اکمل

اکمل

معنی کلمه اکمل در لغت نامه دهخدا

اکمل. [ اَ م َ ] ( ع ن تف ) تمام تر و کامل تر. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). کاملتر. ( غیاث اللغات ). رسیده تر. رساتر: بنحو اکمل ؛ بطریق کاملتر. بنحو اتم. ( فرهنگ فارسی معین ) :
مصباح امم امام اکمل
مفتاح همم همام اکرم.خاقانی.اصل بیند دیده چون اکمل بود
فرع بیند چونکه مرد احول بود.مولوی.بلکه حظ اجزل و نصیب اکمل از آن وی باشد. ( آداب الملوک فخررازی ). || ( اصطلاح عروض ) نام بحری است که وزنش هشت بار مفتعلان است. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). || ( اصطلاح تصوف ) هر که در وی جمعیت الهیه بجمیع اسما و صفات اکثر بود اکمل باشد و هر که را حظ از اسماء الهیه اقل بود انقص باشد و از مرتبه خلافت ابعد. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ).

معنی کلمه اکمل در فرهنگ معین

(اَ مَ ) [ ع . ] (ص تف . ) تمامتر، کامل تر.

معنی کلمه اکمل در فرهنگ عمید

کامل تر، تمام تر.

معنی کلمه اکمل در فرهنگ فارسی

کاملتر، تمامتر
(صفت ) تمامتر کاملتر رسیده تر رساتر. یا بنحو اکمل . بطریق کاملتر بنحواتم .

معنی کلمه اکمل در دانشنامه عمومی

اُکمل ( به انگلیسی: OCaml ) در اصل شناخته شده به عنوان «کمل شئ گرا»، پیاده سازی عمدهٔ زبان برنامه نویسی کمل ۱۹۹۶ ساخته توسط ژاویر لیروی و سایرین ساخته شد. اُکمل زبان کمل را را به ساختارهای شئ گرا گسترش می دهد.
ابزارهای اکمل شامل یک مفسر سطح بالا، یک کامپایلر بایت کد، یک مدیر بسته/پکیج منیجر ( OPAM ) ، و یک کامپایلر آپتیمایز کننده به زبان ماشین است. این زبان کتابخانهٔ استاندارد بزرگی دارد که آن را در بسیاری از کاربردهایی که پایتون و پرل استفاده می شوند کاربردی می کند، همین طور ساختارهای قویا مدولار شئ گرای این زبان آن را برای مهندسی نرم افزار در سطح بزرگ کارآمد می کند. اکمل یک جانشین برای کمل لایت است. سرواژهٔ CAML مخفف Categorical Abstract Machine Language ( زبان رده ای ماشین انتزاعی ) است، اگر چه CAML از این ماشین انتزاعی دل کنده.
اکمل یک زبان پروژهٔ آزاد و متن باز است و توسط INRIA نگهداری می شود. در سالهای اخیر، زبان های زیادی به عناصر اکمل جذب شده اند، خصوصاً اف شارپ و اسکالا.
زبان های مشتق شده از ام ال به طور خاص نسبت به سیستم تایپ و همچنین کامپایلرهایی که قادر به استنتاج نوع داده هستند شناخته می شوند. اکمل برنامه نویسی تابعی، امری، و شئ گرا را تحت یک سیستم نوع دادهٔ به هم آمیخته. ام ال - مانند دربر گرفته. این یعنی لازم نیست که برنامه نویس کاملاً با برنامه نویسی تابعی خالص آشنا باشد تا بتواند از زبان استفاده کند.
سیستم نوع دادهٔ اکمل می تواند در کاهش مشکلات برنامه در حین اجرا کمک کند. اگرچه، این خود برنامه نویس را مجبور می کند که خود را با شرایط سیستم نوع وفق دهد، که ممکن است نیاز به فکر و توجه دقیق داشته باشد. یک کامپایلر استنتاج کنندهٔ نوع می تواند به شدت نیاز به نشانه گذاری های دستی را کاهش دهد ( برای مثال، نوع دادهٔ متغیرها و اثر توابع نیاز نیست آنطور که در جاوا مشخص می شود، صریحاً مشخص شود ) . به هر حال، استفادهٔ مؤثر از سیستم نوع دادهٔ اکمل ممکن است نیاز به تجربهٔ بیشتری برای برنامه نویس دارد.

