در تئوری موسیقی، اُکتاو ( به فرانسوی و انگلیسی: octave، به معنی «هشت تایی» ) یا هنگام، که گاه به اختصار به صورت 8ve و P8 نیز نوشته می شود، فاصلهٔ دو نت همنام متوالی است. هر ساز دارای دامنهٔ خاصی از لحاظ تکرار این نت ها است، و دامنهٔ سازها را اغلب با شمارش مجموعِ این هشت نت - که برابر با یک اکتاو می باشد - می سنجند. بدیهی ست که سازهای مختلف دارای تعداد اکتاوهای مختلف می باشند. اگر بسامد دو نت متوالی که با هم یک اکتاو فاصله دارند اندازه گیری شود، بسامد یکی دوبرابر دیگری خواهد بود ( نسبت ۲:۱ ) . به عبارت دیگر، نت هایی که با فاصلهٔ اکتاو از هم قرار می گیرند، تشکیل یک تصاعد هندسی را می دهند؛ مثلاً نتِ «لا» در اکتاو چهارم یک پیانو ( A4 ) بسامدی برابر با ۴۴۰ هرتز دارد و نتِ لای بعدی ( A5 ) بسامدش ۸۸۰ هرتز است.
معنی کلمه اکتاو در دانشنامه آزاد فارسی
اُکْتاو (octave) در موسیقی ، محدوده ای شامل هشت نُت که شکل آن را روی قسمت بندی کلاویه های سفید پیانو می توان دید. اکتاو با فاصلۀ مطبوع هارمونیک های اول و دوم مطابق است.
جملاتی از کاربرد کلمه اکتاو
گایوس اکتاویوس در سال ۶۳ (پیش از میلاد) زاده شد. جمهوری روم و در زمان نوجوانی گایوس اکتاویوس، درگیر جنگ داخلی خونینی بود که با پیروزی ژولیوس سزار در سال ۴۴ (پیش از میلاد) پایان یافت.
بر طبق برخی فرضیهها، اکتاویانوس از پاداشهایی که سنا بدو داده بود راضی نبود و میخواست جاهطلبیهایش را به سیسرون ــ که تا کنون از وی حمایت کرده امّا او را دستکم گرفته بود ــ نشان دهد، و برای همین او بوده که هیرتیوس را در ۲۱ آوریل و پانسا را در ۲۳ همان ماه مقتول ساخت تا بتواند به منصب کنسولی دست یابد. در هر حال، مارکوس آنتونیوس در روزِ مرگِ هیرتیوس شکست خورد و جنازه هیرتیوس در ۱۹۳۸ در رم و در زیر پالاتسو دلا کانچلریا[یادداشت ۳] در ناحیه باستانی کامپوس مارتیوس کشف شد.
گیتاریست گروه، جان پتروچی، عنوان کرده بود که آنها میخواهند روی نوشتن آهنگهای قوی تمرکز کنند. درامر گروه، مایک پورتنوی، این ادعا را که گروه با اکتاواریوم تلاش کرد تا آلبومی تجاریتر را بنویسد را رد کرد. او گفت که ما گروههایی نظیر کولد پلی و یو۲ و همچنین ترانههای کوتاهتر را دوست میداریم. پورتنوی عنوان کرده بود که گروه پس از نوشتن شش درجه آشفتگی درونی و رشته افکار برای مدتی ترانههای با مدت زمان کوتاهتر را ننوشته بود. او گفت که گروه فهمیده که نوشتن ترانههای با زمان بلندتر از نوشتن ترانههای کوتاتر برایش آسانتر است.
کانر برای پیدا کردن نقشهٔ هندریک ون در هول از کشتی غرق شدهٔ اکتاویوس به گذرگاه شمال غربی میرود. درست هنگامی که ویرانههای کشتی شروع به غرق شدن در آبهای یخ زده کردند، کانر نقشه را از دستان جنازهٔ هندریک ون در هول درمیآورد. پس از فرار از اکتاویوس، کانر سرنخ سومین نقشه را میخواند که در آن ذکر شده «و سنگ را هنگامی که مناسب نیست کنار بگذار». کانر سپس برای قطعهٔ بعدی نقشهٔ گنج ویلیام کید به دژ ادینبورو در جامائیکا میرود تا در سیاهچالهای آن که خانه قاتل سریالی لوییس هاچینسون، بوده آن را پیدا کند. سرنخ چهارم این است «نزدیک به درختی که توسط آتش بوسیده شده».
