اکسیژنه

معنی کلمه اکسیژنه در فرهنگ عمید

اکسیژن دار.

جملاتی از کاربرد کلمه اکسیژنه

در ارتفاعات زیاد به دلیل رقیق بودن اکسیژن موشک‌ها نمی‌توانند از اکسیژن استفاده کنند برای همین اکثر موشک ها یک مخزن آب اکسیژنه دارند تا بتوانند از اکسیژن آن استفاده کنند.
۵۰ میلی لیتر آب اکسیژنه ۳٪ را در مایع ظرفشویی معمول بریزید و تأثیر فوق‌العاده آن در تمیزی ظرف‌ها را ببینید. برای تمیز کردن تخته گوشت و از بین بردن باکتری‌های آن مخلوطی از آب اکسیژنه ۳٪ را با مقدار مساوی سرکه تهیه نمایید. همچنین برای نظافت و ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی این نوع آب اکسیژنه را با مقدار مساوی آب مخلوط کرده و استفاده نمایید.
بیمار با اکسیژن صددرصد، هایپر اکسیژنه شده و سپس به مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه از دستگاه ونتیلاتور جدا می‌گردد و جریان اکسیژن از کانول نای برای او تجویز می‌شود.اگر در طی این مدت، بیمار کوچک‌ترین تلاش تنفسی ولو غیر مؤثر انجام دهد آزمون آپنه منفی شده و مرگ مغزی رد می‌شود. اما در صورت عدم مشاهده تلاش تنفسی، آزمون آپنه مثبت شده و مرگ مغزی تأیید می‌شود.در هر حالت، بیمار را مجدداً به ونتیلاتور متصل می‌کنند تا تصمیمات نهایی اتخاذ شوند.
این محلول را می‌توان از داروخانه ها خرید و برای تمیز کردن زخم‌ها و ضد عفونی لوازم خانه استفاده کرد. این محلول به‌ طور کلی حاوی تثبیت کننده است. همچنین از ترکیب آب اکسیژنه ۳ درصد، اوره، بنزالکونیوم‌کلراید در آب‌دیونیزه به عنوان محلول ضدعفونی کنندهٔ دست و سطوح استفاده می‌شود.