اگزوز

اگزوز

معنی کلمه اگزوز در لغت نامه دهخدا

اگزوز. [ اِ زُزْ ] ( از انگلیسی ، اِ ) اکزوز. در اصطلاح فنی به دود حاصل از احتراق گازبنزین در ماشین اطلاق شود. ( فرهنگ فارسی معین ). || تمام مسیر حرکت دود مذکور ( دود حاصل از سوختن گاز بنزین در اتومبیل ). ( از فرهنگ فارسی معین ).
- لوله اگزوز ؛ لوله آهنی یا چدنی که دود حاصل از احتراق را از محل احتراق به خارج رساند.

معنی کلمه اگزوز در فرهنگ معین

(اِ زُ ) [ انگ . ] (اِ. ) = اکزوز: ۱ - دود حاصل از احتراق بنزین در ماشین . ۲ - تخلیه . ۳ - (عا. ) تمام مسیر دود مذکور را گویند.

معنی کلمه اگزوز در فرهنگ عمید

لوله ای که محصولات احتراق در موتور از طریق آن تخلیه می شود.

معنی کلمه اگزوز در فرهنگ فارسی

(اسم ) . ۱ - در اصطلاح فنی به دود حاصل از احتراق گاز بنزین در ماشین اطلاق شود. ۲ - تمام مسیر حرکت دود مذکور را گویند .
اکزوز . در اصطلاح فنی به دود حاصل از احتراق گاز بنزین در ماشین اطلاق شود .

معنی کلمه اگزوز در فرهنگستان زبان و ادب

{exhaust , exhaust system} [قطعات و مجموعه های خودرو] سامانه ای که دود حاصل از احتراق را به محیط خارج هدایت می کند

معنی کلمه اگزوز در دانشنامه عمومی

سیستم اِگزُوز ( به انگلیسی: Exhaust System ) قطعه ای در خودرو و دیگر وسایل نقلیهٔ موتوردار است که بخار حاصل از واکنش شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می شود به خارج از خودرو انتقال می دهد. این تعریف اگرچه بیانگر عمده کار اگزوز است، اما امروزه ویژگی های اگزوز گسترش یافته و وظایف دیگری نیز بر عهده دارد. سه وظیفهٔ عمدهٔ اگزوز:
• کاهش آلایندگی
• کاهش صدا
• کاهش دما
اگزوزها از سه بخش اتصال به موتور، میانی و انتهایی ساخته می شود که در این میان، کاتالیست ( کاتالیزور ) به دلیل نیاز به دمای ۸۰۰ درجهٔ سانتی گراد در قسمت اول تعبیه می شود و بخش های دوم و سوم در کاهش دما و صدا مؤثرند؛ و این وسیله می تواند برای کاهش خروج گازهای خطرناک حاصل از سوزاندن سوخت تأثیر بسزایی داشته باشد. در امور مربوط به تقویت موتور ( tuning engine ) از اگزوزهایی استفاده می شود که کمترین مقاومت را در عبور گازهای خروجی داشته باشند.

معنی کلمه اگزوز در ویکی واژه

اکزوز:
دود حاصل از احتراق بنزین در ماشین.
تخلیه.
تمام مسیر دود مذکور را گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه اگزوز

