اکثر

معنی کلمه اکثر در لغت نامه دهخدا

اکثر. [ اَ ث َ ] ( ع ن تف ) بیشتر. ( ناظم الاطباء ). بسیارتر. ( آنندراج ). نعت تفضیلی از کثرت. فزون تر. بیشتر. اغلب. بیش. زیادتر. غالب. مقابل اقل. ( از یادداشت مؤلف ). عبارتست از بالاتر از نصف. ( از اقرب الموارد ).
- اکثر اوقات ؛ بیشتر هنگامها. ( ناظم الاطباء ).
- حد اکثر ؛ بیشینه. مقابل حداقل. ( یادداشت مؤلف ).
- امثال :
اکثر الظنون میمون .
اکثر مصارع العقول تحت بروق المطامع.
اکثر من تفاریق العصا.
( یادداشت مؤلف ).
|| عده زیاد. متعددتر. || بسیار.( ناظم الاطباء ). || خانه پر. || دست پر. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه اکثر در فرهنگ معین

(اَ ثَ ) [ ع . ] (ص تف . ) بیشتر.

معنی کلمه اکثر در فرهنگ عمید

بیشتر، زیادتر.

معنی کلمه اکثر در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - بیشتر . ۲ - بسیار . ۳ - اغلب . یا اکثر اوقات . غالب اوقات . یا حد اکثر. آخرین حد .(اکثرا ) غالبا بیشتر : (تعالی صیغ. ماضی معلوم از باب تفاعل بمعنی بلند شد و اکثرا اسم الهی را حال واقع شود چون خدای تعالی و حق تعالی ... ) (غیاث ) توضیح اکثرا با تنوین صحیح نیست بجای آن در عربی (غالبا ) و در فارسی (بیشتر ) استعمال شود.

معنی کلمه اکثر در دانشنامه عمومی

اکثر (فیلم). اکثر ( به هندی: Aksar ) یا اغلب فیلمی محصول سال ۲۰۰۶ و به کارگردانی آنانت ماهادوان است. در این فیلم بازیگرانی همچون عمران هاشمی، اودیتا گوسوامی، دینو مورئا، تارا شارما، سورش منون ایفای نقش کرده اند.
دنباله این فیلم با نام اکثر ۲ در سال ۲۰۱۷ اکران شد.

معنی کلمه اکثر در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَکْثَر: زیادتر
معنی أَکْثَرَکُمْ: اکثر شما
معنی أَکْثَرُهُمُ: اکثر شان
معنی نِعْمَتَ: نعمت - هر چیز سازگار با طبع و مفید و لذت بخش (نعمت برای هر چیز عبارت است از نوع چیزهائی که با طبع آن چیز بسازد ، و طبع او آن چیز را پس نزند و از آنجا که موجودات جهان، همه به هم مربوط و متصلند لذا بعضی که سازگار با بعض دیگرند، نعمت آن بعض بشمار میرون...
معنی کَافُوراً: کافور(کافور ماده ای مومی، سفید و یا شفاف و جامد با فرمول C۱۰H۱۶O که دارای بوی بسیار قوی می باشد.کافور صمغ درختی بنام camphor laurel می باشد. این درخت همیشه سبز در آسیا و به خصوص در جزیره برنئو و فرمز وجود دارد. درخت کافور تا 25تا 30 متر رشد می کند و ...
ریشه کلمه:
کثر (۱۶۷ بار)

معنی کلمه اکثر در ویکی واژه

بیش

جملاتی از کاربرد کلمه اکثر

برکشی تیغ چوخورشید به یکدم کم و بیش اندر آن عرصه نه اکثر بگذاری نه اقل
محرک بر سر گفتار می‌آرد سخنور را که از مضراب اکثر سازها آهنگ می‌گردد
اکثر ازان بشعر کنم وصف نرمدست کزهر چه میرود سخن دوست خوشترست
در این بازی‌ها اکثر زمان هر حرکت از زمان نسبت داده شده، بیشتر بدست‌آمده‌است.
لازم غفلت بود خواری، نبینی رهروان می کنند اکثر به پا بیدار، ره خوابیده را؟
اکثر اسم‌هایی که به زن و دختر اشاره می‌کنند مؤنث هستند.
اندر آن خلوت که در وی ره نیابد جبرئیل بی‌سر و پا ما به پیش دوست اکثر می‌رویم
ولیکن تا این تخم روح را آب ایمان و تربیت عمل صالح بدو نرسیده است حال را در عین خسران است از ان بینایی و شنوایی و گویایی حقیقی محروم مانده و چون آب ایمان و عمل صالح تربیت بدورسد تخم برومند شود و از نشیب زمین بشریت قصد علو عالم عبود یت کند از درکات خسران خلاص یابد و بقدر تربیت و مدد که یابد بدرجات نجات که عبارت از ان جنات است میرسد. و اگر به دون همتی و ابله طبعی سربسبزه شجر گی فرود آرد و طلب ثمرگی نکند از اهل جنات و درجات گردد که «ان اکثر اهل الجنه البله» و اگر بمقام ثمرگی رسد که مرتبه معرفت است از جمله اهل الله و خاصته گردد. و اگر عیاذا بالله تخم روح آب ایمان و تربیت عمل صالح نیابد در زمین بشریت بپوسد و طبیعت خاکی گیرد مخصوص شود بخاصیت «ولکنه اخلد الی‌الارض واتبع هواه». در خسران ابدی بماند که «خالدین فیها ابدا»
حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر در ساعت (۱۱۵ مایل در ساعت)
فلسفه چون اکثرش آمد سفه پس کل آن هم سفه باشد که دارد حکم کل آنچ اکثر است
آرزوی مردنم در ظلمت جانبخش فقر زارزوی مرده سوی زندگانی اکثرست
تعداد قابل توجهی نظرسنجی در این زمینه نشان داده‌اند که پشتیبانی از ازدواج همجنس‌گرایان در سراسر جهان رو به افزایش است. در دهه نخست هزاره سوم، اکثر مردم ساکن در بیشتر کشورهای صنعتی جهان از ازدواج همجنس‌گرایان پشتیبانی می‌کردند و این حمایت میان تمام گروه‌های سنی، ایدئولوژی‌های سیاسی، دین، جنسیت، نژاد و منطقه نیز افزایش یافته‌است.
ز تابم می‌کشد اکثر نگاه دیر دیر او که بر قلب دل من گاه گاهی می‌زند خود را
وَ إِنَّ رَبَّکَ لَذُو فَضْلٍ عَلَی النَّاسِ بترک المعاجلة بالعذاب علی المعاصی و لکن اکثر الناس لا یشکرون له فیستعجلون.
استان صلاح‌الدین (به عربی: محافظة صلاح‌الدین) (کردی:پارێزگای سەلاحەددین) یکی از استان‌های کشور عراق است و اکثریت جمعیت آن از اهل سنت هستند.
این ولایت در سال ۱۹۵۴ میلادی برای مردم هوئی (مسلمانان چینی‌تبار) تاسیس شد. با این حال، مردم هوئی تنها ۱۰٫۷٪ جمعیت ولایت خودمختار را تشکیل می دهند. اکثریت جمعیت ولایت، ۷۲٫۳٪ را مردم هان تشکیل می دهند.
اکثریت جمعیت این روستا را مردمان کرد تشکیل میدهند و به زبان های کردی کرمانجی و ترکی تکلم می‌کنند