معنی کلمه اکمل در ویکی واژه

تمامتر، کامل

جملاتی از کاربرد کلمه اکمل

پس نزدیکان او کسانی بایند که حل و عقد عالم و صلاح و فساد بندگان خدای بمشورت و رای و تدبیر ایشان باز بسته بود و باید که هر یکی از ایشان افضل و اکمل وقت باشند.
در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۱ باشگاه بنیادکار بر روی وبگاه رسمی خود اکمل شاه‌رحمت‌اف را به عنوان بازیکن این تیم در فصل ۲۰۱۱ معرفی کرد.
و قیل السَّکِینَةَ الصبر علی امر اللَّه و الثقة بوعد اللَّه و التعظیم لامر اللَّه. لِیَزْدادُوا إِیماناً مَعَ إِیمانِهِمْ قال ابن عباس: بعث اللَّه نبیه علیه السلام بشهادة ان لا اله الا اللَّه فلما صدّقوه زادهم الصلاة ثم الزکاة ثم الصیام ثم الحج ثم الجهاد حتی اکمل دینهم لهم فکلّما امروا بشی‌ء فصدقوه، ازدادوا تصدیقا الی تصدیقهم و یقینا مع یقینهم.
پس از تبعید توسن لوورتور توسط فرانسوی‌ها و تجدید مبارزه، پتیون در اکتبر ۱۸۰۲ به نیروهای ملی‌گرا پیوست. این به دنبال یک کنفرانس مخفی در آرکاهای بود، که درآنجا پتیون از ژان ژاک دسالین، ژنرالی که ژاکمل را تسخیر کرده بود، حمایت کرد. شورشیان پایتخت پورتو پرنس را در ۱۷ اکتبر ۱۸۰۳ تصرف کردند. دسالین در ۱ ژانویه ۱۸۰۴ اعلام استقلال کرد و نام کشور را هائیتی گذاشت. در ۶ اکتبر ۱۸۰۴، دسالین خود را فرمانروای مادام‌العمر اعلام کرد و به عنوان امپراتور هائیتی با عنوان ژاک اول تاجگذاری کرد.
مددها برج خاکی را، عطاها برج آبی را تپشها برج آتش را، ز وهابی بود اکمل
گفته ای الیوم اکملت لکم دین الهدی آن زمان کین رحمت مهداة اهدا کرده‌ای
زبان‌های مشتق شده از ام‌ال به طور خاص نسبت به سیستم تایپ و همچنین کامپایلرهایی که قادر به استنتاج نوع داده هستند شناخته می‌شوند. اکمل برنامه‌نویسی تابعی، امری، و شئ گرا را تحت یک سیستم نوع دادهٔ به هم آمیخته. ام‌ال-مانند دربر گرفته. این یعنی لازم نیست که برنامه‌نویس کاملاً با برنامه‌نویسی تابعی خالص آشنا باشد تا بتواند از زبان استفاده کند.
برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی به تأخیر انداختن ارزیابی عبارات را به صورت معمول انجام می‌دهند. در عین حال برخی زبان‌های دیگر از توابع و نمادهای خاصی برای این کار استفاده می‌کنند. برای مثال در زبان‌های میراندا و هاسکل این کار به‌طور معمول انجام می‌شود، در حالی که در زبان اسکیم از عباراتی معادل تاخیر و اجرا و در زبان اکمل از عباراتی معادل کندرو و اجرای کندرو استفاده می‌شود. برخی دیگر از زبان‌ها، ارزیابی کندرو را تنها برای برخی از ساختمان‌داده‌ها و یا تنها بر روی یک ساختمان‌دادهٔ خودساخته تعریف می‌کنند. برای مثال در زبان پرل۶ ارزیابی کندرو بر روی لیست‌ها تعریف شده، در حالی که این ارزیابی در این زبان برای محاسبهٔ توابع و عملگرهای ریاضی تعبیه نشده‌است.
و صلوات غیرمتناهی بر حضرت افضل‌الرسل و اکمل‌الکمل، محمدالمصطفی - صلی‌اللّٰه علیه وسلم- و اصحاب و خلفاء او باد.
یا غایة المقاصد یا منتهی المنی یا اجمل المجامل یا اکمل الوری
