اکتشافات

معنی کلمه اکتشافات در لغت نامه دهخدا

اکتشافات. [ اِ ت ِ ] ( ع اِ ) ج ِ اکتشاف ، کشف امور طبیعی و صنعتی. ( از اقرب الموارد ). موفقیتهایی که دانشمندان و کاشفان و مخترعان در کشف و روشن ساختن رازهای گوناگون جهان هستی به دست می آورند. کشفیات.

معنی کلمه اکتشافات در فرهنگ فارسی

( مصدر اسم ) جمع اکتشاف
جمع اکتشاف . کشف امور طبیعی و صنعتی

جملاتی از کاربرد کلمه اکتشافات

در همین حال، اکتشافات نفت در خشکی به دلیل اختلافات ارضی انجام نشد. در سال ۱۹۵۵، بریتانیا نمایندهٔ ابوظبی و عمان در مناقشهٔ آنها با عربستان سعودی بر سر استان بریمی بود. قرارداد ۱۹۷۴ بین ابوظبی و عربستان سعودی به نظر می‌رسید که مناقشهٔ مرزی ابوظبی و عربستان را حل و فصل کرد، اما در نهایت به تصویب طرفین نرسید. مرز امارات متحدهٔ عربی با عمان در سال ۲۰۰۸ مورد توافق طرفین رسید.
بکوویچ-چرکاسکی این دستورات را در حاجی‌ترخان دریافت کرد. او در آنجا مشغول کار نقشه‌برداری بود و اولین نقشه دریای خزر را تهیه کرد. وی به درجه ناخدا یکم ارتقا یافت و در ترکمنستان فرماندهی اکتشافات مقدماتی را بر عهده داشت. او برخی از قزاق‌ها را برای ساخت دژ در شاه‌قدم (کراسنودودسک) و الکساندروفسک برجا گذاشت. بکوویچ در فوریه ۱۷۱۷ به حاجی‌ترخان بازگشت و لشکر دیگری جمع کرد و به همراه چند مهندس و نقشه‌بردار به سمت خیوه حرکت کرد. ماه‌ها بعد چندین تاتار بازگشتند و خبر وحشتناک فاجعه‌ای را که برای لشکر راهی خیوه اتفاق افتاد، بازگفتند. قلعه‌های تازه احداث شده در ترکمنستان به یک‌باره تخلیه شدند، و آب‌وهوای نامساعد و قبایل ترکمن باقی‌مانده این دژها را نابود کردند.
به دنبال اکتشافات باستان‌شناسی اواسط قرن بیستم دربارهٔ مقرهای تجاری رومی‌ها در جنوب هند، استدلال فوشر به نفع نفوذ روم، بجای یونانی، تجدید نظر گردید.
این شهاب‌سنگ در سال ۲۰۲۰ در سومالی با سطح زمین برخورد کرد. اکتشافات جدید محققان می‌تواند سرنخ‌های مهمی در مورد کیفیت شکل‌گیری سیارک‌ها ارائه بدهد. به همراه این کانی، کانی دیگری به نام الالیت کشف شد.
از دوره پیش از اسلام، چیزی به جز بقایای آتشکدهای در کوه آتشگاه، اکتشافات اندکی در تپه اشرف و همچنین پل شهرستان (متعلق به دوران ساسانیان) بجا نمانده است که از میان آن سه، تنها بنای برپا و برجا پل شهرستان است.
او بعدها کتابی در مورد زندگی خود نوشت و در آن به بررسی وضع زندگی خود در روسیه و اکتشافات خود در مورد بمب‌های هسته‌ای پرداخت. در ایران از ساخاروف کتاب «کشور من و جهان» به ترجمه ابوالفضل خدابخش از سوی انتشارات رواق منتشر شده‌است.
اکتشافات اخیر در محوطه باستانی تپه چغامیش (۶۸۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد)، واقع در دشت دزفول (شهر باستانی)|دزفول ایران، استفاده از گل آجر و سازه‌های خشتی در ساخت گنبد را نشان می‌دهد.
در دوره جمهوری اسلامی معمولاً در سطح تحصیلات تکمیلی، دانشجویان به عنوان بورس تحصیلی به خارج از ایران فرستاده می‌شوند. براساس دستورالعمل اداره کل بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نفرات اول تا سوم دانش‌آموختگان دورهٔ کارشناسی ارشد، مخترعان و مکتشفان که اختراعات و اکتشافات آنان در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به ثبت رسیده باشد یا برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوارزمی، فارابی و رازی می‌توانند در فراخوان بورس تحصیل خارج از ایران ثبت‌نام کنند.
اکتشافات معدنی شامل روش‌های متعددی است که به‌منظور حل یک یا چند مشکل اکتشافی ابداع‌شده و توسعه‌یافته است. این روش‌ها شامل اکتشافات چکشی، اکتشافات ژئوشیمیایی، اکتشافات ژئوفیزیکی، دورسنجی و ... است. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایبی دارد که با توجه به نوع اکتشافات، دقت اکتشاف، محدودیت‌های مکانی و زمانی، کسب حداکثر بازده با کمترین هزینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مطالعات مغز با استفاده از میکروسکوپ و توسعه روش رنگ آمیزی بافتی با استفاده از نقره، توسط کامیلو گلگی در دهه ۱۸۸۰ پیچیده‌تر شد. این تحقیقات توانست ساختارهای پیچیده نورون‌های منفرد را نشان دهد. این مورد توسط سانتیاگو رامون کاخال مورد استفاده قرار گرفت و منجر به شکل‌گیری دکترین نورون[بع] شد، فرضیه انقلابی آن زمان که نورون واحد عملکردی مغز است. او از میکروسکوپ برای کشف بسیاری از انواع سلول‌ها استفاده کرد و عملکردهایی را برای سلول‌هایی که مشاهده کرد پیشنهاد کرد.ب ه همین دلیل، گلجی و کاخال به عنوان بنیانگذاران علوم اعصاب قرن بیستم در نظر گرفته می‌شوند که هر دو جایزه نوبل را در سال ۱۹۰۶ برای مطالعات و اکتشافات خود در این زمینه به دست آوردند.