اکسپرس

اکسپرس

معنی کلمه اکسپرس در فرهنگ معین

(اِ پِ رِ ) [ فر. ] (اِ. ) وسیلة نقلیة دارای حرکت سریع بدون توقف یا با توقف کم ، سریع السیر. (فره ).

معنی کلمه اکسپرس در دانشنامه عمومی

اکسپرس L'EXPRESS مجله هفتگی فرانسوی است که دفتر مرکزی آن در پاریس است. این هفته نامه از منظر سیاسی در چشم انداز رسانه ای در جناح راست قرار دارد. این مجله در سال ۱۹۵۳ توسط ژان ژاک سروان - شرایبر و فرانسوا ژیرو تأسیس شد. اکسپرس اولین هفته نامه خبری به سبک آمریکایی در فرانسه است.
اکسپرس در سال ۱۹۵۳ توسط ژان ژاک سروان شرایبر Jean - Jacques Servan Schreiber سردبیر سابق روزنامه لوموند و فرانسواز ژیرو Françoise Giroud مدیر مسیول مجله زنان پایه گذاری شد. در اولین شماره به عنوان پیوست روزنامه اکو Echos در ۱۶ مه ۱۹۵۳ چاپ شد و از سال ۱۹۵۶ با آغاز مبارزات انتخاباتی پارلمانی به طور مرتب انتشار یافت.
با کوشش سردبیر اکسپرس ژان ژاک سروان شرایبر نویسندگان نامداری همچون آلبر کامو، ژان پل سارتر، آندره مالرو، فرانسوا موریاک و فرانسواز ساگان در این مجله ستون مخصوص داشتند و قلم زدند.
از سال ۱۹۶۴ با الگو برداری از مجله تایم به اولین مجله خبری هفتگی فرانسوی تبدیل شد.
ژان دانیل Jean Daniel روزنامه نگار برجسته اکسپرس بعدها به مجله رقیب نوول اوبزرواتور Nouvel Observateur پیوست و روزنامه نگار دیگر اکسپرس کلود ایمبرت Claude Imbert بعد از کناره گیری از آن، خود مجله لو پوینت Le Point را منتشر کرد.
امروز مجله اکسپرس در ۵۶۸٬۰۰۰ نسخه چاپ می شود که از این تعداد ۴۴۰٬۰۰۰ آن در خود فرانسه به فروش می رسد. خوانندگان اکسپرس ۲٬۲۹۳٬۰۰۰ نفر برآورد می شوند و همچنین ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ نفر هم از طریق مراجعه به سایت مجله اخبار آن را دنبال می کنند.

معنی کلمه اکسپرس در دانشنامه آزاد فارسی

اِکْسْپِرِس (L\'Express)
هفته نامۀ چاپ فرانسه. در ۱۹۵۳، ژان ژاک سروان ـ شرایبر، از سوسیالیست های رادیکال، آن را منتشر کرد. شرایبر در ۱۹۷۳، اکثر سهام این نشریه را به جیمی گلد اسمیت، تاجر انگلیسی، فروخت و او نیز در ۱۹۷۷، رمون آرون را به مدیریت سیاسی این نشریه گماشت. با آمدن این افراد، خط مشی نشریه به لیبرال میانه رو تغییر کرد. از آن جا که خود صهیونیست بود، در این نشریه، یهودیان و صهیونیست ها نقش مهمی دارند. بیشتر صفحات اکسپرس به مسائلی غیر از اخبار روز و فقط یک چهارم از آن به مسائل سیاسی، به ویژه سیاست داخلی فرانسه، اختصاص داد. این هفته نامه در سطح ملی و بین المللی منتشر می شود، اما آگهی های تبلیغاتی آن، جز برخی آگهی های خاص، در چاپ بین المللی حذف می شوند. هزینه های این نشریه از طریق چاپ آگهی برای مؤسسات و مراکزی چون هتل های لوکس، مجله های علمی و خطوط هوایی بریتانیا تأمین می شود. اکسپرس به کشورهایی از جمله الجزایر، آلمان، اتریش، بلژیک، کامرون، مصر، اسپانیا، امریکا، فنلاند، گابون، انگلستان، یونان، عراق، ایران، ایتالیا، مراکش، سنگال، سوئیس، سوریه، و تونس ارسال می شود. شمارگان آن حدود ۵۸۵ هزار نسخه است.

