اکشن
معنی کلمه اکشن در فرهنگ معین

اکشن

معنی کلمه اکشن در فرهنگ معین

(اَ کْ ش ِ ) [ انگ . ] (اِ. ) ۱ - عمل ، کردار، حرکت ، حمله . ۲ - فیلم پُر زد و خورد و پر - تحرک .

معنی کلمه اکشن در دانشنامه عمومی

اکشن (تئاتر). اکشن به عنوان یک اصطلاح در تمرین تئاتر غربی، اشاره به اصولی از تمرین بازیگری دارد که در ابتدا توسط بازیگر و کارگردان روسی کنستانتین استانیسلاوسکی در نیمه اول قرن بیستم در تئاتر هنری مسکو شکل و توسعه گرفت.
در نوشته های او در باب تئاتر، استانیسلاوسکی اشاره می کند که «پایه تئاتر، عمل و پویایی است. »
اکشن در لاتین، کلمه متناظر «actio» است، و همین کلمه ریشه کلمات مشابهی است که به دایره واژگان ما وارد شده است؛ نظیر اکشن[ پانویس ۱] ، اکتور[ پانویس ۲] ، اکت[ پانویس ۳] .
از این رو می توان گفت: «درام اکشنی است که می توان اجراشدن آن را نگریست، و زمانی که پیش می رود بازیگر عامل پیشبرد آن است و بازیگری در حقیقت اجرای آن اکشن است» ژن بندتی[ پانویس ۴] متوجه شد که اکشن در متون استانیسلاوسکی بسیار ساده و به معنای «آنچه برای انجام یک وظیفه صورت می گیرد» است و وظیفه اشاره به «آنچه یک شخصیت بایستی انجام دهد تا مشکلش را برطرف کند» است. اکشن به عنوان اصطلاح در تمرین تئاتر از سیستم استانیسلاوسکی وام گرفته شده است و اشاره به اعمالی دارد که بازیگر عهده دار آنست تا به هدف مطلوب برسد.
↑ Action ↑ Actor ↑ Act ↑ Jean Benedetti
اکشن (فیلم). اکشن ( ایتالیایی: Action ) یک فیلم کمدی درام به کارگردانی تینتو براس است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد.
• آدریانا آستی
• پائولا سناتوره
• جان استاینر
• آلبرتو لوپو
• آلبرتو سورنتینو
• فرانکو فابریتزی
• تینتو براس
• جانکارلو بادسی
• سوزانا یاویکولی
• لوک مرندا
اکشن (فیلم ۲۰۱۹). اکشن ( به انگلیسی: Action ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۹ و به کارگردانی ساندار سی است. در این فیلم بازیگرانی همچون ویشال، تمنا باتیا، آکانکشا پوری، آیشواریا لکشمی، رامکی، چایا سینگ، یوگی بابو و کبیر دوهان سینگ ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه اکشن در دانشنامه عمومی

معنی کلمه اکشن در ویکی واژه

عمل، کردار، حرکت، حمله.
فیلم پُر زد و خورد و پر - تحرک.

