اکتساب

معنی کلمه اکتساب در لغت نامه دهخدا

اکتساب. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) ورزیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). کسب کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). بدست آوردن. حاصل کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). حاصل کردن چیزی به سعی خود. ( غیاث اللغات ). ارتفاد. اقتراف. ( یادداشت مؤلف ) : همت بر اکتساب ثواب آخرت مقصور گردان. ( کلیله و دمنه )... نوبت جهانداری به حکم استحقاق هم از وجه ارث و هم از طریق اکتساب بدو رسانده. ( کلیله و دمنه ). هر چند که در ثمرات عفت تأمل بیش کردم رغبت من در اکتساب آن زیادت گشت. ( کلیله و دمنه ). در اکتساب خیرات و احتساب مبرات... بر عمیدالجیوش بیفزود. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 308 ). || رزق جستن. ( منتهی الارب )( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || تصرف نمودن در کسب. ( تاج المصادر بیهقی ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از ترجمان القرآن چ دبیرسیاقی ص 18 ). || کوشیدن. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || فراهم آوردن. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || اندوختن. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ). الفغدن. الفنجیدن. ( یادداشت مؤلف ). || ( اِمص ) حصول. بدست آوردگی. || کوشش. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اکتساب در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - کسب کردن ، بدست آورن . ۲ - اندوختن . ج . اکتسابات .

معنی کلمه اکتساب در فرهنگ عمید

کسب کردن، حاصل کردن، فراهم آوردن.

معنی کلمه اکتساب در فرهنگ فارسی

کسب کردن، حاصل کردن، فراهم آوردن
۱ - ( مصدر ) بدست آوردن کسب کردن فراهم آوردن حاصل کردن۲ ٠- اندوختن . ۳ - ( اسم ) کسب حصول . ۴ - اندوختگی جمع : اکتسابات .

معنی کلمه اکتساب در ویکی واژه

کسب کردن، بدست آورن.
اندوختن.
اکتسابات.

