اکید

معنی کلمه اکید در لغت نامه دهخدا

اکید. [ اَ ] ( ع ص ) محکم و استوار. ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ). وثیق. استوار: سفارش اکید، دستور اکید. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه اکید در فرهنگ معین

( اَ ) [ ع . ] (ص . ) محکم ، استوار، دستور قطعی .

معنی کلمه اکید در فرهنگ عمید

محکم، استوار.

معنی کلمه اکید در فرهنگ فارسی

محکم، استوار
( صفت ) محکم استوار. یا دستور اکید . دستور قطعی .

معنی کلمه اکید در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَکِیدُ: نقشه می کشم -تدبیر می کنم
ریشه کلمه:
کید (۳۵ بار)

معنی کلمه اکید در ویکی واژه

محکم، استوار، دستور قطعی.

جملاتی از کاربرد کلمه اکید

منابعی از شیعه و سنی به ازدواج ام حبیبه با علی بن موسی الرضا اشاره داشته‌اند. از این بین می‌توان به کتاب ینابیع الموده اثر قندوزی حنفی و شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا اشاره کرد. این اتفاق در سال ۲۰۱ ه.ق و احتمالاً در رمضان آن سال صورت گرفته است. الجندی و بیهقی تاریخ ازدواج را سال ۲۰۲ گزارش کرده‌اند. بیهقی تاکید دارد که این ازدواج در اول سال ۲۰۲ صورت گرفته است. این ازدواج با وجود اختلاف سنی بالایی بین علی بن موسی و ام حبیب صورت گرفته است.
از آنجا که لگاریتم تابع اکیداً صعودی است، می‌توان لگاریتم درست نمایی کل داده‌ها را نسبت به
مدت امامت آقاخان دوم هرچند کوتا بود ولی او میراث ارزشمندی از خود برای طرح نوین و توجه به آموزش و پرورش برای پیروان خود برجای گذاشت. او با تاکید بر اینکه که آموزش یک اصل اساسی در اسلام است و تداوم میراث نیاکانش به خصوص خلفای فاطمی مصر، اقدام به ایجاد مکاتب و مدرسه‌ها کرد.
اگر در بازی برای یک بازیکن راهبرد اکیداً غالب وجود داشته باشد، در بازی‌هایی که تعادل نش هستند آن بازیکن حتماً آن راهبرد را بازی می‌کند. اگر هر دو بازیکن راهبرد اکیداً غالب داشته باشند، بازی فقط دارای یک تعادل نش یکتاست.در حالی که تعادل نش لزوماً کارایی پارتو نیست. ممکن است نقاطی وجود داشته باشند که نقاط تعادل بازی نیستند ولی قرار گرفتن در آن نقاط برای هر دو بازیکن بهتر باشد. مانند مثال کلاسیک معمای زندانی‌ها.
این سیستم یکی از مدل‌های خانواده اس-۳۰۰ است و مطابق با نیازهای نیروهای زمینی ساخته شده‌است (وی مخفف وویسکا به معنی نیروی زمینی است). در این سیستم تاکید بیشتری بر روی دفاع ضدبالستیک شده و یک رادار مخصوص برای درگیری با موشک‌های بالستیک برای آن تهیه شده است. اس-۳۰۰ وی‌ام همچنین بر روی یک خودرو شنی‌دار نصب می‌شود در حالیکه اس-۳۰۰پی بر روی خودرو چرخ‌دار سوار شده‌است.
زتاکید تو جست امکان ز صمصام تو گشت آسان نبی را هرکس از کیهان بمیثاق موکد شد
صنعت: تاکید مدح بما یشبه الذم
صنعت: تاکید المدح بما یشبه الذم
رخت سلسله و شعر سلسله دار و معانی مسلسل و الفاظ اعذب من الرحیق السلسل را یک جا و یک بار با هم فرستادن خود انصاف فرمائید چگونه مجال شکر میدهد و قدرت نطق باقی میگذارد؛ مگر آن همه طوق مرحمت و زنجیر التفات بر پای دل و گردن جان نهاده اید بس نیست که باز تاکید و تجدید لازم میدانید؟
در خم غدیر کز خدای ازلی رفت آن همه تاکید بتعیین ولی
چون پلنگ این فصول تمام بشنود بنزدیک مادر شیر رفت و از وی عهدی خواست که آنچه گوید مستور ماند. و پس از وثیقت و تاکید آنچه ازیشان شنوده بود باز گفت، و مواعظ کلیله و اقرار دمنه مستوفی تقریر کرد. دیگر روز مادر شیر بدیوار پسر آمد، او را چون غمناکی یافت. پرسید که: موجب چیست؟ گفت: کشتن شنزبه و یاد کردن مقامات مشهور و مآثر مشکور که در خدمت من داشت. هرچند می‌کوشم ذکر وی از خاطر من دور نمی شود، و هرگاه که در مصالح ملک تاملی کنم و از مخلص مشفق و ناصح واقف اندیشم دل بدو رود و محاسن اخلاق او بر من شمرد.