و در اینجا مقصود حسینی استعدادست که در طریق جانبازی طاق و در قانون خانه پردازی زبده و اکمل عشاق‌ست.
اکمل‌الدین احسان اوغلی، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی به نمایندگی از پنجاه و هفت عضو این نهاد، از برقراری «منطقه ممنوعه پروازی» در لیبی حمایت کرده، اما نسبت به دخالت مستقیم نظامی هشدار داده‌است. احسان اوغلی این سخنان را در نشست اضطراری این سازمان در عربستان سعودی بیان کرده‌است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز از برقراری چنین منطقه‌ای حمایت کرده و از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا از جان شهروندان غیر نظامی لیبیایی حمایت کند. بی‌بی‌سی فارسی
سر «اکملت لکم دینکم» از قول خدا گشت «الیوم» عیان پیش موالی و عبید
زمانی که بین سیاه‌پوستان و مولاتوها تنش‌هایی به وجود آمد، پیتون اغلب از جناح مولاتوها حمایت می‌کرد. او با ژنرال آندره ریگو و ژان پیر بویه علیه توسان لوورتیور متحد شدند و در ژوئن ۱۷۹۹ به یک شورش ناموفق، که به آن اصطلاحاً «جنگ چاقوها» گفته شده در جنوب سنت‌دومینگ، دست زدند. این شورشیان در نوامبر به بندر استراتژیک جنوبی ژاکمل عقب رانده شدند. دفاع در آنجا را پتیون فرماندهی می‌کرد. شهر در مارس ۱۸۰۰ سقوط کرد و شورش عملاً پایان یافت. پتیون و دیگر رهبران مولاتو به فرانسه تبعید شدند.
اکمل خان مشهور به اکمل (متولد ۱۱ نوامبر ۱۹۲۹، لاهور، پاکستان، درگذشت ۱۱ ژوئن ۱۹۶۷) یک بازیگر فیلم و خواننده اهل پاکستان بود.
دروزه از مفسران اهل سنت در «تفسیر الحدیث» در ذیل این آیه می‌گوید: «طبری به ابن‌عباس و سدی و مجاهد و قتاده و ابن جریج نسبت داده‌است که می‌گفتند عبارت الیوم اکملت… به تنهایی یا با عبارت الیوم یئس… در حجةالوداع و در روز عرفه نازل شدند و پیامبر در حال ایراد خطبه‌اش برای مردم بود و این آیه هنگامی نازل شد که او مقابل خود را نگریست و به جز یک نفر مشرک مشاهده ننمود. پس حمد الهی به جا آورد و در این هنگام جبرئیل این تکه از آیه یا این دو تکه را بر او نازل نمود و آن حضرت بعد از آن به جز حدود ۸۰ شب زنده نبود.
نرگس محمدی، پرستو فروهر، آتش شاه‌کرمی، اکرم نقابی، شهناز اکملی، شیرین عبادی، مهرانگیز کار، شکوفه یداللهی، کیوان صمیمی، نسرین ستوده، ایرج مصداقی، رضا معینی و عفت ماهباز از دیگر امضاکنندگان این پیمان‌‌نامه هستند.
«اینکه می‌گویید اگر خدا را سمیع و بصیر و شاهد و مرید ندانم…، پس خدایی که به آن معتقدم چگونه است، مرا به خودتان بدگمان می‌سازید زیرا من فکر می‌کنم که شما کمالاتی بالاتر از صفات فوق نمی‌توانید تصور کنید. از این فکر شما تعجبی نمی‌کنم؛ زیرا اگر «مثلث» را زبان می‌بود خدا را کامل‌ترین مثلث‌ها می‌گفت و «دایره» ذات خدا را اکمل دایره‌ها می‌خواند؛ همین‌طور هر موجودی صفات خاص خود را به خدا نسبت می‌دهد.» نامه، ۶۰
اکملت ز حق رسید چون روز غدیر تا شام ابد دین بشر شد کامل
شهودی هم که در مجمل مفصل مشاهد را بود بروجه اکمل