اکسان
معنی کلمه اکسان در دانشنامه عمومی

اکسان

معنی کلمه اکسان در دانشنامه عمومی

آکسان. آکسان یا اَکسِنت ( انگلیسی: Accent ) در موسیقی، به معنی تأکید یا تکیه بر شدت صدا روی یک یا چند نُت در ضربِ میزان است. در این شیوه، با نَمادِ ( < ) که روی نُتِ خاص، قرار می گیرد، حدود دوبرابر از نوانسِ نوشته شده بر شدت صدا افزوده می شود. علامت آکسان، تفسیری از یک عبارتِ موسیقی است که آهنگساز سعی دارد به بیانی دیگر از حالتِ اجرای موسیقی غیر از روالِ معمولِ آن بپردازد.
اکسان (شرکت). اکسان ( به انگلیسی: Exxon ) شرکت نفتی آمریکایی بود که در سال ۱۸۸۲ در پی تفکیک کمپانی استاندارد اویل به ۳۳ شرکت محلی، تحت نام استاندارد اویل نیوجرسی تأسیس شد و در طول سال های بعد نام آن به اکسان تغییر یافت.
تا سال ۱۹۷۳ شرکت اکسان موفق به خریداری برندهای اسو، انکو و هامبل اویل گردید. این شرکت در سال ۱۹۹۹ شرکت موبیل را خریداری کرد و با ادغام این دو شرکت کمپانی اکسان موبیل تشکیل شد. در حال حاضر کمپانی اکسان موبیل بزرگترین شرکت جهان محسوب می شود.
ریشه های این کمپانی، به سال ۱۸۷۰ و به زمان تأسیس کمپانی استاندارد اویل، در ایالت اوهایو بازمی گردد. شرکت استاندارد اویل در عرض کمتر از دو سال، توانست تمامی شرکت های رقیب را، خریداری کرده و در خود، ادغام نماید، یا در غیر اینصورت، با نفوذ خود، عملأ آن ها را نابود کند. راکفلر که در ابتدا تصمیم گیرنده اصلی شرکت بود، به تدریج با تشکیل کمیته هایی، کارها را واگذار کرد، ولی کماکان به عنوان سهامدار اصلی این کمپانی، باقی ماند.
در سال ۱۹۱۱ اعتراضات عمومی، علیه شرکت استاندارد اویل، بالا گرفت و دادگاه عالی ایالات متحده، تجزیه کمپانی استاندارد اویل، به ۳۴ شرکت کوچک تر را، اعلام نمود. البته بعدها این رأی تعدیل شد و استاندارد اویل، به هفت شرکت اصلی تقسیم شد. «استاندارد اویل نیوجرسی»، که بعدها «اکسان» نام گذاری شد، یکی از این هفت شرکت بود.
در دهه های نخست شکل گیری، استاندارد اویل نیوجرسی، با مدیریت «والتر تیگل» به بزرگ ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد. این شرکت ۵۰٪ درصد از سهام شرکت تولیدکننده نفت «هامبل اویل» در تگزاس را نیز از آن خود کرد.
استاندارد اویل نیوجرسی، از ایالات متحده، تا شرق دور، در مناطقی همچون اندونزی، به تولید و تصفیه نفت می پرداخت، ولی شبکه بازاریابی و توزیع مناسبی نداشت.
شرکت شیمیایی اکسان، در سال ۱۹۶۵ به یک شرکت جهانی تبدیل شد و به عنوان تولیدکننده و فروشنده اصلی انواع اولفین، پلی اتیلن و پروپیلن، الاستومرها، روان کنندهها، حلال ها و چسب انگم معرفی گردید. این شرکت، رهبر صنعت کاتالیزورهای سنتز پلیمر برای تولید پلیمرهای منحصربه فرد با کارایی، بهبود یافته بود.
شرکت استاندارد اویل نیوجرسی نیز، در سال ۱۹۷۲ به «اکسان» تغییر نام داد و از آن پس، در سراسر ایالات متحده آمریکا از این نام تجاری استفاده نمود، ولی در سایر نقاط جهان، کماکان با برند «اسو» فعالیت می کرد.
معنی کلمه اکسان در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه اکسان در دانشنامه آزاد فارسی

آکسان. رجوع شود به:تاکید (موسیقی)

معنی کلمه اکسان در ویکی واژه

آکسان
شیوه تلفظ شخص یا گروه خاصی؛ لهجه.
(زبانشناسی): تکیه.
(موسیقی): تکیه ناگهانی یا ضربِ کوتاه بر یک نُت.

