اکسیداسیون

معنی کلمه اکسیداسیون در لغت نامه دهخدا

اکسیداسیون. [ اُ یُن ْ ] ( فرانسوی ، اِ ) حالت جسمی که اکسید شده باشد. ( فرهنگ فارسی معین ). || عمل اکسیدکردن. ترکیب جسمی با اکسیژن. ( فرهنگ فارسی معین ). اکسیداسیون تبدیل یک جسم آلی به جسم دیگری است که ساختمان ملکولی آن تغییر فاحش نکرده باشد. در حقیقت این عمل تبدیل یک عامل شیمیایی است به عامل دیگر. در شیمی آلی عمل اکسیداسیون به قسمتهای زیر اطلاق میشود:
الف - داخل کردن اکسیژن در ملکول.
ب - برداشتن هیدرژن - تبدیل یک جسم هیدراژینی بیک ترکیب ازوئیک.
ج - داخل کردن اکسیژن توأم با برداشتن هیدرژن.
د - شکستن یک ملکول و بدست آوردن قطعات اکسیده آن. جهت انجام اعمال اکسیداسیون در شیمی آلی ممکن است اکسیژن آزاد بکار برد یا اجسامی به مصرف رسانید که به نام اکسیدان می توانند یکی از اعمال فوق را انجام دهند. ( روش تهیه مواد آلی صص 163 - 164 ).

معنی کلمه اکسیداسیون در فرهنگ معین

( ~. ) [ فر. ] (اِ. ) هر جسمی که از ترکیب شبه فلز با اکسیژن حاصل شود.

معنی کلمه اکسیداسیون در فرهنگ عمید

تهیۀ اکسید از یک ماده با افزودن اکسیژن به آن.

معنی کلمه اکسیداسیون در فرهنگ فارسی

عمل اکسیدکردن، تهیه کردن اکسیدازیک ماده باافزودن اکسیژن به آن، ترکیب جسمی بااکسیژن، حالت جسمی که اکسیدشده باشد
(اسم ) ۱ - عمل اکسید کردن ترکیب جسمی با اکسیژن . ۲ - حالت جسمی که اکسیده شده باشد .

معنی کلمه اکسیداسیون در دانشنامه آزاد فارسی

اُکْسیداسیون (oxidation)
(یا: اُکْسایش) در شیمی، از دست دادن الکترون یاگرفتن اکسیژن یا از دست دادن هیدروژن از یک اتم، یون یا مولکول طی واکنش شیمیایی. اکسایش ممکن است از طریق واکنش با ترکیب دیگری (عامل اکسنده) واقع شود که هم زمان دستخوش کاهش (احیا) می شود یا به صورت الکتریکی در آند (الکترود مثبت) سلول الکترولیتی صورت گیرد.

معنی کلمه اکسیداسیون در ویکی واژه

هر جسمی که از ترکیب شبه فلز با اکسیژن حاصل شود.

