اکیس

معنی کلمه اکیس در لغت نامه دهخدا

اکیس. [ اَک ْ ی َ ] ( ع ن تف ) زیرک و دانا. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || زیرک تر. ( آنندراج ) ( دهار ) ( غیاث اللغات ). نعت تفضیلی از کَیِّس. کیس تر. باکیاست تر. اعقل. زیرک تر.
- امثال :
اکیس من قشة. ( یادداشت مؤلف ).
|| پاک و صافی تر. ( از حاشیه مثنوی مولوی ):
واگزین آئینه ای کاو اکیس است
اندکی صیقل گری او را بس است.مولوی.

معنی کلمه اکیس در فرهنگ معین

(اَ یَ ) [ ع . ] (ص تف . ) زیرکتر، هشیارتر، داناتر.

معنی کلمه اکیس در فرهنگ فارسی

زیرکتر، هشیارتر، داناتر، خردمندتر
( صفت ) زیرکتر زیر کسارتر هشیارتر داناتر.

معنی کلمه اکیس در دانشنامه آزاد فارسی

آکیس. آکیس (Acis)
در افسانه های یونانی، نام چوپانیسیسیلی، پسر پانو پری دریایی سیمائه تیس. وی به دست رقیبش پولوفموس، از سیکلوپ ها، به ضرب تخته سنگی کشته شد. رقابت این دو بر سر تصاحب پری دریایی گالاتئابود. پس از مرگ آکیس، گالاتئا خون او را به رود آکیس مبدل کرد و او در دامنۀ کوه اتناجاری شد تا به دریا، که گالاتئا خود بدان سو گریخته بود، بپیوندد.

