورد هر چند شرط لازم آن است.
اهمیت ایدئولوژی برای سعادت انسان
آنچه انسان را یاری می دهد تا به کمال انسانی خویش دست یازد، بایدها و نبایدهایش را نشان دهد و مسئولیت ها و تکلیف های او را باز شناساند، ایدئولوژی جامع، جاودان و پایدار است. این ایدئولوژی، در آیین اسلام ، همان شریعت است. گاه آدمی به خطا می لغزد و به ایدئولوژی های مادی می گراید؛ اما این ایدئولوژی به سعادت نمی انجامد. آفریدگار هستی همواره با ارسال رسل و انزال کتب آسمانی، ایدئولوژی توحیدی را به انسان رسانیده و او را راه نموده است. بنابر آموزه های اسلامی، نمی توان ایدئولوژی را به زور پذیرفت و امید بر بقا و دوام آن داشت. از این رو، ایمان و علاقه درونی در پذیرفتن ایدئولوژی نقشی بنیادی دارد.
ایدئولوژی بر پایه عقل
...

معنی کلمه ایدئولوژی در ویکی واژه

انواع و اقسام سیستم‌های فکری و فلسفی و منجمله مذهب که به نو عی در تعیین خط مشی، عمل یا موضع گیری معتقدان به آن‌ها در مسایل سیاسی - اجتماعی مؤثر باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه ایدئولوژی

بر اساس سیاست الگوسازی جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی ایران، که قرار است الهام بخش جوامع دیگر باشد و ملتها و کشورها نیز از آن الگوبرداری خواهند کرد، یک حکومت بر مبنای اسلام است. حکومتی که برخلاف ملتها یا دولتهای مدرن که ذاتاً سکولار و مبتنی بر ملی گرایی هستند، ماهیتی اسلامی دارد که ایدئولوژی مشروعیت آن برگرفته از اسلام شیعه است. مهمترین ویژگی و عنصر شاخص این نظام سیاسی این است که حقانیت خود را از دین و شرع اسلام می‌گیرد.
اسلام‌گرایی شیعه، استفاده از اسلام شیعه در سیاست است. بیشتر مطالعات و گزارش‌های مربوط به اسلام‌گرایی بر جنبش‌های اسلام‌گرای سنی متمرکز بوده است.[نکته ۱] اسلام‌گرایی شیعه، که قبلاً ایدئولوژی بسیار کوچکی بود، پس از انقلاب ۱۳۵۷ به رهبری سید روح‌الله خمینی که سیاست‌های اسلام‌گرایی شیعی او به خمینیسم معروف است، تقویت شد.[نکته ۲]
با مرگ چین شی هوانگ در سال ۲۰۶ قبل از میلاد، دودمان هان به قدرت رسیدند و تا سال ۲۲۰ میلادی بر چین حکومت کردند. این دودمان هویت فرهنگی جدیدی را ایجاد کرد که تا به امروز دوام آورده و اغلب مردم سرزمین چین امروزی، خود را از قوم هان می‌نامند. قلمرو این امپراتوری با لشکرکشی‌های متعدد به کره، ویتنام، مغولستان و آسیای میانه گسترش زیادی پیدا کرد و راه ابریشم نیز در آسیای میانه با کمک این سلسله پادشاهی احداث گردید و مکتب فلسفی کنفوسیوس به عنوان ایدئولوژی رسمی دولت انتخاب شد. چین تحت تسلط امپراتوری هان، به بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا تبدیل شده بود.
تعریف آکادمیک از اسلام رادیکال از دو قسمت تشکیل شده‌است. قسمت اول بیان می‌کند که: تفکر اسلامی تمام ایدئولوژی‌های دیگر به غیر از اسلام، چه با غرب (سرمایه‌داری) و چه با شرق (کمونیسم یا سوسیالیسم) همراه باشد، شکست خورده‌اند و ورشکستگی خود را نشان داده‌اند.
نقش عربستان در طول سی سال گذشته در گستره جغرافیایی افغانستان بیشتر ایدئولوژیک بوده و دولت ریاض در میانجی‌گری، فشار بر طالبان، کمک اقتصادی به دولت و مردم افغانستان و… تلاش گسترده‌ای نکرده‌است.
سیاست خارجی مدرن چین تا حد زیادی برگرفته از نظریات نخست‌وزیر سابق چوئن لای است که به «پنج اصل همزیستی مسالمت‌آمیز» و «هماهنگی بدون همسانی» شهرت دارد و برقراری روابط دیپلماتیک بین کشورهایی با ایدئولوژی‌های متفاوت را تشویق می‌کند. همین سیاست موجب شده تا چین از دولت‌هایی که از نظر دولت‌های غربی خطرناک یا سرکوبگر محسوب می‌شوند همچون زیمبابوه، کره شمالی و ایران حمایت کند. چین همچنین روابط اقتصادی و نظامی نزدیکی با روسیه دارد و دو کشور معمولاً در شورای امنیت رأی مشابهی می‌دهند.
اسکالیا به مدت حدوداً سی سال در دیوان مشغول به کار بود، و در آن دوران سابقهٔ آرا و ایدئولوژی قویاً محافظه کاری بر جای نهاد، از متن گرایی در تفسیر قوانین موضوعه و منشا گرایی در تفسیر قانون اساسی دفاع می‌کرد. او از مدافعیت سرسخت قدرت‌های قوه مجریه بود و اعتقاد داشت قدرت ریاست جمهوری در زمینه‌های بسیاری باید از همه برتر باشد. او مخالف تبعیض مثبت و دیگر سیاست‌هایی بود که با اقلیت‌ها به عنوان گروه ویژه رفتار می‌کرد. او در پرونده‌های بسیاری نظرات مجزا می‌نوشت و اغلب نظر اکثریت دادگاه را با استفاده از زبانی تند و نیز در نظرات اقلیتش محکوم می‌کرد.
آقاتهرانی در سال ۱۳۵۳ وارد مدرسه حقانی شد که در آن زمان به‌طور شورایی و تحت نظارت قدوسی، سید محمد بهشتی، محمدتقی مصباح یزدی و احمد جنتی اداره می‌شد. در سال چهارم طلبگی، به دلیل اختلاف نظر در مورد بعضی از مبانی ایدئولوژیک و سیاسی از مدرسه حقانی بیرون آمد و از طلاب فعال مؤسسه در راه حق (زیر نظر مصباح یزدی) گردید.
آندژی دودا در ژوئن ۲۰۲۰ گسترش حقوق همجنس‌گرایان و دگرباشان جنسی را ایدئولوژی مخرب‌تر از کمونیسم دانست.
ال موندو خط تحریریه خود را لیبرال تعریف کرده‌است. معمولاً از طیف ناسیونالیسم چپ انتقاد می‌کند. ایدئولوژی کنونی آن راست میانه سکولار است. در میان ستون نویسان آن ناهمگونی و التقاط قابل توجهی وجود دارد که بعضاً آشکارا به سیاست تحریریه انتقاد می‌کنند. به‌کارگیری این سیاست هنگامی‌که فیلیپه گونزالس ساقط شد تعیین‌کننده بود.