ایامی

معنی کلمه ایامی در لغت نامه دهخدا

ایامی. [ اَ ما ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ اَیِّم. ( ناظم الاطباء ) ( ترجمان القرآن ترتیب عادل بن علی ص 24 ) : و انکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم. ( قرآن 32/24 ). و زنان ایامی همه جامه حداد در بر و به فجع و شیون اندر.( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 ص 454 ). رجوع به ایم شود.

معنی کلمه ایامی در فرهنگ معین

(اَ ما ) [ ع . ] جِ ایم ، بیوه گان ، بیوه زنان ، زنان بی شوی .

معنی کلمه ایامی در فرهنگ فارسی

جمع ایم بیوگان بیوه زنان زنان بی شوی .

معنی کلمه ایامی در ویکی واژه

جِ ایم ؛ بیوه گان، بیوه زنان، زنان بی شوی.

جملاتی از کاربرد کلمه ایامی

بعد ایامی که می بینم رخت پیش نظر گاه آب دیده مانع می شود گه دود آه
پس از انقلاب اسلامی نظامی با موافقت وزارت علوم به منظور استفاده از ذخایر مرخصی و انجام فرصت مطالعاتی به آمریکا بازگشت و در یکی از دانشگاه‌ها به تدریس و تحقیق پرداخت. در ایامی که نظامی قصد بازگشت به ایران داشت، تنها فرزند مهندس امجد نظامی پس از یک ک سانحه رانندگی دچار آسیب جدی و خطرناکی شد به‌طوری که معالجه او منوط به تأمین هزینه‌ای فوق‌العاده گشت. او برای تأمین هزینه معالجه فرزند با دانشگاه سلطنتی ریاض قراردادی برای تدریس منعقد ساخت در آنجا ساکن گردید.
منه بر خط گردون سر ز عمر خویش بر خور که عمرت را ازین خوشتر نخواهد بود ایامی
زخط و خال دل برداشتن دشواریی دارد سیاهی بعد ایامی زداغ تازه می افتد
یاد ایامی که فخر نیکمردان بود عشق چون حدیث عشقبازی عار شد خاموش شو
یاد ایامی که از شوق بلند اقبال بود تیر روی ترکش بال کبوتر نامه ام
می‌درخشد از ته هر حلقه روزِ روشنی در شبِ زلف است ایامی که می‌باید مرا
در ایامی که علی‌قلی‌خان، در پاریس اقامت داشت، تلگراف‌های متعددی از طرف مجلس شورای ملی و ناصرالملک؛ نایب‌السلطنه به وی رسید. سردار اسعد قریب یک سال در اروپا بود، مجلس مکرراً او را برای بازگشت به ایران دعوت کرده بود، ولی او تا تیر ماه ۱۲۹۱ در اروپا ماند. در این هنگام ناصرالملک تصمیم مسافرت خود، به اروپا را، به اطلاع سردار اسعد رسانده، او را برای نظارت در امر حکومت، به طهران دعوت کرد. سپس وی به طهران بازگشت و ناصرالملک راه اروپا را در پیش گرفت.
حریفان مغتنم دارید دور کامرانی را درین محفل به‌کام بخت ما هم بود ایامی
زمین گیری سلیم از ضعف پیری، یاد ایامی که جست و خیز در صحرا به آهو یاد می‌دادی
جوابش داد غنچه، تو ز پا و سر خبر داری تو در دام خبرهایی، چو در تاریخ ایامی
سید محمد علی موحد ابطحی خاطره ای بیان کرده است: در ایامی که نجف اشرف بودم، روزی از آقای خمینی پرسیدم: «اگر توانستید در ایران حکومت اسلامی تشکیل دهید، کسی را دارید که رئیس حکومت بشود؟ و ایشان پاسخ داد: رفیق خودت آقاموسی!». گفتنی است آیه الله موحدابطحی و امام موسی صدر به چند دلیل قرابت و ارتباط داشتند: خویشان امام موسی صدر در اصفهان بودند و ایشان چند بار مسافرت کرده بود و با خاندان موحد ابطحی عکس و خاطره داشت. همچنین آقای ابطحی درس خصوصی برای موسی صدر، سید محسن حکیم و جند نفر دیگر از فرزندان علمای نجف در منزل برگزار می‌کرد. به علاوه آقای ابطحی حاج آقا موسی را برای زیارت پیاده امام حسین از نجف به کربلا می‌برد.
می پرستی از جوانان عیب نیست طرفه ایامی است ایام شباب
در گذشته آب سقاخانه اسماعیل طلایی از طریق چشمه‌ای به نام چشمه گیلاس در فاصله ۴۸ کیلومتری مشهد امروزی تأمین می‌شده‌است. البته به دلیل فصلی بودن این چشمه در ایامی از سال خشک می‌شد و زائران با مشکلاتی مواجه بودند تا اینکه در سال ۱۳۳۰ خورشیدی چاهی برای تأمین آب حفر شد و چهار حوض جدید هم به‌عنوان وضوخانه در اطراف آن ساخته شد و به این صورت مشکل آب حرم حل شد.