جملاتی از کاربرد کلمه اکسیداسیون

مشخصه‌های ساختاری الیاف کربن بیشتر با دستگاه‌های میکروسکوپ الکترونی و پراش پرتوی ایکس قابل بررسی است. در الیاف کربن بر پایه پلی اکریلونیتریل، ساختار الیاف در طی عملیات پایدارسازی اکسیداسیونی و متعاقب آن کربونیزاسیون، از ساختار زنجیره‌ای خطی به ساختار صفحه‌ای تغییر می‌کند.
در مطالعات بعدی بر روی موش‌ها مشاهده شد که موش‌ها کمتر قادر به هضم چربی‌های گیاهی (چه دارای اروسیک اسید چه بدون آن) از انسان و خوک هستند. در مطالعات نشان می‌دهد که فعال‌سازی نا کارآمد اروسیک اسید به فرم کوآاروسیک و سطح پایین از فعالیت لیپازی تری گلیسیرید و آنزیم‌های بتا اکسیداسیون اروسیک اسید احتمالاً به تجمع چربی‌های قلبی کمک می‌کند. قبل از این فرایند به‌طور کامل درک شده بود و موجب به باور این قضیه شد که اروسیک اسید و روغن خردل هردو برای انسان بسیار سمی بودند.
توجه شود که در صورت لزوم، تنش زدایی را می توان در یک کوره با گاز محافظ انجام داد تا از سطوح در برابر اکسیداسیون محافظت شود. در شرایط سخت می توان از کوره های خلاء استفاده کرد. عملیات آنیل تنش زدایی را میتوان بر روی آلیاژهای مس و برنج نیز انجام داد. دمای مناسب برای انجام این فرآیند، برای قطعات مسی، بسته به نوع آلیاژ آن، 150 الی 275 درجه سلسیوس و برای قطعات برنجی، 250 الی 500 درجه سانتیگراد است.
آنزیم‌ها اجزای اساسی کاتالیزوری زیست‌شناسی هستند و آنزیم‌های فعال اکسیداسیون ردوکس را در سطوح الکترود جذب می‌کنند و امکان جستجوی مستقیم عملکرد آنها را فراهم می‌کند.
در این مرحله الیاف اکریلیک هم‌زمان با اعمال کشش تحت عملیات حرارتی اکسیداسیونی در محدوده دمایی ۲۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه سلسیوس قرار می‌گیرد.
اکسیداسیون بوتان: از حرارت دادن بوتان با اکسیژن هوا در حضور یون‌های فلزی منگنز، کبالت و کروم، پراکسید تولید می‌شود. پراکسید در اثر تجزیه اسید استیک ایجاد می‌کند.
۱. جلوگیری از سرطان: شواهد و دلایل متعددی نشان می‌دهد که نوشیدن شراب قرمز در حد اعتدال می‌تواند از بروز سرطان پیشگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های زیادی در شراب قرمز وجود دارد که می‌تواند از آسیب اکسیداسیون، که در پیری و همچنین شرایط بحرانی نظیر آلزایمر، دیابت نوع ۲ و بیماریهای قلبی و عروقی مؤثر هستند جلوگیری کند. یکی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شراب قرمز به جلوگیری از سرطان ریه کمک می‌کند و تحقیقات نشان داده‌است که رزوراترول همان آنتی‌اکسیدانی است که از قلب محافظت می‌کند و می‌تواند سبب کشته شدن یا از بین رفتن سلولهای سرطانی شود.
این واکنش گرمازا، اگرچه فقط در دمای بالا رخ می‌دهد، شبیه واکنش فلزات قلیایی (مانند سدیم یا پتاسیم) با آب است. همچنین شباهت زیادی به اکسیداسیون بی هوازی آهن توسط آب دارد (واکنشی که آنتوان لاووازیه در دمای بالا برای تولید هیدروژن برای آزمایشات خود استفاده کرد).
تولید روی اکسید از طریق اکسیداسیون فلز روی در فاز بخار یا از طریق تکلیس کربنات روی انجام می‌شود. در روش اکسیداسیون، فلز روی در کوره به حالت مذاب درآمده و سپس جوشانده می‌شود، بخارات حاصل از طریق مکنده وارد مبرد شده و حین سرد شدن به روی اکسید با خلوص و کیفیت بالا تبدیل می‌شود، مواد حاصل به آسیاب منتقل شده و آمادهٔ بسته‌بندی می‌باشد.
همان‌طور که در فرآوری میوه از اسید اسکوربیک استفاده شده، در برخی محیط‌ها برای جلوگیری از اکسیداسیون شدن گوشت‌ها نیز استفاده می‌شود. استفاده کردن از اسید اسکوربیک به عنوان ماده نگهدارنده روند اکسیداسیون را به تأخیر می‌اندازد و باعث می‌شود گوشت تازه به‌نظر برسد.