اکسیر
معنی کلمه اکسیر در لغت نامه دهخدا

اکسیر

معنی کلمه اکسیر در لغت نامه دهخدا

اکسیر. [ اِ ] ( معرب ، اِ ) به اصطلاح کیمیاگران جوهر گدازنده و آمیزنده و کامل کننده که ماهیت جسم را تغییر دهد یعنی جیوه را نقره و مس را طلا کند و چنین جوهری وجود خارجی ندارد و فرض محض است. ( از مؤید الفضلاء ) ( از آنندراج ) ( از برهان ) ( ناظم الاطباء ). کیمیاء. ( منتهی الارب ). کیمیا. ( منتهی الارب ) ( دهار ) ( غیاث اللغات ) ( مهذب الاسماء ). کیمیا که بدان نقره زر شود. ( از شرفنامه منیری ). جوهری گدازنده که ماهیت اجسام را تغییر دهد وکاملتر سازد مثلا جیوه را نقره و مس را طلا سازد. ( فرهنگ فارسی معین ). دارویی که بدان مس و جز آن به زر وسیم بدل کنند. کیمیا. ( یادداشت مؤلف ) :
بدین فصاحت و این علم شاعری که تراست
مکوش خیره کش ابریز کردی و اکسیر.غضایری ( در هجو عنصری ).زر اکسیر آفتاب است و سیم اکسیر ماه و نخست کس که زر و سیم از معدن بیرون آورد جمشید بود. ( نوروزنامه ).
خاک پایت ز من دریغ مدار
تا کنم زر چو یافتم اکسیر.سوزنی.سائل از زر تو گردد قارون
اگر از مدح تو سازد اکسیر.سوزنی.ندانم سپر ساز خاقانیا
که نادانی اکسیر دانستن است.خاقانی.اشعارش از عراق ره آورد می برم
کاکسیر و گنج خسرو ایران شناسمش.خاقانی.شغل او شاعری است یا تنجیم
هوسش فلسفه است یا اکسیر.خاقانی.این یکی اکسیر نفس ناطقه
بر سر صدر زمان خواهم فشاند.خاقانی.سنگ از اکسیر من گهر گردد
خاک در دست من به زر گردد.نظامی.اکسیر تو داد خاک را لون
وز بهر تو آفریده شد کون.نظامی.ای برادر خود بر این اکسیر زن
کم نیاید صدق مرد از صدق زن.مولوی.تو مگو کاین مس برون بد محتقر
در دل اکسیر چون گشتست زر.مولوی.قلب اعیان است و اکسیر محیط
ائتلاف خرقه تن بی مخیط.مولوی.گویند روی سرخ تو سعدی که زرد کرد
اکسیر عشق در مسم آویخت زر شدم.سعدی.جز قلب تیره هیچ نشد حاصل و هنوز
باطل درین خیال که اکسیر می کنند.حافظ.کیسه چو خالی بود از زر و سیم
دعوی اکسیر چه سود ای حکیم.جامی.

معنی کلمه اکسیر در فرهنگ معین

( اِ ) [ معر. ] (اِ. ) ۱ - ماده ای که ماهیت اجسام را تغییر دهد و با ارزش تر سازد مثلاً مس را طلا سازد. ۲ - هر چیز مفید و کمیاب . ۳ - دارویی که به عقیدة قدما هر مرضی را علاج می کرد.

معنی کلمه اکسیر در فرهنگ عمید

۱. کیمیا، جوهری که تصور می شد می تواند ماهیت جسمی را تغییر دهد، مثلاً جیوه را نقره و مس را طلا کند.
۲. [مجاز] معجون هرچیز بسیار مفید و کمیاب.
۳. (تصوف ) [مجاز] نظر مربی و مرشد کامل که ماهیت شخص را تغییر دهد.
۴. (تصوف ) [مجاز] انسان کامل.

