اکرام

معنی کلمه اکرام در لغت نامه دهخدا

اکرام. [ اِ ] ( ع مص ) گرامی کردن. ( منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( المصادر زوزنی ) ( مؤید الفضلاء ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). گرامی کردن و بزرگ داشتن. ( آنندراج ). گرامی داشتن. ( ترجمان القرآن جرجانی چ دبیرسیاقی ص 18 ). بزرگ گرفتن. اعزاز. تکریم. تکرمه. ( یادداشت مؤلف ). || تنزیه کردن. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). منزه داشتن خود ازگناهان. ( از اقرب الموارد ). || فرزندان کریم آوردن. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). || نواختن و بخشش کردن. ( آنندراج ). احسان کردن. ( فرهنگ فارسی دکترمعین ).
- اکرام خو ؛ آنکه خصلت بخشندگی دارد. بخشنده. کریم. ( فرهنگ فارسی معین ).
- اکرام ساز ؛ اکرام سازنده. صاحب کرم. نیکوکار. ( فرهنگ فارسی معین ).
|| ( اِمص ) بزرگداشت. حرمت. ( فرهنگ فارسی معین ). حرمت و عزت و احترام. ( ناظم الاطباء ) : عبدوس به فرمان ما بر اثر وی [ آلتونتاش ] بیامد... و زیادت اکرام ما به وی رسانید. ( تاریخ بیهقی ).
در حشر مکرم کسی بود کاو
گشتست به اکرام او مکرم.ناصرخسرو.ملک این برمک را با چندان اعزاز و اکرام از بلخ بفرمود آمدن. ( تاریخ بخارا نرشخی ).
ملک در اکرام آن کافرنعمت غدار افراط نمود. ( کلیله و دمنه ). باز اگرچه وحشی و غریب است چون از او منفعت می تواند بود به اکرامی هرچه تمامتر او را بدست آرند. ( کلیله و دمنه ). فراط اکرام ملک بدو [ گاو ] این بطر راه داده است. ( کلیله و دمنه ). چون یک چندی به این بگذشت... در اکرام او بیفزود. ( کلیله و دمنه ).
قاضی رابه اکرام تمام بازگردانید. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 389 ). او را به اکرام و احترام به هرات آوردند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 343 ). چون بدانجایگاه رسیدم به اکرامی تمام تلقی کردند. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 339 ).
منگر اندر ما مکن در ما نظر
اندر اکرام و سخای خود نگر.مولوی.... به اکرامم درآوردند. ( گلستان ).
که مرهم نهادم نه درخورد ریش
که درخورد انعام و اکرام خویش.( بوستان ).نه به زرق آمده ام تا به ملامت بروم
بندگی ورزم اگرعزت و اکرامم نیست.سعدی. || احسان. انعام. ( فرهنگ فارسی معین ) ( ناظم الاطباء ) :
از سر اکرام و از بهر خدا
بیش از این ما را مکن از خود جدا.

معنی کلمه اکرام در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) بزرگ داشتن ، احترام کردن . ۲ - نیکی کردن . ۳ - (اِمص . ) بزرگداشت ، حرمت . ۴ - احسان ، نیکی . ج . اکرامات .

معنی کلمه اکرام در فرهنگ عمید

۱. بزرگ داشتن، گرامی داشتن.
۲. احترام کردن.
۳. بخشش کردن.

معنی کلمه اکرام در فرهنگ فارسی

بزرگ داشتن، گرامی داشتن، احترام کردن، بخشش کردن
۱ - ( مصدر ) بزرگداشتن گرامی داشتن احترام کردن . ۲ - احسان کردن . ۳ - ( اسم ) بزرگداشت حرمت . ۴ - احسان انعام . جمع : اکرامات.

معنی کلمه اکرام در فرهنگ اسم ها

اسم: اکرام (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: ekrām) (فارسی: اِکرام) (انگلیسی: ekram)
معنی: بزرگداشت، احترام کردن، گرامی داشتن، احسان، حرمت، از واژه های قرآنی

معنی کلمه اکرام در ویکی واژه

بزرگ داشتن، احترام کردن.
نیکی کردن.
بزرگداشت، حرمت.
احسان، نیکی.
اکرامات.

