اکلیل

اکلیل

معنی کلمه اکلیل در لغت نامه دهخدا

اکلیل. [ اِ ] ( ع اِ ) تاج. ( منتهی الارب ) ( شرفنامه منیری ) ( مؤید الفضلاء ) ( ناظم الاطباء ) ( مهذب الاسماء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ).تاج. تاج مرصع. ( از شعوری ج 1 ص 139 ). تاج. افسر. دیهیم. گرزن. تاج مرصع و بی شبهه این تاج شبیه به تاج یونانیان بوده که از شاخ خرزهره و زیتون می کرده اند و به گرد سر می بسته اند. اکلیل الملک نیز که داروییست شبیه به همین اکلیل است. ( یادداشت مؤلف ) :
ملکی کش ملکان بوسه به اکلیل زنند
میخ دیوار سراپرده به صد میل زنند.منوچهری.اکلیل های پیلانش از گوهر است و لؤلؤ
صندوق پیلهایش از صندل قماری.منوچهری.در سیر گوید: آدم اکلیلی از ریاحین بهشت بر سر داشت. ( مجمل التواریخ والقصص ).
سخن رانم از فر و فرهنگ او
برافرازم اکلیل و اورنگ او.نظامی.مرا زیبد از خسروان عجم
سر تخت کاوس و اکلیل جم.نظامی.|| عصابه مانندی مرصع به جواهر. ج ، اَکالیل ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). چیزی است مانند سربند که مزین به جواهر کنند. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). سربند. ( فرهنگ فارسی معین ). ج ، اَکِلَّة.( اقرب الموارد ). || گوشت گرداگرد ناخن. || ابر که شبیه پرده نمایان گردد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || در گیاه شناسی مراد از چتری بودن شکوفه و بار نباتات است. ( از تحفه حکیم مؤمن ). چتر بعضی نباتات : اکلیل الشبت ، چتر شِوِد. چتر گونه ای که در برخی از گیاهان بر سر گیاه پیدا آید حامل بذر یا ثمر آن و آنرا به فارسی نیز تاج گویند. ( یادداشت مؤلف ): و علی طرفها اکلیل شبیه باکلیل الشبت. ( از تذکره ابن البیطار در کلمه جادوشیر ). و المستعمل منها [ من اکلیل الملک ] تلک الاکلیل بما فیها. ( تذکره ابن البیطار ). فی اعلاها [ اعلی آکثار ] اکلیل مستدیر یشبه اکلیل الشبت. ( تذکره ابن البیطار ). || گردی است طلایی که بدان چوب و فلزات و ظروف و چیزهای دیگر را رنگ کنند زرین ، یا بر جامه و کاغذ افشانند. ( یادداشت مؤلف ). گردی است براق برنگهای طلایی ، نقره ای ، سبز و غیره. ( فرهنگ فارسی معین ).
اکلیل. [ اِ ] ( اِخ ) یکی از منازل ماه و آن چهار ستاره است صف کشیده. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( از شعوری ج 1 ورق 117 ) ( از اقرب الموارد ). نام دو صورت فلکی. ( فرهنگ فارسی معین ). از ستارگان منزلهای قمر و آن سه ستاره است و فاصله هر یک از آنها بنظر یک ذراع می رسد، وجه تسمیه آن بدین سبب است که گویی چون تاجی بر پیشانی عقرب قرار داد. ( از صبح الاعشی ج 2 ص 160 ). یکی از بیست و هشت منزل قمر. ( شرفنامه منیری ). منزل هفدهم از منازل بیست و هشت گانه قمر و آن از آخر زبانست تا هشت درجه و 34 دقیقه و 17 ثانیه و از رباطات دوم است. ستاره ایست بر جبهه عقرب و عرب آنرا بر سر عقرب ( رأس العقرب ) شمارد و آن غیر از اکلیل شمالی در اصطلاح یونانیان است و آن رقیب ثریاست و نزد احکامیان منزلی نحس است. ( یادداشت مؤلف ). منزل هفدهم از منازل ماه و آن سه ستاره است برپیشانی کژدم و یکی از صور شمالی است که عامه او را به کاسه یتیمان و مسکینان مانند کنند. ( از التفهیم ). نام منزل هفدهم از منازل قمر و آن سه ستاره مثلث شکل است بصورت تاج بر پیشانی عقرب. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). سه کوکبند بر خط مقوس مانند غفر و جبهه از پس او باشد و بعضی پندارند که اکلیل جبهه عقرب است و جبهه سه کوکب روشن پیش عقرب ، و آن منزل هفدهم است و رقیب او ثریا باشد. ( جهان دانش ص 120 ) :

معنی کلمه اکلیل در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - تاج ، افسر. ۲ - گردی است براق به رنگ های طلایی ، نقره ای ، سبز و غیره .

معنی کلمه اکلیل در فرهنگ عمید

۱. گردی براق به رنگ های طلایی، نقره ای، سرخ، و رنگ های دیگر که در نقاشی و تزیین به کار می رود.
۲. [قدیمی] تاج، افسر، دیهیم.
* اکلیل جنوبی: (نجوم ) از صورت های فلکی نیمکرۀ جنوبی، افسر، قبه.
* اکلیل شمالی: (نجوم ) از صورت های فلکی نیمکرۀ شمالی بین جاثی و حَیّه، تاج شمالی.
* اکلیل کوهی: (زیست شناسی ) گیاهی خوش بو با برگ های ریز که برگ و گل آن کاربرد دارویی دارد.

