اکولوژی

اکولوژی

معنی کلمه اکولوژی در فرهنگ معین

(اِ کُ لُ ) [ فر. ] (اِ. ) مطالعة روابط موجودات زنده با محیط و عادت ها و طرز زندگی آن ها، بوم شناسی ، بوم شناخت .(فره ).

معنی کلمه اکولوژی در دانشنامه عمومی

اکولوژی (مجله بین المللی). اکولوژی ( انگلیسی: Oecologia ) یک مجله بررسی شده بین المللی داوری همتا به زبان انگلیسی منتشر شده توسط از بهار ۱۹۶۸ ( برخی مقالات تا سال ۱۹۷۶ به زبان آلمانی یا فرانسوی منتشر می شدند ) . این مجله تحقیقات اصلی را در طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با بوم شناسی ( اکولوژی ) گیاهی و جانوری منتشر می کند.

معنی کلمه اکولوژی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:بوم شناسی

معنی کلمه اکولوژی در ویکی واژه

مطالعة روابط موجودات زنده با محیط و عادت‌ها و طرز زندگی آن‌ها، بوم شناسی، بوم شناخت. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اکولوژی

آروید کارلسون (۲۵ ژانویه ۱۹۲۳ – ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸) یک نوروفارماکولوژیست سوئدی بود که بیشتر به‌خاطر کار روی دوپامین پیامرسان عصبی و اثر آن روی بیماری پارکینسون شناخته‌شده است. وی در سال ۲۰۰۰ به‌خاطر کار روی دوپامین، به‌همراه اریک کندل و پائول گرینگارد برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.
۱- کاظمی، م. میرهاشمی س.م. ۱۳۹۶. اگرواکولوژی- سوالات و مباحث نوین. انتشارات تحقیقات و آموزش کشاورزی
رده فارماکولوژیک: مشتقات کینولونها (فلوروکینولون)
سابقهٔ تحقیقاتی روش میکرودوزینگ، به دههٔ اخیر بازمی‌گردد. میکرودوز، عنوانی است که به مقادیر بسیار پائین از مواد دارویی گفته می‌شود. این مقدار، به‌طور تقریبی برابر با یک صدم دوزهای فارماکولوژیک می‌باشد. این روش نوین، مبتنی بر این واقعیت می‌باشد که بسیاری از روندهای کنترل فارماکوکینتیک، غیر وابسته به سطوح خونی داروها بوده و از این رو، تزریق مقادیر میکرودوز داروها به انسان، از توانایی بالایی در پیش‌بینی خصوصیات فارماکوکینتیک برخوردار می‌باشد.
برخی از محققان تلاش کرده‌اند تا روش‌های مختلفی را برای ارزیابی محیط طبیعی طبقه‌بندی کنند. آلن مارشال و مایکل ای. اسمیت دو نمونه از این موارد هستند که توسط پیتر واردی در معمای اخلاق ذکر شده‌است. به گفته مارشال، طی ۴۰ سال گذشته سه رویکرد اخلاقی کلی ظهور کرده‌است: پسوند آزادی‌خواهانه، پسوند اکولوژیک، اخلاق حفاظت.
دست‌کم بخشی از فرایند فعلی اسیدی شدن اقیانوس‌ها ناشی از فعالیت‌های انسانی است؛ ولی در گذشته نیز چنین پدیده‌ای رخ داده‌است و فروپاشی اکولوژیکی ناشی از آن اثرات بلندمدتی بر چرخه جهانی کربن و اقلیم داشته‌است. قابل‌توجه‌ترین نمونه، حداکثر حرارتی پالئوسن-ائوسن است که حدود ۵۶ میلیون سال پیش رخ داده‌است. طی این رخداد، مقادیر بزرگی کربن به اقیانوس‌ها و جو وارد شد و منجر به انحلال رسوبات کربناتی در همهٔ حوضه‌های اقیانوسی شد.
افغانستان دارای تنوع زیستگاهی زیادی با شرایط اکولوژیکی بسیار متفاوت است. ایجاد حفاظت منظم از طبیعت مخالف اوضاع سیاسی کشور است که برای دهه‌ها ناپایدار بوده‌است. در واقع در ۲۰۰۹ بود که دریاچه‌های بند امیر در ولایت بامیان به اولین پارک ملی افغانستان تبدیل شد.
شاهکارهای معماری سنتی ما نه تنها الگوهای تمام عیاری را در مورد هماهنگی ساختمان با طبیعت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و عوامل مناسب سازگاری با چرخه‌های اکولوژیک و حذف پسماند را عرضه کرده‌است بلکه در این رشته از یک طرف سعی در حداکثر استفاده از امکانات محیط طبیعی و استفاده بهینه از فناوری‌های معاصر و جدید دارد، از طرف دیگر به مصرف بهینه منابع، حذف پسماند و کنترل آلودگی‌های محیطی تأکید می‌ورزد. این گرایش یکی از جدیدترین گرایش‌ها در سطح ملی و بین‌المللی است.
فعالیت معمار منظر می‌تواند از طراحی یک پارک ملی تا طراحی زیرساخت‌های شهری و مدیریت زمینه ای بکر و احیا؛ اراضی مخدوش شده مثل معادن یا محوطه‌های دفن زباله را دربرگیرد. معمار منظر بر روی انواع ساختارها و فضاهای بیرونی اعم از کوچک و بزرگ، روستایی و شهری با مصالح نرم و سخت و مسائل هیدرولوژیکی و اکولوژیکی متفاوت فعالیت می‌کند.
در مسائل زیست‌محیطی، باید همیشه به موضوع عدم قطعیت توجه داشته داشت. اولین قدم برای توسعه یک استاندارد، ارزیابی ریسک خاص آن موضوع است. میزان پیش‌بینی شده برای بروز آسیب احتمالی باید محاسبه گردد. سپس، این ریسک احتمالی باید طبقه‌بندی گردد. سه نوع آسیب مختلف زیست محیطی وجود دارد: تغییرات ناشی از آسیب‌های زیست‌محیطی، آسیب‌های اکولوژیکی در گیاهان و حیوانات و آسیب‌هایی که ممکن است برای سلامت انسان ایجاد شود.