جملاتی از کاربرد کلمه اکتساب

کلمهٔ وراثت در ابتدا در زمینهٔ وسیع‌تری مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ چرا که مرز میان صفات اکتسابی و صفات ژنتیکی به درستی مشخص نبود. این دو تعریف تنها در اواخر قرن نوزدهم از هم جدا شدند.
بنن افسر نیروی دریایی، بانک‌دار، مجری رادیو، اداره‌کننده پژوهش، تهیه‌کننده فیلم و مدیر رسانه‌ای بوده‌است. او به مدت هفت سال در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ از افسران نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود و در ناوشکن یوا پال اف فاستر و نیز در پنتاگون کار می‌کرد. پس از کار در بخش نظامی، در بخش ادغام‌ها و اکتسابات گلدمن ساکس به عنوان بانکدار سرمایه‌گذاری کار کرد. هنگام ترک این شرکت، بنن دارای جایگاه نایب رئیس بود. در سال ۱۹۹۳، او کفیل اداره‌کننده پروژه پژوهشی علوم زمین زیست‌کره ۲ شد. در اوایل دهه ۱۹۹۰، او در صنعت فیلم و رسانه هالیوود تهیه‌کننده اجرایی شد و از سال ۱۹۹۱، ۱۸ فیلم تهیه کرد. بنن دارای دو مدرک فوق لیسانس است.
مهر و ماه و ثابت و سیار در هر روز و شب روشنی از خاک درگاهش نمایند اکتساب
هریکی را مزدهایی پایمرد امتحان هریکی راگنج‌هایی دسترنج اکتساب
اختلال عملکرد اجرایی، موارد متعددی از علائم مشاهده‌شده در بسیاری از جمعیت‌های بالینی را مشخص می‌کند. در مورد آسیب مغزی اکتسابی و بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی، یک علت عصبی واضح وجود دارد که علائم ناهنجاری را ایجاد می‌کند. در مقابل، سندرم‌ها و اختلالات بر اساس نشانه‌هایشان تعریف و تشخیص داده می‌شوند نه علت؛ بنابراین، در حالی که بیماری پارکینسون، به عنوان یک بیماری تخریب‌کننده عصبی، باعث اختلال عملکرد اجرایی می‌شود، اختلالی مانند اختلال نقص توجه/بیش فعالی در مجموعه‌ای از علائم تعیین‌شده ذهنی طبقه‌بندی می‌شود که بر اختلال عملکرد اجرایی تأثیر می‌گذارند. مدل‌های فعلی نشان می‌دهند که چنین علائم بالینی‌ای ناشی از اختلال در عملکرد اجرایی هستند.
لَها ما کَسَبَتْ همچنانست که گفت لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی‌ نیست مردم را جز از آن که کند، یعنی آنچه کند از نیکی وی را در آن مزد است وَ عَلَیْها مَا اکْتَسَبَتْ و آنچه کند از بدی بر وی وزر و وبال آن کردار است. لَها دلیل است بر خیز و کردار نیکو، و عَلَیْها دلیل است بر شر و کردار بد. کسب و اکتسب یکی است که جای دیگر گفت کَسَبَ سَیِّئَةً چنانک گفت لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ جای دیگر جَزاءً بِما کانُوا یَکْسِبُونَ و گفته‌اند، کسب آنست که بنفع دیگران مشغول شود، و اکتساب آنست که بنفع خود کوشد، پس او که بخود مشغول است، علیه فی ذلک الحساب، و او که بنفع دیگران مشغول است، له به الثواب و لیس علیه فیه الحساب.
اختلال آنتی ترومبین که به دو صورت ارثی و اکتسابی اتفاق می‌افتد باعث ایجاد ترومبوزهای داخل عروقی می‌گردد. در افراد دچار ترومبوز عروقی و سقط‌های جنین مکرر یکی از آزمایشهای مهم بررسی آنتی ترومبین خون از نظر کمی و کیفی می‌باشد.
اسپاستیسیتی در شرایطی مشاهده می‌شود که مغز و/یا نخاع آسیب دیده یا به‌طور طبیعی رشد نمی‌کنند. این آسیب‌ها و مشکلات، عبارت‌اند از فلج مغزی، ام‌اس، آسیب نخاعی و آسیب مغزی اکتسابی.
هسته قاعده‌ای-جانبی بادامه نقش مهمی در یادگیری و حافظه ایفا می‌کند. بادامه علاوه بر نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آنها، در تعدیل درد نیز دخالت دارد. هستهٔ مرکزی بادامه به عنوان بادامه کنترل درد، معرفی شده‌است. بادامه مغز همچنین مسئول تظاهرات هیجانی چهره مانند خوشحالی و ترس است و نقش مهمی در اکتساب یادگیری‌های هیجانی دارد.
ادغام‌ها و اکتساب‌های شرکت‌های کره‌ای از سال ۱۹۹۱ به این سو روندی رو به رشد داشته و تنها در سال ۲۰۰۴ توقفی موقت در آن‌ها به وجود آمد. از ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸ تعداد ۱۸٬۳۰۰ قرارداد داخلی، بیرون به داخل و داخل به بیرون از کره جنوبی اعلام شده که ارزش کل آن‌ها بیشتر از ۹۴۱ میلیارد دلار آمریکا بوده‌است. در سال ۲۰۱۶ بیشترین قراردادهای ادغام و اکتساب انجام شد و مجموع آن‌ها به ۱٬۸۱۸ میلیارد دلار آمریکا رسید.
و گفت: مردمان سه گروه‌اند یکی امرا ودوم علما و سوم فقرا چون امرا تباه شوند معاش و اکتساب خلق تباه شودو چون علما تباه شوند دین خلق رو به نقصان نهد و چون فقرا تباه شوند زهد و همت در میان خلق تباه شود تباهی امرا جور و ظلم بود و تباهی علما میل دنیا بود و متابعت هوا و تباهی فقرا ترک طاعت ومخالفت رضا.
عقل با غیر آشنا از اکتساب عشق از فضل است و با خود در حساب
اذا ظالم لیستحسن الظلم مذهبه و لج غلوا فی وخیم اکتسابه
این نوع که ناشی از اختلال حلزون یا عصب شنوایی است، ناشنوایی عصبی و اکتسابی نیز گفته می‌شود.
ادغام‌ها و اکتساب‌ها معاملاتی هستند که در آنها مالکیت شرکت ها، دیگر سازمان‌های کسب‌وکاری یا واحدهای در حال کارشان منتقل یا ترکیب می‌شوند. ادغام‌ها و اکتساب‌ها، به عنوان جنبه‌ای از مدیریت راهبردی، شرکت‌ها را قادر می‌سازند رشد کنند، کوچک شوند، و ماهیت کسب و کار یا جایگاه رقابتی شان را تغییر دهند.
در اصل و انتساب بشمشیر و اکتساب خوارزمشاه زاده و خوارزمشاه اوست
فکرشان بی درد و سوز اکتساب رازدان کیمیای آفتاب
ای نرگس تو مست و لب تو شراب رنگ گل در چمن ز روی تو کرد اکتساب رنگ
اگر استنتاج و اکتساب یک تصدیق یا یک قضیه، تنها با بیان یک قضیه یا یک تصدیق تحقق یابد، استدلال مباشر نامیده می شود.
سحر که خسرو خاور علم برافرازد کند ز شعشعه رویت اکتساب تجلی