جملاتی از کاربرد کلمه اکشن

از کرشمه لام الف کن زلف را بالای خویش تا از آن بر نام هر مهروی نام لاکشند
و فرق به میان روح حیوانی و میان روح ناطقه آن است که مر روح ناطقه را حرکت است اندر ذات خویش بی مشارکت جسم، و مر روح حیوانی را حرکتی نیست جز به مشارکت جسم، چو طلب جفت از بهر نسل و گریختن از دشمن و جستن مر غذای خویش را به جای ها و جز آن. و آن حرکت که مر نفس ناطقه را به ذات خویش است بی مشارکت جسم، آن است که او منازعت کند به ذات خویش با معنی ها و قوت های طبیعی، چو فروشکستن او مر قوت شهوانی را اندر جسم و فرو خوردن او مر خشم را و بازداشتن او مر قوت غذاکشنده را از بسیار خوردن و از بددلی و از سبکساری و دیگر اخلاق ناپسندیده، تا به ذات خویش مر این قوت های طبیعی را همی به اعتدال باز برد و مر نفس حیوانی خویش را از نه عدل باز دارد. آن گاه نفس ناطقه همی از جسم مجرد شود اندر کار بستن قوت بی نهایت خویش، و آن چو انگیختن مقدمات قیاسی است مر او را از چیزهایی که آن اندر بدیهت عقل مذکور است – و شرح آن پیش از این گفته شده است – و بیرون آوردن نتایج راست از آن مر خویشتن را و باز مر آن نتایج را مقدمات نتایجی کز آن دورتر است گردانیدن بر ترتیب، تا ظاهر شده است مر خردمند را که نفس ناطقه به ذات خویش هم فاعل است و هم منفعل است. اما منفعل بدان روی است که مقدمات انگیزد از بدیهت عقل، چنانکه گوید: (هر جسمی مکان گیر است و هر مکان گیری حرکت پذیر است، تا نتیجه از این دو مقدمه آن آید که هیچ جسمی جنباننده نیست، تا بدین حرکت و فعل کز ذات او آمد مر ذات او را معلوم شد که آن چیز که آن جنباننده جسم است مکان گیر نیست و چو مکان گیر نیست جسم نیست، و او بدین فعل مفعول خویش باشد. پس درست شد بدین شرح که کردیم که نفس های نباتی و حیوانی هر چند که بر) جنبانیدن قدرت دارند، (جنبانیدن ایشان) جز مر جسم را نیست. و مر نفس (ناطقه را) قوتی هست که بدان قوت مر جنباننده جسم را بجنباند و هم بدان قوت مر ذات خویش را بجنباند. اما جنبانیدن او مر جنباننده مر جسم را به بازداشت اوست مر نفس حیوانی را از خشم و شهوت و حسد و جز آن که این قوت ها مر نفس حیوانی را بجنباند، و مر نفس ناطقه را این قوت و حرکت به یاری عقل است. و ام جنبانیدن او مر ذات خویش را اندر حاصل کردن نتایج از مقدمات قیاسی به قوت عقل است. و بدین سبب درست شد که قوت جنباننده نفس ناطقه بی نهایت است، نه بدان روی که او هرگز نیارامد از حرکت کردن اندر اکتساب مقدمات و استخراج نتایج از آن، و لیکن بدان روی که او از قوت خویش فرونماند اندر پذیرفتن اعراضی و حرکات که سزاوار اوست و آن پذیرفتن علم است، و جسمانیات فرومانند از پذیرفتن اعراضی که آن سزاوار ایشان است، چنانکه چو چیزی سیاه یا سپید شود، نیز از آن پس مر سیاهی یا سپیدی را برنگیرد. و نفس ناطقه هر چند مر علم را بیشتر پذیرد، بر پذیرفتن علمی که مر او را نیست چالاک تر شود و بدانچه بیاموزد بر آموختن آنچه مر او را آموختنی باشد قدرت بیشتر یابد و این حال به خلاف احوال جسمانیات است، از بهر آنکه چو جسم مر اندکی را از سیاهی پذیرفت، از آن پس سیاهی کمتر پذیرد و هر چند سیاهی بیشتر پذیرد ضعیف تر همی شود (اندر پذیرفتن سیاهی تا از پذیرفتن سیاهی اندک اندک آن جسم) چنان شود که نیز سیاهی را نتواند پذیرفتن. پس درست کردیم که مر روح ناطقه راقوتی بی نهایت است و فاعل است مر ذات خویش را و ذات او (مر او) منفعل است و حال او به خلاف حال آن دو روح دیگر است که اندر وجود بر او مقدم اند، و لازم کردیم که آمدن او نه چو آمدن آن دو روح است اندر این هیکل.
آزاد مثل هوا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی عبدالرضا کاهانی ساخته سال ۱۳۹۷ است. رضا عطاران و اوفلی بو بازیگران اصلی فیلم جدید عبدالرضا کاهانی هستند که توسط شرکت ای پلاس فیلم پروداکشن در کشور کانادا ساخته می‌شود.
گرد او گیرند واغولان و دیو تاکشندش سوی خود از مکر و ریو
در خاک اهل شوق همان در کشاکشند مانند خواب نقش به بستر نبسته‌اند
