اکتاوی

معنی کلمه اکتاوی در لغت نامه دهخدا

اکتاوی. [ اُ ] ( اِخ ) اکتاو. ( 70 - 11 ق. م. ) نام خواهر اگستوس از امپراطوران روم بود. ابتدا با کلوریوس مارسلوس و بعد با آنتونیوس ( آنتوان ) ازدواج نمود. و چون آنتوان عاشق کلئوپاترا بود و به وی عشق می ورزید این مسأله بین زن و شوهر اختلاف عمیقی پدید آورد و به جنگهای خونین منتهی شد. ( از قاموس الاعلام ترکی ) ( فرهنگ فارسی معین ).
اکتاوی. [ اُ ] ( اِخ ) ( متولد 42 م. ومقتول 62 م. ) نام دختر کلودیوس ، و همسر نرون مشهور که بعد نرون او را طلاق داد و در بیست سالگی به قتل رسانید. ( از قاموس الاعلام ترکی ) ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه اکتاوی در فرهنگ فارسی

شاهدخت رومی ( و ۴۲ ٠ م ) دختر کلودیوس و مسالین و زن نرون وی در ۶۲ م ٠ بامر امپراتور کشته شد ٠

جملاتی از کاربرد کلمه اکتاوی

این دستاورد بزرگی برای روم و احتمالاً بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دوران آگوستوس در طول زندگی او بود. درفش‌های شاهی در دوران باستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بودند و افتادن درفش روم به دست دولت تیسفون یک تحقیر تاریخی برای روم به‌شمار می‌رفت. در واقع رومیان از اینکه انتقام کراسوس را از طریق جنگ بگیرند ناامید شده بودند و در همین راستا اکتاویوس پس گرفتن درفش کراسوس را به عنوان یک پیروزی در برابر ایران جلوه داد. او حتی صحنه بازپس‌گیری درفش امپراتوری از ایران را بر روی زره خود حک کرد.
باتلر در پاسادینای کالیفرنیا بزرگ شد. هنگامی که نوزاد بود پدرش که واکسی بود درگذشت و اکتاویا توسط مادر و مادربزرگش بزرگ شد. مادرش برای امرار معاش خدمت‌کاری می‌کرد.
با تأسیس امپراتوری روم در سده اول پیش از میلاد، امپراتور روم طبیعتاً فرد مقدم سنا بود. اکتاویانوس آگوستوس هنگامی‌که برای اولین‌بار منصب کنسوری را در ۲۸ قبل از میلاد عهده‌دار شد، خود را «ارشد سنا» نامید.
هنگامی که مجلس سنای روم دریافت که پادشاهی سوریه کشتی‌های جنگی و فیل‌های بیشتری را نسبت به پیمان آپامئا که در سال 188 قبل از میلاد مجاز بود نگهداری می‌کند، فرستاده ای را برای سفر به شهرهای سوریه فرستاد و با غرق کردن کشتی‌های جنگی سوری‌ها و لنگ نمودن فیل‌هایشان، تلاش کردند قدرت نظامی سلوکی‌ها را فلج کنند. لیسیاس جرأت نداشت هیچ کاری برای مخالفت با رومیان انجام دهد، اما اطاعت او رعایای سوری او را چنان خشمگین کرد که گایوس اکتاویوس فرستاده روم در سال 162 قبل از میلاد در لائودیسه کشته شد.[3]
شرکت اکتاویس در حال حاضر با در اختیار داشتن ۳۶ کارخانه تولید دارو، در رتبه ۱۷ از بزرگترین شرکت‌های داروسازی قرار دارد. دفاتر مرکزی این شرکت در پارسیپنی-تروی هیلز، نیوجرسی و دوبلین، ایرلند قرار دارند و بخشی از سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.
آنتونیوس و کلئوپاترا نمایشنامه‌ای عاشقانه و تراژیک اثر ویلیام شکسپیر است. این نمایشنامه آنتونی سردار بزرگ رومی را چون عاشق دل‌باخته‌ای به تصویر می‌کشد که آنچنان در دام عشق کلئوپاترا، ملکه مصر، اسیر گشته که سلطنت و لشکرکشی و مسئولیت‌های دیگر خود را در مقام سرداری رومی به هیچ می‌شمارد. و اگرچه ضرورت اقتضا می‌کند که به خاطر سازش با همکار خود قیصر اکتاویوس به روم بازگردد و با خواهر او ازدواج کند، عشق کلئوپاترا بار دیگر باعث می‌شود که همه چیز را ترک کند و به مصر بازگردد. عاقبت رقابت سیاسی بین دو سردار رومی منجر به جنگ می‌شود و آنتونی شکست می‌خورد و خودکشی می‌کند. کلئوپاترا هم پس از مرگ دلدادهٔ خود برای این که او را در رکاب قیصر اکتاویوس به اسارت به روم نبرند، دست به خودکشی می‌زند.
کتاب ۱۱۷–۱۳۳: از قتل سزار تا جنگ اکتاویانوس و مارکوس آنتونیوس و مرگ دومی در ۳۰ ق. م
حضور توبین بل در اکتبر ۲۰۲۲ در نقش جان کرامر / جیگ‌سا تأیید شد. در دسامبر ۲۰۲۲، سینوو ماکودی لوند، استیون برند و مایکل بیچ در نقش‌های اعلام‌نشده به بازیگران پیوستند. همچنین گزارش شد که شاونی اسمیت که در فیلم‌های قبلی در نقش «آماندا یانگ» ظاهر شده بود، در حال مذاکره برای ایفای نقش خود بود که آخرین بار در فیلم اره ۶ دیده شد. در همان ماه، رناتا واکا، پائولت هرناند، جاشوا اوکاموتو و اکتاویو هینوجوزا برای نقش‌های نامعلوم انتخاب شدند.
در این زمان چون مارکوس آنتونیوس در جنگ برابر اشکانیان شکست خورده بود و عده بسیاری از سپاهیان خود را از دست داده بود و به علت نپذیرفتن خواهر اکتاویوس توسط او، روابط او و اکتاویوس به تیرگی گرایید.
در سال ۴۲ (پیش از میلاد)، اکتاویوس و آنتونیوس در تعقیب کاسیوس و بروتوس از کشندگان سزار به مقدونیه رفتند. آنان پس از مدتی مقاومت خودکشی کردند. اکتاویوس به رم بازگشت اما آنتونیوس از آسیا به مصر رفت و در آنجا به همراه کلئوپاترا به خوش‌گذرانی پرداخت. تا جاییکه حتی از پذیرفتن همسرش (خواهر اکتاویوس) نیز خودداری کرد. اکتاویوس در ایتالیا مشغول تحکیم استحکامات شد و چون میانه او و لیپیدوس بر سر سیسیل به هم خورد و لیپیدوس خود را آماده مقاومت در برابر اکتاویوس نمی‌دید، از کار کناره گرفت و امور را به اکتاویوس سپرد.