معنی کلمه اکیس در ویکی واژه

زیرکتر، هشیارتر، دانا

جملاتی از کاربرد کلمه اکیس

تن خاکیست که بر خاک رود من و دل بر سر این نه طبقیم
تا نبینند دمی روی خوشی، مال جهان مشت خاکیست که بردیده دونان زده اند!
داشناکیست‌ها موافقت کردند تا برای حفظ دیلمان، یاری رسانند و در این راستا با کمک مجاهدان تبریز، وابسته به تشکیلات سوسیال دموکرات‌ها، موفق شدند این شهر و دیگر شهرها و روستاهای منطقه را به تصرف خود درآورند. بعد از تصرف دیلمان، دو نفر داشناکیست برای عضویت در انجمن سلماس انتخاب شدند و کمیتهٔ مختلط ایرانی و ارمنی با مشارکت این دو داشناکیست تأسیس شد. در همین موقع، کمیته‌های مختلط مشابه، که اعضای آن برای تنظیم طرح حفاظت از شهر با هم همکاری می‌کردند، در خوی و ارومیه نیز تأسیس شد.
رگان تامانویی در اکتبر ۲۰۰۰ گروه استاکیست‌های ملبورن را در شهر ملبورن استرالیا تشکیل داد که چهارمین گروه استاکیسم و اولین گروه استاکیست خارج از بریتانیا بود. وی در ۲۷ اکتبر ۲۰۰۰ نمایشگاه جایزه ترنر واقعی را در نگارخانه دِد اِند در خانه خودش بر پا کرد، که هم‌زمان با چهار نمایشگاه هم‌نام دیگر در بریتانیا و آلمان، به عنوان اعتراض علیه جایزه ترنر نگارخانه تیت بود. گادفری بلو یکی دیگر از استاکیست‌های استرالیا می‌باشد که در نمایشگاه استاکیست‌های ویکتوریایی پانک نیز شرکت داشته‌است. همچنین مایک میهو در سال ۲۰۰۵ گروه استاکیست‌های کریستچرچ را در نیوزیلند تشکیل داد.
تانه گرد راهت اندر دامنی منزل کند هرکجا خاکیست چشمم زاشک حسرت گل کند
اولین بیانیهٔ استاکیسم، استاکیست‌ها، که در سال ۱۹۹۹ توسط تامسون و چایلدیش نوشته شده‌است بیانگر دیدگاه‌های اصلی این جنبش می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترویج نقاشی به جای هنرهای مفهومی اشاره کرد. همچنین در این بیانیه بر ارزش نقاشی به عنوان وسیله‌ای برای خودشناسی و برقراری ارتباط و نیز اهمیت استفاده از آن برای بیان احساسات، تجربیات و اندیشه‌ها تأکید شده‌است.
عاصِم بَت اولین گروه استاکیست پاکستانی را با نام استاکیست‌های کراچی در سال ۲۰۰۵ در کراچی تشکیل داد. وی در اواخر سال ۲۰۰۹ تصمیم داشت استاکیست‌های کراچی را با اعضای جدید گسترش دهد ولی در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰ خودکشی کرد. در سال ۲۰۱۱ شهربانو حسین این گروه را دوباره فعال کرد.
سنگ نبشته‌های پارک ملی تالامپایا که پیشینه‌ای ۱۲ هزار ساله دارند شواهدی مبنی بر زیست بومیانی پیش از ورود اسپانیایی‌ها به دست می‌دهند. پس از ورود فاتحان اسپانیایی به آن منطقه و در سال ۱۵۹۱ میلادی، شهر نووا ریوخا توسط خوان رامیرز ولاسکو و تحت تابعیت استان توکومان بنا نهاده شد. در سال ۱۶۳۰ بومیان کالچاکیس علیه بیگانگان اسپانیایی قیام کردند که توسط فرمانده آلبورنوز پایان داده شد. با ایجاد بخش‌هایی که تحت سلطه فرمانفرماهایی کل بودند، لا ریوخا با تمام ۱۰ هزار ساکنانش، قسمتی از بخش کوردوبا گردید اما در سال ۱۸۲۰ م. استقلال خود را از به دست آورد.
این چه ناشکری و چه بی‌باکیست تو نمی‌دانی که نقاشش کیست
قله‌های مرتفع و برفی آند (آکای، کاچی و چانی) دره‌هایی نظیر کبرادا دل تورو، وایس کالچاکیس و لرمه به وجود آورده‌اند. شهر سالتا از جمله شهرهایی است که در این مناطق به وجود آمده‌است.
پس از بازنشستگی تئودوروس زاگوراکیس٬ بازوبند کاپیتانی تیم ملی یونان به باسیناس رسید.
آب است که روح گل و جان تن خاکیست هر جوی که جاریست روانست در این باغ
کین چه بی‌باکیست والله کافرست هر که این پر نور گوهر را شکست
این چه استغنا چه بیباکیست این با که بتوان گفت آخر چیست این
به شکل یک صفحه تخت بزرگ و یک مجسمه مستقل توسط زنوس فروداکیس، مجسمه‌ساز آمریکایی، که در سال ۲۰۰۰ در خارج از دفاترگلاکسواسمیت‌کلاین در مرکز فیلادلفیا، پنسیلوانیا نصب شد. این مجسمه بینندگان را دعوت می‌کند تا در یک حفره خالی عکس بگیرند.
گرفتار تن خاکیست روح از پستی همت به دام افتاده است این مرغ از کوتاهی پرها
او می‌زند من کیستم من صورتم خاکیستم رمال بر خاکی زند نقش صوابی یا خطا
از ره صورت ترا آدم خاکیست نام چونکه به معنی رسی صورت رحمان تویی
اشتباه (به یونانی: Το λάθος) معروفترین رمان آنتونیس ساماراکیس رمان‌نویس یونانی است. این رمان در سال ۱۹۶۵ چاپ شده‌است و جز رمانهای جاسوسی و پلیسی محسوب می‌شود. این رمان در ایران با عنوان نقطه ضعف ترجمه شده‌است ، در سال ۱۳۶۲ مرحوم محمدرضا اعلامی فیلمی به نام نقطه ضعف بر اساس همین رمان ساخت که در آن جواد گلپایگانی ، حسین پرورش و جمشید هاشم پور در آن نقش ایفاء کردند.
پیش از ورود استعمارگران اسپانیایی به آمریکای جنوبی، استانی که اکنون توکومان نام دارد زیستگاه بومیان (دیاگیتاس و کالچاکیس) بود. این بومیان به زراعت اشتغال داشتند.