معنی کلمه اکسیر در فرهنگ فارسی

(اسم ) ۱ - جوهری گدازنده که ماهیت اجسام را تغییر دهد و کاملتر سازد مثلا جیوه را نقره و مس را طلا سازد . ۲ - هر چیز مفید و کمیاب . ۳ - دارویی که بعقید. قدما هر مرضی را علاج میکرد. ۴ - نظر مربی و مرشد کامل که ماهیت اشخاص را تغییر دهد. یا اکسیر اعظم . ۱ - اکسیر۲ - انسان کامل شیخ پیشوا.

معنی کلمه اکسیر در فرهنگ اسم ها

اسم: اکسیر (دختر) (عربی، یونانی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: eksir) (فارسی: اِکسير) (انگلیسی: eksir)
معنی: کیمیا، جوهری گدازنده که ماهیت اجسام را تغییر می دهد و کامل تر سازد

معنی کلمه اکسیر در فرهنگستان زبان و ادب

{elixir} [علوم دارویی] محلول شیرین آب و الکل که معمولاً حاوی دارو است

معنی کلمه اکسیر در دانشنامه عمومی

اکسیر ( واژه ای عربی؛ از یونانی ξήριον xērion «پودر خشک کردن زخم ها» از ξηρός xēros «خشک» ) مایعی زلال و شیرین - مزه است که برای مقاصد طبی استفاده می شود، که باید به صورت خوراکی مصرف شود و به منظور علاج مریضی کسی است.

معنی کلمه اکسیر در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] به اصطلاح کیمیاگران جوهر گدازنده و آمیزنده و کامل کننده که ماهیت جسم را تغییر دهد یعنی جیوه را نقره و مس را طلا کند و چنین جوهری وجود خارجی ندارد و فرض محض است .
لغت نامه دهخدا، واژه اکسیر ، در دسترس در واژه یاب

معنی کلمه اکسیر در ویکی واژه

ماده‌ای که ماهیت اجسام را تغییر دهد و با ارزش تر سازد مثلاً مس را طلا سازد.
هر چیز مفید و کمیاب.
دارویی که به عقیدة قدما هر مرضی را علاج می‌کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه اکسیر

