ایالتی

ایالتی

معنی کلمه ایالتی در دانشنامه عمومی

ایالتی (فیلم). ایالتی ( به انگلیسی: Stateside ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۴ و به کارگردانی رورج آنسلمو است. در این فیلم بازیگرانی همچون ریچل لی کوک، جاناتان توکر، اگنس بروکنر، وال کیلمر، جو مانتگنا، کری فیشر، دایان ونورا، اد بیگلی. جی آر، دنیل فرانزیز، پال له مت و پنی مارشال ایفای نقش کرده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه ایالتی

او رئیس اداره بهداری شهر لاهیجان بود و در امور سیاسی این شهر مشارکت می‌کرد. او با مکرمه صوفی که از خاندانی زمیندار با ریشه‌های تصوف قرن پانزدهم ازدواج کرده و دارای پنج فرزند است. فرزند سوم او، حجت عادلی، از بنیانگذاران رشته مهندسی دانش است. او که برغم تمایل پدرش که او را به تحصیل در پزشکی ترغیب می‌کرد به تحصیل مهندسی در دانشگاه تهران پرداخت، در ۲۶ سالگی دکترای خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرد، و هم‌اکنون استاد مهندسی عمران دانشگاه ایالتی اهایو و دارنده استادی ابا لیشتنشناین است.
یکی از نتایج این سیاست در جفرسون کانتی محل نیروگاه‌های صنعتی شهر بیرمنگهام بروز کرد. در آنجا مالیات بسیار زیادی دریافت می‌شد اما به مقدار متناسب خدمات دریافت نمی‌کرد. شهرنشینان در مجلس ایالتی زیر سلطه بودند. یک پژوهش در مورد سلطهٔ زمینداران روستایی در مجلس قانون‌گذاری در سال ۱۹۶۰ نشان داد که «اقلیتی در حدود ۲۵ درصد از جمعیت ایالت، کنترل مجلس را در دست دارند.»
ساکنان آدلاید با عنوان «آدلایدیَن» شناخته می‌شوند. آدلاید در مقایسه با دیگر مراکز ایالتی، نرخ رشد کمتری داراست. منطقهٔ شهری آدلاید در سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۱٬۴۰۲٬۳۹۳ نفر جمعیت داشته‌است که در مرتبهٔ پنجم شهرهای پر جمعیت استرالیا قرار می‌گیرد. در حدود ۷۹ درصد کل جمعیت ایالت استرالیای جنوبی در آدلاید ساکن هستند که باعث می‌شود، این ایالت متراکم‌ترین ایالت استرالیا به‌شمار برود.
از نظر قانونی ازدواج عرفی فقط در شرایطی که در محکمه‌هایی (کشور یا حتی ایالتی) انجام شده باشد که این نوع ازدواج را به رسمیت می‌شناسند، رسمی خواهد بود.
برگ پسر مارگارت (کول) و جوئل بی. برگ در شهر یونادیلا ایالت نیویورک تولد شد. برگ در کودکی در مدرسهٔ ناحیه‌ای رفت. بعداً به آکادمی ملی و کالج ژنو (کالج هوربارت امروزی) واقع ژنو ایالت نیویورک پذیرفته شد و در آن کالج یکی از اعضای مؤسس انجمن کاپا آلفا بود. در سال ۱۸۴۷ قبل از فراغت کالج را ترک نمود و در دفاتر کاری قاضی چارلز سی. نوبل به آموزش حقوق پرداخت. در سال ۱۸۴۸ در کانون وکلای ایالتی نیویورک پذیرفته شد و الی سال ۱۸۵۰ به عنوان شریک تازه‌کار قاضی، قاضی نوبل کار نمود.
او علاوه بر کشور خودش، در برخی مراکز مهم موسیقی دنیا از جمله کلن، بازل، هنرستان و دانشگاه موسیقی لیژ و همچنین دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو (ایالات متحده آمریکا)، به تدریس و آموزش موسیقی پرداخته بود.
از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰، بیمارستان ایالتی سونوما در شمال کالیفرنیا به عنوان یک مکان دائمی برای کودکان ناتوان ذهنی با تشخیص فلج مغزی یا اختلالات کمتر عمل کرد. کودکان متعاقباً بدون رضایت بزرگسالان تحت آزمایش‌های دردناکی قرار گرفتند. به بسیاری از آنها شیرهای ستون فقرات داده شد «که هیچ سود مستقیمی دریافت نکردند.» خبرنگاران ۶۰ دقیقه دریافتند که در این پنج سال، مغز هر کودک فلج مغزی که در ایالت سونوما فوت کرده بود، برداشته شده و بدون رضایت والدین مورد مطالعه قرار گرفته‌است.
در سراسر جهان شرکت ارث شیپ بیوتکچر در هر ایالتی از ایالت متحده و همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رواج و معروفیت آن‌ها و به‌کارگیری مواد کم هزینه درآن‌ها بسیاری از افراد را تحریک کرده‌است خانه‌های خود را به این سبک بسازند.
بعد از تدریسش در دانشگاه شفیلد، دورهام و لیدز در بریتانیا و دانشگاه ایالتی نیویورک، بوفالو، او در دانشکده تاریخ دانشگاه هاروارد به سال ۱۹۷۱ و متقابلاً در دانشکده کلاسیک‌ها در ۱۹۷۳ استاد شد. او در سال ۱۹۹۸، استاد بازنشسته تاریخ کرسی جان مورس شد.
دو وظیفه مهم پلیس موجود می باشد: محافظت از نظم اجتماعی و اجرا نمودن قانون. زمانی که جرم های کیفری بر موسسه های فدرال اثر می کند، نیروهای پلیس فدرال این وظیفه را انجام می دهند. در باره بقایای، نیروهای پلیس ایالتی مشغله های پلیسی را انجام می دهند.