گروه پیشتر قطعه موسیقییی در استایلِ ارکسترال را به عنوان پیشدرآمد آلبومِ شش درجه آشفتگی درونی نوشته بود؛ اما آن را با استفاده از کیبرد ضبط کرده بود. ترانههای «جواب، دروغ است»،«پسران قربانیشده» و «اکتاواریوم» نخستین ترانههای دریم تیتر است که به همراهی ارکستر ضبط شدهاست. رهبری این ارکستر بر عهدهٔ جمشید شریفی (کسی که در یک زمان به همراه پورتنوی، میانگ و پتروچی در کالج موسیقی برکلی تحصیل میکرد) بود.ارکستر بر پایهی توانایی آنها در اجرای از راه خواندن و بدون تمرین از قبل انتخاب شده بود که اجازه میداد همهی قطعهها و بخشهای آنها در بیشینه دو بار ضبط بشود.
در نظریه ادوار، دستانبندی سازها (نحوهٔ کوک ساز و موقعیت پردههای آن) به کمک تناسبهای ریاضی توضیح داده میشد و برای هر نت موسیقی نامی با استفاده از ترکیب الفبای ابجد تعیین میگردید. به این ترتیب فاصلههای موسیقایی دقیقاً مشخص میشدند. سپس با ترکیب این فواصل جنسهایی (دانگهایی) درست میشد که ذیالاربع (دارای چهار نت) یا ذیالخمس (دارای پنج نت) نام میگرفتند و از ترکیب یک جنس ذیالاربع و یک جنس ذیالخمس یک اکتاو کامل به دست میآمد که به آن «دور» گفته میشد. از بین این ادوار (که عموماً تعدادشان ۹۱ عدد در نظر گرفته میشدهاست)، برخی «ملایم» دانسته میشدند (یعنی به گوش خوشآهنگ بودند) و برخی ناملایم. دوازده دور ملایم در این میان اصلی دانسته میشدند که مقامهای موسیقی را تشکیل میدادند.
کتاب ۱۳۴–۱۴۲: از امپراتوری آگوستوس (اکتاویانوس) تا مرگ نرو کلادیوس دروسوس در ۹ ق. م
اکتاواریوم در ۷ ژوئن ۲۰۰۵ منتشر شد. این آخرین آلبومی بود که گروه به واسطهٔ آتلانتیک رکوردز پس از ۱۴ سال همکاری منتشرش میکرد.مایک پورتنوی صحنههایی از نواختن درام در فصول ضبط را با نام دراماواریوم در قالب یک دیویدی منتشر کرد.رودس نیز یک نسخهی پیانو از آهنگ «جواب، دروغ است» را در آلبوم سولوی خود در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد.آهنگ «وحشتزدگی» در بازی ویدئویی راک بند ۲ قرار گرفته بود که در نواختن درام و گیتار به عنوان سختترین آهنگ درنظرگرفته شده بود.
اکتاو میربو در شهر ترویر، کالوادوس فرانسه به دنیا آمد و در پاریس درگذشت.
کیبوردیست گروه، جردن رودس، این را به کوششی واقعی و گروهی برای ساخت آلبوم و هم چنین طراحی تمام استایلهایی که از آن تأثیر گرفتهاند شرح میدهد. در اکتاواریوم گروه قصد ایجاد آلبومی با پیچیدگی کمتر را داشت؛ شامل ترانههایی که رودس به آنها به عنوان «راحتتر درکشونده» نگاه میکند؛ گرچه ترانهٔ بیست و چهاردقیقهای همنام آلبوم را به همان اندازه ساده و قابل درک نمیداند.