جملاتی از کاربرد کلمه اکرام

این منطقه عمدتاً در زمینی ساخته شده است که متعلق به اکرام اومر پاشا در قرن 19 است.
چون بدیدم لطف و اکرام ترا وآن سلام سلم و پیغام ترا
عرب‌های خوزستان روز دوم قبل از عید را «ام الوسخ» و یک روز مانده به عید را «ام الحلس» می‌نامند. ام الوسخ به معنای روز «چرکین» می‌باشد. در این روز مردم عرب به نظافت خانه‌های خود می‌پردازند، اجناس جدید برای منزل خرید می‌کنند و خانه را برای فرا رسیدن عید و اکرام مهمان تمیز و آماده می‌کنند. روز بعد از ام الوسخ را ام الحلس می‌نامند. ام الحلس نیز که نامی محلی و قدیمی است به معنای روز نظافت و رسیدگی شخصی که در آن جوانان به ظاهر خود رسیدگی می‌کنند. البته واژه حلس دیگر کمتر به کار برده می‌شود. می‌توان گفت: اُم الوسخ به معنی روز خانه‌تکانی و تمیزکاری مطلق چرکین است و اُم الحلس برای «رفت و روب» گستردن و مرتب‌کردن فرش‌ها و پشتی‌ها ست.
این سوره به‌طور کلی بیانگر نعمت‌های مختلف معنوی و مادّی خداوند است که بر بندگان خود ارزانی داشته و آن‌ها را غرق در آن ساخته است به‌طوری که می‌توان نام این سوره را «سورهٔ رحمت» یا «سورهٔ نعمت» گذارد و به همین دلیل با نام مبارک «الرحمن» که رحمت واسعهٔ الهی را بازگو می‌کند آغاز شده و با جلال و اکرام خداوند پایان گرفته‌است و ۳۱ بار جملهٔ ﴿فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ﴾ که به‌وسیلهٔ آن از بندگانش بر نعمت‌های خود گواه می‌گیرد در آن ذکر شده‌است.
در چشم دیو مردم از اکرام فارغی آنجا که آدمی بنی آدم مکرّم است
بر که شمرم جود تو ای عده رادی پیش که کنم شکر تو ای مایه اکرام
چو ظاهر کنی بر خود انعام شاه زیادت شود بر تو اکرام شاه شود
اندر آن وقت مرا در خدمت پادشاه طبعی بود فیاض و خاطری وهاج و اکرام و انعام آن پادشاه مرا بدانجا رسانیده بود که بدیههٔ من رویت گشته بود قلم برگرفتم و تا دو بار دور درگذشت این پنج بیت بگفتم:
مورسالیف در وزن ۸۰ کیلو مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی جهان ۲۰۱۷ پاریس حاضر بود که در دورهای اول تا سوم رومن ولاسوف قهرمان المپیک لندن و ریو از روسیه، ادگار بابایان از لهستان و زید آیت اکرام از مراکش را شکست داد اما در نیمه نهایی به رادیک کولیف از بلاروس شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی دانیل الکساندروف کشتی‌گیر بلغاری را شکست داد و مدال برنز وزن ۸۰ کیلوگرم را بدست آورد.
در ۸ اکتبر ۲۰۱۵، استون هنگام درگیری در ساکرامنتو، کالیفرنیا مورد اصابت چاقو قرار گرفت و در ۱۵ اکتبر از بیمارستان مرخص شد. او در اواخر ماه اکتبر به مقام هوایی ارشد ارتقا یافت و سپس در نوامبر ۲۰۱۵ گروهبان ستاد شد. در سال ۲۰۱۸، او در نقش خودش در فیلم قطار ۱۵:۱۷ به مقصد پاریس بازی کرد، این فیلم براساس کتابی به همین نام در سال ۲۰۱۶ بود.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به نیویورک نیکس، ساکرامنتو کینگز، و میلواکی باکس اشاره کرد.
با غریبان حجاز اکرام بین احسان نگر آه آه گردش دوران نگر
پس نجاشی امّ حبیبه را و جعفر را و مسلمانان را باکرامی تمام باز گردانید.
بامداد تو شد هر مشکلی حل ز اکرام تو هر دردی مداوا
استفان کوربین برنت اهل ساکرامنتو، کالیفرنیا است. او در ابتدا به تحصیل در رشته هنرهای تجسمی در دانشگاه همپتون در همپتون، ویرجینیا می‌پرداخت. اما بعداً آن را رها کرد.
آشتیانی دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و پولاد (تیم زیر شاخه شاهین) گذراند و از فصل ۱۳۴۳ توسط عباس اکرامی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافت و توانست بزودی در ترکیب اصلی قرارگیرد.
رپر جیمز واترز در ۲۴ سپتامبر ۱۸۵۶ در ساکرامنتو، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدرش جورج گیلبرت واترز (۱۸۲۲-) و مادرش لیدیا مری میلنر (۱۸۱۷–۱۸۸۱) نام داشت. او با آنا ام واترز ازدواج کرد و بین سال‌های ۱۸۹۲ و ۱۸۹۵ دو پسر داشتند.
مصطفی را صفا و قرب کرام بر درِ ذوالجلال و الاکرام
به مهمان شفقت و اِنعام باید ولو عارف بود ، اکرام باید
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به فینیکس سانز، میامی هیت، میلواکی باکس، بروکلین نتس، نیویورک نیکس، ساکرامنتو کینگز، لس آنجلس کلیپرز، بوستون سلتیکس، و شارلوت هورنتس اشاره کرد.