معنی کلمه اکسپرس در ویکی واژه

وسیلة نقلیة دارای حرکت سریع بدون توقف یا با توقف کم، سریع السیر. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اکسپرس

آلن رب گری یه در سال ۱۹۵۵ در مقام مدیر ادبی انتشارات مینویی قرار گرفت و رمان چشم چران را به چاپ رساند. این کتاب که به روان‌شناسی یک زنا کار در حال و هوایی سوررئالیستی می‌پرداخت جایزه منتقدان را از آن او کرد. او از آن پس شروع به همکاری با گاهنامه اکسپرس کرد. مقالات آلن رب گری یه در این مجله سال‌ها بعد در کتاب مستقلی با عنوان درباره رمان نو به چاپ رسید.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به تاجر ونیزی، فردا هم روز خداست، تئودورا، ملکه زرخرید، اورینت اکسپرس، فرشته سپید، اودسا در میان شعله‌ها و هیرود بزرگ اشاره کرد.
«مرد نوسفراتو»، دومین ترانهٔ آلبوم، الهام گرفته از فیلم صامت اکسپرسیونیست آلمانی نوسفراتو (۱۹۲۲) است. ورس آهنگ، شامل ریف گیتار دیسونانت با نوت‌های زیر (مشابه «بردکرامب تریل») و ریتم درام نوشته شده برای طبل کوچک و تام‌ها، بدون استفاده از سنج است. کورس آهنگ دربرگیرنده گیتار «دندانه‌دار» و خشن تأثیر پذیرفته از ترش متال است که بی‌درنگ به یک بداهه‌نوازی طولانی‌تر گذار کرده و در نهایت، با ۳۰ ثانیه از فیدبک گیتار به پایان می‌رسد.
جدای طراحی‌ها معماری فرودگاه و موزه‌های بزرگ و مبلمان ارو به عنوان مجسمه‌ساز معروفیت زیادی داشت. بعضی از کارهاش مثل ترکیب استیل و شیشه در مرکز جنرال موتورز نمونه‌هایی از سبک بین‌المللی هستند. همچنین کار معروف پایانه تی دبلیو ای (که هم‌اکنون پایانه شماره ۵ نامیده می‌شود) در فرودگاه کندی جالب توجه هست. ارو گاهی به عنوان پدر نئو اکسپرسیونیم هم شناخته می‌شود.
دفتر مرکزی این شرکت در شهر کول ولی، میزوری، ایالات متحده آمریکا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نزدک معامله می‌شود. شرکت اکسپرس اسکریپتس در سال ۲۰۱۳ در فهرست فرچون ۵۰۰ در رتبه ۲۴ از بزرگترین شرکت‌های ایالات متحده قرار گرفت.
تروئر همچنین یک نویسنده شناخته‌شده در مورد فیلم‌های ترسناک و سینمای «جدا از جریان اصلی» است. در سال ۱۹۸۵، تروئر نوشتن نقد برای مجلهٔ فیلم‌های ترسناک شاک اکسپرس در بریتانیا را آغاز کرد و سپس نشریه فیلم خود را به نام آی‌بالدر سال ۱۹۸۹ راه‌اندازی کرد. در زمینهٔ تاریخ فیلم و سینما، تروئر نویسنده کتاب‌هایی چون فراتر از وحشت: فیلم‌های لوچو فولچی، کتابچهٔ فشرده و مختصر آی‌بال، کابوس ایالات متحده: داستان ناگفته فیلم‌های مستقل بهره‌کشی و کتاب دو جلدی احساسات مرگبار: سینمای دلیرانهٔ خسوس فرانکو است.
والتر گئورگ آلفرد هاسنکلور (۸ ژوئیه ۱۸۹٠ - ۲۲ ژوئن ۱۹۴٠) شاعر و نمایشنامه‌نویس اکسپرسیونیست آلمانی بود. آثار وی با روی کار آمدن نازی‌ها ممنوع شد و او به فرانسه تبعید شد. با این حال، در آنجا او به عنوان «دشمن خارجی» زندانی شد. وی در لس میل (اردوگاه ملاوی) نزدیک ایکس آن پرووانس درگذشت.
سال ۲۰۲۱ ادوارد اسنودن در یک بیانیه نسبت به ناامنی استفاده از اکسپرس وی پی ان هشدار داد.
در حال حاضر اسپار، چهار فروشگاه تحت عناوین اسپار، اسپار اکسپرس، یورواسپار و اینتراسپار را اداره می‌کند.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به مادام بوواری، سامسون، کنگو اکسپرس، اورینت اکسپرس، وجوه عشق، شبی با تو، عذاب عشق و احساس مالکیت اشاره کرد.