اکباتان

معنی کلمه اکباتان در لغت نامه دهخدا

اکباتان. [ اِ ] ( اِخ ) پایتخت دولت ماد قدیم. همدان امروزی. ( یادداشت مؤلف ). نام باستانی پایتخت مادها که امروز همدان نامیده شود. پایتخت پادشاهان ماد که در آنجا کاخها داشته اند و دیوکوس بنیانگذار دولت ماد آنجا را به پایتختی برگزیده بود و بعدها نیز سلاطین اشکانی ( پارت ) در ایام تابستان و بهار برای استفاده از هوای خنک بدان شهر می رفتند. در فرس قدیم هنگمتانه ( اکباتان ) به معنی مکان اجتماع خوانده می شود ولی رأی پروفسور پوبل این است که معنی این لفظ قلعه مادها یا چیزی نظیر قلعه است که با لفظ ماد ترکیب شده است. ( از کرد و پیوستگی نژادی و تاریخی اوص 70 و 72 و 160 ). و رجوع به همدان و هگمتانه شود.

معنی کلمه اکباتان در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:هگمتانه

معنی کلمه اکباتان در ویکی واژه

نام قدیمی شهر همدان امروزی. اکباتان نخستین پایتخت ایران و مقر اولین پادشاه ماد یعنی دیوک بود. این شهر طی قرون و اعصار نام‌های مختلفی به خود گرفته همدان٬ اکباتان٬ اکباتانا٬ آمادان٬ هگمتانه٬ هنگمتنه٬ هال‌ماتانا و تعدادی دیگر نظیر امدانه.