تا سال ۱۴۰۱ اصفهان یک خط مترو ساخته شده و دو خط در حال ساخت دارد.شهر دارای شرکت اتوبوسرانی و تاکسیرانی و ایستگاه-مسیر دوچرخه است. از برنامه‌های شرکت اسنپ و تپسی در شهر سرویس می‌دهند.
اصفهان که در مسیر راه‌های اصلی مرکز ایران قرار دارد با جاده‌های آسفالته اصلی به تهران، کاشان، یزد، شیراز، شهرکرد و الیگودرز ارتباط دارد و از طریق راه‌آهن به تهران، بندرعباس و شیراز مرتبط است. شبکه زیادی از جاده‌های آسفالته فرعی و خاکی نیز دستیابی به نقاط کوهستانی و دشت را فراهم می‌سازد. این شبکه راه‌های فرعی دستیابی به بخش‌هایی مانند خمینی‌شهر، فلاورجان، سپاهان‌شهر، شهر ابریشم، کلیشاد و سودرجان را امکان‌پذیر می‌سازد. اداره پست اصفهان ۱۵ ناحیه دارد و شعبه مرکزی خیابان نشاط است. نوسازی تاکسی‌های سازمان تاکسیرانی ۱۳۹۹ انجام شد. در روز ۶ میلیون لیتر بنزین در اصفهان مصرف می‌شود.
این همه اکسیر سعادت کمال از طلب خاک دری بافتیم
کریستین دوم ساکسونی او را برای بدست آوردن روش کیمیاوی اش در تهیه اکسیر تحت شکنجه قرار داد ولی ستون تا پای جان مقاومت کرد و راز خود را فاش نساخت. بعد از اینکه با تلاش مایکل سندی‌ووجیس آزاد شد نصف فرمول خودش را به همسرش و نصف دیگر آن را به سندی داد. .
هست در دل حسرت اکسیر اگر صائب ترا مگذر از خاک مراد آستان عاشقان
دل منور او هست عقل را عنصر ید مؤید او هست جود را اکسیر
در فروردین ۱۳۹۸ در برنامهٔ اکسیر او اعلام کرد به ام‌اس مبتلا شده‌ و به دلیل این بیماری از دنیای سینما و تلویزیون فاصله گرفته است.
بزرگوارا ای آنکه ذاتت از نقصان چو دست جهل زاکسیر دانش است فقیر
طنزپردازی در عین سادگی و ایجاز، از ویژگی‌های برجسته اشعار اکسیر هستند.. اکسیر معتقد به فقر «تولید اندیشه و نظریه‌پردازی» در ادبیات امروز است. جریان فرانو در ابتدا به صورت گروهی و با عنوان حلقه شعر فرانو مطرح بود و شاعرانی نظیر منصور بنی‌مجیدی، داوود ملک‌زاده، آرش نصرت‌اللهی و افشین خدامرد در آن حضور داشتند و البته برای پیش‌برد این جریان، به انتشار مقاله، مصاحبه و حتی ویژهٔ ادبی پرداختند. مجله‌ی «بلم»(ادبی - دانشجویی) به سردبیری داوود ملک‌زاده در سال ۱۳۸۴، با انتشار «ویژهٔ فرانو و اکبر اکسیر» جزو اولین و موثرترین مجلات در راستای تثبیت نام فرانو بوده‌است.
در اسطوره های چینی لکه روی ماه را بصورت خرگوشی تصور کردند که در حال آماده سازی اکسیر حیات است.
دولت صحبت چنین پیری مس قلب توراست اکسیری
صحبت نیکان بود اکسیر ناقص‌طینتان می‌شود یاقوت در پیمانه گل، ژاله‌ها
اکسیر حیات جاودان دارد چشم صائب ز خاک پای تو
تعداد خطوط تاکسیرانی کرج ۱۱۵ خط است. در شهر کرج ۱۲۵۰۰ دستگاه تاکسی وجود دارد که ۷۷۰۰ تاکسی ایستگاهی و ۴۸۰۰ دستگاه تاکسی به صورت گردشی فعالیت می‌کنند.
به‌طور قابل توجه، خلیفه عباسی معتصم (۷۹۴–۸۴۲ میلادی) ترجمه تزاروس الکساندری[پانویس ۳۸] را، اثری در مورد اکسیرها و تعویذها، از یونانی و لاتین به عربی دستور داده بود. اثر یونانی تزاروس الکساندری به هرمس (پیغامبر بزرگ خدایان در اساطیر یونانی) منسوب شد و به‌طور مشابه نامه‌هایی فرضی از ارسطو در خطاب به اسکندر را شامل می‌شد.
اکسیر لدنی را بر خاطر جامد نه مخمور یتیمی را بر جام محرم زن
دولکامارا، که خود را طبیبی همه چیز دان می‌نامد، جار زنان وارد می‌شود و اعلام می‌کند معجونی دارد که می‌شود هر دردی را با آن درمان کرد. نمورینو، معصومانه و با خجالت، از وی می‌پرسد که آیا از همان معجونهایی که در داستان تریستان و ایزولد بود، دارد؟! دولکامارا هم که تا به حال این اسم اصلاً به گوشش نخورده بوده، کم نمی‌آورد و از شم بازاریابی اش استفاده کرده و بطری شراب ارزانقیمتی را به جوان ساده دل نشان می‌دهد و می‌گوید این دقیقاً همان چیزیست که دنبالش است؛ سپس در ازای این " اکسیر عشق "، تمامی پولی را که تا به آن روز نمورینو پس‌انداز کرده بوده، از وی می‌گیرد.
داری از خاک در میکده اکسیر مراد رحمتی تا که کنی قلب مرا زر ساقی
گشته ز اکسیر زر ناب این مس گ چه مس می‌نماید اندر حس
در سال ۸۴۶، امپراتور ووزونگ درگذشت، شاید به دلیل اکسیرهای زندگی که مصرف کرده بود (اگرچه ممکن است عمداً مسموم شده باشد). اندکی پس از مرگ او، جانشین او عفو عمومی را اعلام کرد و به آزار و اذیت پایان داد.