معنی کلمه اکلیل در فرهنگ فارسی

نام دو صورت فلکی ٠ یا اکلیل جنوبی یکی از صورتهای جنوبی ادحی النعام ( جایگاه خایه نهادن اشتر مرغ ) قبه یا اکلیل شمالی یکی از صورتهای شمالی فکه کاسه درویشان قصعه المساکین کاسه یتیمان کاسه لئیمان ٠
( اسم ). ۱ - تاج افسر دیهیم . ۲ - سربند. جمع : اکالیل . ۳ - دیهیم یا اکلیل الجبل. یا اکلیل الملک . ۴ - گردی است براق برنگهای طلایی نقره ای سبز و غیره

معنی کلمه اکلیل در فرهنگ اسم ها

اسم: اکلیل (دختر) (عربی)
معنی: تاج

معنی کلمه اکلیل در دانشنامه عمومی

اکلیل ( انگلیسی: Glitter ) توصیف کنندهٔ گروهی از ذرات کوچک، رنگارنگ، و براق است که در انواع اشکال وجود دارد. اکلیل منعکس کننده نور در زوایای مختلف است که باعث براق شدن سطح آن می شود. از زمان های ماقبل تاریخ، اکلیل ساخته شده و به منظور تزیین مورد استفاده قرار می گرفته است و از بسیاری از مواد مختلف از جمله سنگ هایی مانند مالاکیتها گلیناها و میکاها و همچنین حشرات و شیشه تهیه می شده است. امروزه اکلیل معمولاً از پلاستیک ساخته می شود و معمولاً قابل بازیافت نیست، ازین رو برخی دانشمندان پیشنهاد کرده اند که تولید اکلیل پلاستیکی محدود شود.

معنی کلمه اکلیل در ویکی واژه

تاج، اف
گردی است براق به رنگ‌های طلایی، نقره‌ای، سبز و غیره.

جملاتی از کاربرد کلمه اکلیل

آل مروان را که سر چون خاک زیبد پایمال ماه و سال بر سر اکلیل جلال
بر قامت تو شد راست دنیای کن فکانی بر تارک تو زیبا است اکلیل من رآنی
در یونان باستان اعتقاد بر این بوده که اکلیل کوهی (رزماری) ذهن و حافظه را تقویت می‌کند. دانشجویان یونانی در وقت امتحان دادن تاج گل‌هایی از اکلیل کوهی را به دور سر خود می پیچیده‌اند. بعدها از اکلیل کوهی برای حفظ خاطره استفاده شد و در تشریفات تدفین، عزاداران شاخه‌هایی از اکلیل کوهی تازه را بر روی مقبره قرار می‌دادند تا شخص متوفی فراموش نشود. در مراسم عروسی این گیاه به علامت وفاداری بوده و شاخه‌هایی از آن در میان دسته گل عروس قرار داده می شده است.
در قرن پانزدهم، مردم شاخه‌هایی از اکلیل کوهی را در منازل خود می‌سوزاندند تا آنها را از مرگ سیاه (طاعون) حفظ کند .در جنگ جهانی دوم، اکلیل کوهی (رزماری) را به همراه سرو کوهی می‌سوزانیدند ، تا از بروز عفونت جلوگیری به عمل بیاید. در منزل اکلیل کوهی از گیاهانی است که در طباخی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزه تند آن گوشت گوساله سرخ شده را خوشمزه و غذای تهیه شده از مرغ و ماهی را لذیذ می‌نماید.
اکلیل: تاج و ابر سیاه را گویند. در ادویه به معنی چتری بودن شکوفه و میوه گیاهان است. آکله و اکالیل جمع آن.
دست قضا نهاده ز بهر جمال و زیب ز اکلیل تاج بر سر گردون گلعذار
اکلیل احمد حکیمی (پشتو: اکلیل احمد حکیمی؛ زادهٔ ۱۹۶۸ (۵۵–۵۶ سال)) سیاست‌مدار اهل افغانستان و وزیر اسبق وزارت مالیه افغانستان است.
نام‌های دیگر آن عبارتند از: شبدر شیرین، اکلیل‌الملک، بسنگ، بسیه، شاه‌بسه، ناخنک، یونجه زرد، گیاه قیصر.
آسمان از جبهه، اکلیل مرصع بر گرفت ترک گردون اندرین ماتم کلاه از سر گرفت
که او چون لایق اکلیل و تخت است خداوندش معین و یار، بخت است
هم زیر قدر تست اگر فی المثل ترا زاکلیل و از مجره کلاه و کمر رسید
بر اساس مطالعات موجود اکلیل کوهی باعث ایجاد صرع در افراد با سابقه فامیلی می‌شود. مطالعه‌ای که بر روی ۹ بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام شده نشان داده‌است که روغن‌های معطر می‌توانند سبب کاهش علائم این بیماری از جمله بهبود درد و بهبود خشک شدن مفاصل در فرد گردد.
چون من از بازوی همت روز را بر شب زنم در نیارم سر به تاج روم و اکلیل حبش
ای نهاده به خاصیت ز ازل قدرت اکلیل چرخ را اکلیل
اجرای زندهٔ آهنگ "اکلیل در هوا" در جوایز گرمی ۲۰۱۰ از طرف مخاطبان شبکهٔ ام‌تی‌وی به عنوان بهترین اجرای سال انتخاب شد. دیگر قطعات معروف این آلبوم عبارتند از: "تو رو خدا ترکم نکن"، "باورت ندارم"، "تأثیر بد"
از روی فخر گوهر اکلیل خویش ساخت هر نکته کان ز لفظ شریفت شنود چرخ
بهر منزل سلوکی طرفه دارد که گاه اکلیل گاهی صرفه دارد