ناتاشا مالته نقش این شخصیت را در فیلم لایو اکشن زنده یا مرده (۲۰۰۶) ایفا کرده‌است. او یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های شرکت تکمو و همچنین یکی از نمادهای شانس‌بیار کویی تکمو به‌شمار می‌رود، اما اغلب با توجه به سن و جنسی سازی شخصیت او، موضوع بحث و مناقشه بوده‌است.
چون می‌پری بر پای تو رشته خیالی بسته‌اند تا واکشندت صبحدم تا برنپری یک سری
غلت غلتان سوی دریا می روند خویش را تا کی به دریا واکشند
آراویندا سامدا ویرا راگاوا (تلوگو: అరవింద సమేత వీర రాఘవ) یک فیلم درام و اکشن هندی به زبان تلوگو محصول سال ۲۰۱۸ به نویسندگی و کارگردانی تریویکرام سرینیواس با بازی ان.تی راما رائو جونیور، پوجا هگده و ایشا ربا است.
به دلجویی از هم سخن واکشند ولی ریسمان از ته پا کشند
آخرین بازمانده از ما یک بازی اکشن ماجراجویی و ترس و بقا با دوربین سوم شخص است. بازیکن کنترل شخصیت جوئل را به‌دست می‌گیرد، درحالی که دختری به نام الی همراه شماست و توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود.
تا پیامی واکشند این دوستان خصم‌ کیش هیچ مرغی نامه بر چون تیر نتوان یافتن
در بازی اکشن جنگجویان: افسانه تروآ، آئنیاس یک شخصیت قابل بازی است. بازی با فرار او و انئیدس پس از نابودی تروا به پایان می‌رسد. کاساندرا پیش‌بینی می‌کند که او پس از خروج یک امپراتوری بزرگتر از یونان و تروآ تشکیل خواهد داد که ۱۰۰۰ سال بر جهان حکومت خواهد کرد.
در ابتدای دهه ۱۹۲۰ و در حالی که سایر استودیوها به ساخت فیلم‌های بلند روی آورده بودند، تمرکز یونیورسال به‌طور عمده روی ساخت فیلم‌های وسترن و ملودرامهای کوتاه و ارزان قیمت بود. هر چند در این دوران هم آن‌ها دو فیلم بلند ساختند که هر دو به فیلم‌های صامت کلاسیک تاریخ سینما تبدیل شدند. گوژپشت نتردام (۱۹۲۳) با بازی لان چینی و کارگردانی والاس بدل تحسین منتقدان را برانگیخت و در گیشه نیز موفق عمل کرد و همچنین شبح اپرا (۱۹۲۵) که جمعی زیادی از ستاره‌های آن زمان را در اختیار داشت. در این زمان یونیورسال به بازار اروپا نیز دسترسی پیدا کرده بود؛ جایی که فیلم‌های اکشن و وسترن‌های آمریکایی طرفداران خود را پیدا کرده بود.
ابتدا هنرمندان، قاب‌های کوچکی را طراحی می‌کنند، که در آن‌ها، فقط تحرک را نمایش می‌دهند. چون تصاویر کوچک هستند، هنرمندان قادرند که قاب‌های زیادی را، در یک صفحه جای دهند؛ و این به کارگردان کمک می‌کند، که جریان و توالی اکشن‌ها را، بهتر دیده و کنترل نماید. این تصاویر کوچک طراحی شده، مزایای دیگری هم دارند. از جمله اینکه هنرمند، همواره می‌تواند اطمینان حاصل کند که آیا تصاویر، با کارگردان هماهنگی دارد یا نه.
یک اقتباس انیمه ۱۱۰ قسمتی از رمان‌ها به تولیدی استودیو کیتی فیلمز بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ منتشر شد. همچنین یک مانگا بر پایه رمان‌ها با هنر کاتسومی میچیهارا انتشار یافته‌است. علاوه بر این، چندین بازی ویدیویی نیز وجود دارد که آخرین نسخه آن در سال ۲۰۰۸ یک بازی استراتژی هم‌زمان است. این مجموعه مدت‌ها ترجمه رسمی انگلیسی نداشت تا آن که در سال ۲۰۱۵ ویز مدیا اعلام کرد که ترجمه رسمی انگلیسی را منتشر خواهد کرد. از سال ۲۰۱۸، یک اقتباس انیمه ای جدید توسط استودیو پروداکشن آی. جی در حال پخش است.
اسپیتاکشن (به ارمنی: Սպիտակաշեն) یک منطقهٔ مسکونی در جمهوری آرتساخ است که در استان مارتونی واقع شده‌است.
بسته‌بندی کارتی این نوع بسته‌بندی شامل یک تکه محکم از مقوایی نازک است که به «کارت» معروف است. این کارت برای جلب توجه مشتری با آثار هنری رنگارنگ تزئین می‌شود. اکشن فیگور روی کارت قرار می‌گیرد و بوسیله پلاستیک و بگ پوشانده شده یا صرفاً با بست‌های پلاستیکی محکم به بدنه بسته‌بندی می‌چسبد. اغلب این بسته‌بندی‌ها دارای چندین محفظه کوچک و مناسب برای نگه داشتن شکل و لوازم جانبی آن هستند. بسته‌بندی کنر و هاسبرو از چهره‌های اکشن جنگ ستارگان از سال ۱۹۷۷ نمونه ای از این محصول است.