بود صدیق تاکید صداقت اگر داری بصدیقی رفاقت
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با صدور بیانیه‌ای ضمن محکویت احکام سنگین برای بازداشت شدگان پس از انتخابات بر غیرقانونی بودن دادگاه‌ها و روند طی شده تاکید کرده و ضمن ابراز تاسف ازهتک حیثیت مهدی کروبی و علیرضا بهشتی در نمایشگاه مطبوعات در آستانه سالروز ۱۳ آبان خواستار بزرگداشت این روز از سوی مردم شده‌است.نوروز+اطلاعات بیشتر
آب و هوای اسفراین معتدل است و منابع تاریخی نیز این بر این نکته تاکید دارند. اعراب اسفراین را بلقیس می‌خوانده‌اند که یادآور سرزمین‌های زیبای یمن بوده‌است. قسمت‌های جنوبی اسفراین به علت مجاورت با کویر دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک می‌باشد. رودخانه‌های مهم اسفراین، بیدواز و رویین و قره سو می‌باشند. قره سو اصلی‌ترین رود است که از ارتفاعات رشته کوههای آلاداغ و شاه جهان سرچشمه گرفته و شامل رودخانه‌های سنخواست، جاجرم، بیدواز، گرماب، رویین و غیره‌است. این رود پس از سیراب کردن جلگه جاجرم به طرف جنوب جریان یافته و به کالشور در جنوب سبزوار می‌پیوندد و سرانجام در کویر گم می‌شود.
آدویتا ودانته بر حیواموکتا تاکید دارد، ایده‌ای که موکشه (رهایی، آزادی) در این زندگی قابل دستیابی است. این ایده در مقابل دیگر مکاتب فکریِ هند است که بر موکشه بعد از مرگ تأکید دارند. این مکتب از مفاهیمی چون برهمن، مایا، آویدیا (جهل)، مدیتیشن و دیگر مفاهیمی استفاده می‌کند که در سنّت‌های مذهبیِ هندوئیسم هم رایج است اما آنها را در تفسیر خاص خود جهت تئوریِ رستگاریَش به کار می‌گیرد. بسیاری از محقّقان آن را شکلی از توحید و فلسفه‌ای معتقد به وحدت وجود می‌نامند.
دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به نحوه برخورد دولت ایران با اعتراضات پس از انتخابات ابراز نگرانی کرده‌است.گزارش دبیرکل سازمان ملل تاکید می‌کند که «آمار دقیقی در مورد شمار تلفات این گردهمایی‌های اعتراضی در دست نیست اما گزارش‌های متعدد رسانه‌ای از کشته شدن دست کم دویست
دیگر اختلاف در تفسیر آیه تطهیر، در زمینه تفسیر است. یکی از این اختلافات، مفهوم عبارت «رجس» است. این واژه به معنای پلیدی گزارش شده‌است؛ اما منابع تفسیری معانی مختلفی چون اعمال شیطانی، عمل سوء، شیطان، کفر و نجاست را به عنوان معنای این کلمه به کار برده‌اند. اهل سنت از میان این معانی بیشتر به معنای کفر تاکید داشته و در مقابل شیعیان، آن را به معنای ارتباط با دنیای ناپاک توصیف کرده‌اند.
و از پای ننشست این بخت خفته تا دست من بر نتافت ,و چنانکه میان من و اهل و فرزند و مال جدائی افگنده بود دوستی را که بقوت صحبت او می‌زیستم از من بربود ,روی رزمه یاران و واسطه قلاده بذاذان ,که مودت او از وجه طمع مکافات نبود ,لکن بنای آن را بدواعی کرم و عقل و وفا و فضل تاکیدی بسزا داده بود ,چنانکه بهیچ حادثه خلل نپذیرفتی. و اگر نه آنستی که تن من براین رنجها الف گرفته است و در مقاسات شداید خو کرده در این حوادث زندگانی چگونه ممکن باشدی و بچه قوت با آن مقاومت صورت بنددی؟
شیر گفت:وجه تفحص چیست؟ گفت: جماعتی را که این افترا کرده‌اند حاضر آرند و باسقصا ازیشان پرسیده شود که تخصیص من بدین حوالت و فروگذاشتن کسانی که گوشت خورند، و دران مناقشت روا دارند چه معنی داشت، که روشن شدن این باب بی از این معنی ممکن نتواند بو، و امید آنست که اگر ملک این بفرماید، و چون خواهند که بستیهند بانگی برزند، و تاکیدی رود که هرگاه که راستی حال بازنمایند جرم ایشان بعفو مقابله کرده آید، هراینه نقاب ظن کاذب از چهره یقین صادق برداشته، شود و نزاهت جانب من مقرر گردد.