آنرژی به آن بخشی از انرژی گفته می‌شود که به مصرف مفید نمی‌رسد. گرمای خروجی از اگزوز خودرو یا دودکش بخاری مانندهایی از آنرژی‌اند. بخش مفید انرژی اکسرژی نام دارد.
پزشکان بین پارافیلی‌های اختیاری، ترجیحی و انحصاری تفاوت قائل می‌شوند، گرچه اصطلاحات کاملاً استاندارد نیست. پارافیلی «اختیاری» راهی جایگزین برای تحریک جنسی است. در پارافیلای ترجیحی، فرد، پارافلیا را به فعالیت‌های متداول جنسی ترجیح می‌دهد، اما همچنین فعالیت‌های جنسی متداول را انجام می‌دهد. این ادبیات شامل مطالعات تک موردی از پارافلیاهای بسیار نادر و خاص است، که شامل یک پسر نوجوان می‌شود که علاقه زیادی به فتیشیسم به لوله‌های خروجی اگزوز اتومبیل‌ها، یک جوان با علاقه مشابه به نوع خاصی از ماشین و یک مرد که علاقه پارافیل به عطسه دارد (هم خودش و هم عطسه دیگران).
ایروژل هاکمترین مقدار هدایت گرمایی را نسبت به به دیگر عایق‌ها دارد. از جمله مزایای دیگر ایروژها آتش‌گیر نبودن آنهاست. این عایق‌ها در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و باتریهای با کاربرد دمای بالا؛ عایق لوله‌ها؛ مخازن تحت گرما و سرما لوله اگزوز ماشین به عنوان پوشش جاذب انرژی خورشید در سلول‌های خورشیدی جهت ذخیره‌سازی انرژی و… می‌توانند به کار برده شوند.
برای این کار، خلبان نخست شدت و جهت باد را امتحان می‌کند و اگر فرصت مناسبی یافت، با فشار آوردن بر یک ماشه مقداری از مایع نوشتنی را در لوله اگزوز هواپیما می‌فرستد. در لوله اگزوز گرمای گازهای داغ موتور مایع را به دود غلیظی تبدیل می‌کند که به صورت بخار سفیدی از هواپیما خارج می‌شود.
نیکل روشن تزئینی در طیف گسترده‌ای از کاربردها استفاده می‌شود. این پوشش درخشندگی بالا، محافظت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر سایش را ارائه می‌دهد. در صنعت خودرو، نیکل روشن را می‌توان در سپرها، رینگ‌ها، لوله‌های اگزوز و تزئینات یافت. همچنین روی دوچرخه و موتور سیکلت استفاده می‌شود. کاربردهای دیگر عبارتند از ابزار دستی و وسایل خانگی مانند وسایل روشنایی و لوله‌کشی، قفسه‌های سیمی، سلاح گرم و لوازم خانگی.
ام‌دی ۵۰۰ دارای ویژگی‌هایی همانند اسکیدهای ضربه‌گیر با میلهٔ استرات‌بار، یک دستگاه موتور در پشت کابین عقب، باتری در دماغهٔ بالگرد و باک سوخت در زیر کابین سرنشینان است. بالگرد ام‌دی ۵۰۰ دارای یک ملخ با قطر کم و دم کوتاه است و اگزوز آن در زیر دُم نصب شده‌است که درمجموع موجب شده که چابکی بالگرد افزایش یابد در هنگام وزش بادهای شدید و طوفان، در مسیر جریان باد دریفت نکند و از مسیر خود منحرف نشود و به دلیل حجم پایین بالگرد، مقاومت زیادی در برابر انحراف از مسیر داشته باشد.
باران‌های اسیدی از گازهای گوگرد دی‌اکسید و از خانواده اکسید نیتروژن خروجی از دود اگزوز اتومبیل‌ها و کارخانه‌ها ایجاد می‌شود. این گازها در اتمسفر زمین با بخار آب واکنش داده و اسیدهایی مانند سولفوریک اسید و نیتریک اسید را تشکیل می‌دهند.
در ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۳ تندلر با استفاده از گاز اگزوز خودروی پارک شده در پارکینگ به‌همراه دخترش خودکشی کرد.دختر تندلر هِدویگ نام داشت که از نوجوانی به آرتریت مبتلا بود و در زمان مرگ ۵۰ ساله بود.
شلنگی اگزوز خودرو را به آزمایشگاهی درون آسایشگاه که با آجر ساخته شده بود منتقل می‌کرد. در را به روی عده‌ای از بیماران در اتاق بستند و من موتور خودرو را به کار انداختم. این کار باعث مرگ بیماران در هشت دقیقه شد.
به نوشتهٔ دیوید چنسیوتی کارشناس هوانوردی و خلبان پیشین نیروی هوایی ایتالیا قاهر-۳۱۳ از «آئرودینامیک غیرقابل قبول و زیبایی هالیوودی» برخوردار است و به طرز خنده‌آوری برای ایفای نقش یک جت جنگنده کوچک است. به گفتهٔ وی کابین خلبان بسیار ساده‌تر از کابین یک جنگنده پیشرفته است و به کابین هواپیماهای کوچک شخصی شباهت دارد. دماغهٔ هواپیما هم کوچکتر از آن است که بتوان راداری در آن قرار داد. ورودی‌های هوا بیش از اندازه کوچک هستند و هیچ نوع اگزوز خروجی برای قسمت موتور وجود ندارد و اگر از پس‌سوز موتور استفاده شود کل جت ذوب خواهد شد. وی هم معتقد است که قاهر-۳۱۳ در مجموع شبیه یک مدل آزمایشی بزرگ است.