جملاتی از کاربرد کلمه اکسان

فهرست اعضای هیئت مدیره اکسان‌موبیل در ۵ فوریه ۲۰۰۹:
صنایع شیمیایی اکسان‌موبیل یکی از مدیریت‌های بزرگ این شرکت نفتی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر هیوستون، تگزاس قرار دارد.
ای همه آن تو، حاجت زین و آن تا کی خوهیم بی کسان را کس تویی از ناکسان تا کی خوهیم
به هر جا تاکسان را بد نظر باز پری از هر طرف می کرد پرواز
اکسان‌موبیل همچنین یک شرکت توسعه فناوری است که با بکارگیری دانش و نوآوری، به یافتن روش‌های بهتر، ایمن‌تر، و پاک‌تر برای رفع نیاز جهانی به انرژی مبادرت می‌ورزد. اطلاعات مالی شرکت اکسان‌موبیل در فاصله زمانی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ در جدول زیر مشخص شده‌است.
آب روی از برای نان نبرند به سخن نان ناکسان نخورند
با توجه به‌شمار ۳۷ پالایشگاه نفت این شرکت که در ۲۱ کشور مستقر هستند اکسان‌موبیل با ظرفیت پالایش روزانه ۶٫۳ میلیون بشکه نفت، بزرگ‌ترین پالایشگر جهان، محسوب می‌شود.
برآئیم بر پایهٔ مردمی مر این ناکسان را به کس نشمریم
ای دریغا رنگشان و حالشان کاین زمان بگرفته‌اند این ناکسان
رها نما، تو بیکسان ز قید و بند ناکسان ز پاره ی دل کسان و اشک چشم بی کسان
اکسان موبیل در پروژه‌های در مقیاس جهانی، برای تأمین تقاضای در حال رشد در آسیا و به‌ویژه چین که به تنهایی ۲۵٪ از تقاضای بازار را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص خواهد داد پیشرفت مناسبی داشته‌است. بسیاری از این پروژه‌ها در نواحی راهبردی مانند خاورمیانه و سنگاپور قرار دارند.
عدوی ناکسانم من نه ایشان چنین حقّ یقین گفته ز قرآن
شرکت اکسان‌موبیل در واقع، وارث اصلی و نسل جدیدی از شرکت نفتی استاندارد اویل؛ جان دیویس راکفلر است. اکسان‌موبیل در ۳۰ نوامبر ۱۹۹۹، با ادغام دو شرکت نفتی آمریکایی «اکسان» و «موبیل» تأسیس شد که در واقع اکسان همان استاندارد اویل نیوجرسی و موبیل نیز استاندارد اویل نیویورک بودند که با گذشت زمان تغییر نام دادند.
خست سر تو کرد نگون پیش ناکسان ورنه ز چرخ نقش تو کمتر نبسته‌اند
کس درین کار ما زیان نکند کس ما کار ناکسان نکند
اکسانگور ۲۶۰ نفر جمعیت دارد و ۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
شرکت اکسان‌موبیل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی در جهان است. «شرکت پتروشیمی اکسان» محصولات پایه پتروشیمی، برای گستره وسیعی از محصولات شامل: صنایع بسته‌بندی، بطری‌های پلاستیکی، ضربه‌گیرهای بکار رفته در خودرو، لاستیک‌های مصنوعی، حلالها و بسیاری از محصولات مصرفی را تولید می‌کند.
اکسان‌موبیل در سال ۲۰۰۸ خروج خود را از بازار خرده‌فروشی نفتی، به دلیل مشکلات آن، اعلام نمود، که این امر به تدریج شرکت را از عرضه مستقیم دور می‌کند و ۸۲۰ جایگاه این شرکت و حدود ۱۴۰۰ جایگاه دیگر در ایالات متحده آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته جایگاه‌های اکسان و موبیل کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این نام، تحت امتیاز شرکت اکسان‌موبیل به آن‌ها داده شده‌است.
ذوق مستی و می‌ْپرستی هم طعنه ناکسان نمی‌ارزد