جملاتی از کاربرد کلمه اکباتان

شهنشاهان اکباتان و استخر همی‌جستند ازین‌ در، ‌عزت ‌و فخر
باشگاه فوتبال اکباتان در سال ۱۳۵۵ به دست مهندس رحمان گلزار که سازنده شهرک اکباتان بود بنیان‌گذاری شد. اکباتان توانست بازیکنانی مانند ابراهیم آشتیانی، فریدون معینی و جهانگیر فتاحی را از پرسپولیس، هادی آهنگران را از برق شیراز و بهرام مودت را از سپاهان خریداری کند. اکباتان در سال ۱۳۵۶، به جام تخت جمشید ۱۳۵۷ صعود کرد، اما با وقوع انقلاب و تعطیلی چند ساله لیگ‌های کشوری در پی جنگ ایران و عراق، این تیم شانس حضور در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران را از دست داد.
آنتیوخوس خطر بالقوه در شرق را تشخیص داد، اما تمایلی به کنار گذاشتن کنترل یهودیه نداشت. او فرماندهی به نام لیسیاس را برای مقابله با مکابیان فرستاد (نبرد بیت زکریا)، در حالی که خود شاه ارتش اصلی سلوکیان را علیه اشکانیان رهبری می کرد. آنتیوخوس در لشکرکشی شرقی خود به موفقیت اولیه دست یافت. مبارزات او از طریق اکباتان انجام شد و او به پرسپولیس حمله کرد که توسط مردم رانده شد.[25] در بازگشت به وطن، در سال 164 قبل از میلاد در اصفهان درگذشت.[26]
در شهریور ۱۳۸۷، پس از انتقال باشگاه راه‌آهن به شهرری، پرسپولیس ورزشگاه راه‌آهن را به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان برای یک سال اجاره کرد و پس از ۳۵ سال به ورزشگاه خانگی دیرین خود در اکباتان بازگشت.
فریزر آناهیتا را «مریم عذرا» می‌داند که تلاش می‌کند از درد زنان باردار بکاهد و همیشه به عفت، شرم و حیا اهمیت می‌دهد. به گفتهٔ کاهن بابلی و به نقل از برسوس، اردشیر دوم مجسمه‌هایی از آنائتیس در پرسپولیس، بلخ، ساردیس، دمشق، شوش، اکباتان و بابل برپا کرد و او موفق شد پرستش این الههٔ بیگانه را با همانند کردن به آناهیتا به مردم جامعه بقبولاند و این چنین شد که مردم بانوی سیارهٔ ونوس را با نام ناهید می‌پرستیدند. یونانیان گاهی ناهید را به آفرودیت یا آتنا تشبیه می‌کردند و در آسیای صغیر هم پرستش‌کنندگان بسیاری داشت.
شهر اکباتان به آئینی عجب بنیان نهاد خود مهابادی مِدی‌دان سرزمین ماه‌، ماد
ارباب کیخسرو در سال ۱۳۰۲ قراردادی برای احداث خطوط تلفنی زیرزمینی با شرکت‌های زیمنس و هالسکه بست و سه سال بعد در آبان ۱۳۰۵ تلفن خودکار جدید روی ۲۳۰۰ رشته کابل در مرکز اکباتان آماده بهره‌برداری شد. در سال ۱۳۰۸ شمسی امور تلفن نیز تحت نظر وزارت پست و تلگراف رفت. مدیریت شرکت همچنان با ارباب کیخسرو بود. در سال ۱۳۰۹ وزارت پست و تلگراف لایحه‌ای برای راه‌اندازی شبکهٔ تلفن در سراسر کشور به مجلس داد.
به گزارش جرس، با آنکه هوای تهران بارانی بود اما در بسیاری از نقاط شهر و به خصوص مناطقی که خوابگاه‌های دانشجویی در آن واقع بود فریادهای الله اکبر پرطنین شنیده می‌شد. در تهران بانگ الله اکبر از محله‌های امیرآباد، یوسف آباد، اکباتان، آپادانا، ونک، طرشت و مناطق شمالی شهر بیش از سایر نقاط شنیده می‌شد. در تهران علاوه بر بانگ الله اکبر شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور، دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد، ما اهل کوفه نیستیم پشت یزید بایستیم، دولت کودتا استعفا استعفا، نیز شنیده می‌شد.
اردشیر آپادانایی در اکباتان ساخته‌است، همچنین آپادانای داریوش در شوش را که در روزگار اردشیر یکم بر اثر آتش‌سوزی از میان رفته بود، بازسازی کرده‌است.
آن که نیم گیتی را بستد و عمارت کرد از چه گمشد آثارش‌، زیر شوش و اکباتان
این ایستگاه در خط ۴ بین ایستگاه متروی شهرک اکباتان و ایستگاه متروی علامه جعفری واقع شده است.
هر چند شروع فصل این باشگاه چیزی جز این بود، زیرا گروسی پس از باخت در تمام هفت بازی اول، اخراج شد. اصغر شرفی جانشین او قراردادی دو ساله امضا کرد و قول داد که باشگاه را در لیگ دسته اول حفظ کند. علیرغم ۵ برد پیاپی، این تیم نتوانست شروع وحشتناک فصل خود را جبران کند، و در رده نهم فصل را به پایان رساند و تنها ۴ امتیاز نسبت به فصل قبل پیشرفت داشت. اندکی بعد، گمانه زنی‌ها در مورد آینده باشگاه آغاز شد. در حالی که تیم بزرگسالان در دو فصل گذشته موفقیت چندانی کسب نکرده بود، باشگاه با برنامه‌های بلندپروازانه خود برای آکادمی جوانان موفق شده بود. وطنی‌کیا نیز پس از کسب عناوین متعدد با آکادمی اکباتان در مصاحبه ای با تمجید از هیئت مدیره، حمایت خود را اعلام کرد.[نیازمند منبع]
خوشا اکباتان‌ و خوشا شهر شوش خوش آن‌بلخ فرخنده جای سروش
ورزشگاه شهید دستگردی در سال ۱۳۸۱ ساخته شده و دارای گنجایشی برابر با ۸٬۲۵۰ تماشاگر است. این ورزشگاه از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ ورزشگاه اختصاصی باشگاه فوتبال پاس تهران بود که پس از واگذاری این باشگاه، در اختیار باشگاه فوتبال استیل آذین قرار گرفت. هم‌اکنون تیم ملی فوتبال جوانان ایران از آن بهره می‌گیرد.این ورزشگاه همچنین در طول این سال‌ها مورد استفاده باشگاه‌های مختلف تهرانی همچون نفت، راه‌آهن و پیکان قرار گرفت. در سال ۱۳۹۴، با بازگشت باشگاه سایپا به تهران، مسئولان خبر از برگزاری بازی‌های خانگی این تیم در ورزشگاه دستگردی واقع در شهرک اکباتان دادند.