اکار

اکار

معنی کلمه اکار در لغت نامه دهخدا

اکار. [ اُ ] ( اِ ) زارع وکشاورز. ( ناظم الاطباء ). زارع و زراعت کننده. ( هفت قلزم ) ( برهان ). کشاورز. ( مؤید الفضلاء ). || باغبان. ( ناظم الاطباء ) ( هفت قلزم ) ( مؤید الفضلاء ). باغبان. به هندش کوبری نامند. ( شرفنامه منیری ). باغبان باشد و به عربی همین معنی را دارد. ( از برهان ).
اکار. [ اَ ک ْ کا ] ( ع ص ، اِ ) کشاورز و زارع. ج ، اَکَرَة. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). برزگر. یعنی مزارع ، ای دهقان که زراعت کند. ( از غیاث اللغات ) ( از آنندراج ). برزگر. ج ، اکارون. ( مهذب الاسماء ) کشاورز. زارع. برزگران. حراث. ( یادداشت مؤلف ) : این مبلغ بر اکره خود قسمت نمودند به محاسبه هر هزار دینار یکدینار و نیم ، بعضی اکار ملزم آن می شد. ( ترجمه تاریخ قم ص 166 ).
اکار. [ اِ ] ( اِخ ) ژان. شاعر و مؤلف درام نویس فرانسوی عضو آکادمی فرانسه متولد به سال 1848 و متوفی به سال 1921م. ( از قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه اکار در فرهنگ فارسی

شخم زن، زارع، کشاورز، اکره و اکارون جمع
( صفت ) کشاورز برزگر برزیگر. جمع : اکره .
شاعر و مولف درام نویس فرانسوی عضو آکادمی فرانسه .

معنی کلمه اکار در دانشنامه عمومی

اکار ( به لاتین: Akare ) یک منطقهٔ مسکونی در توگو است که در منطقه کارا واقع شده است.

معنی کلمه اکار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] أکار. اَکّار، صیغه مبالغه از اَکْر و اِکاره (به معنی کاشتن زمین)، و جمع آن اَکَره می باشد.
در لغت به معنای زارع یا کسی است که زمین را برای کشت زیر و رو می کند و در اصطلاح برزگری را گویند که خود زمینی برای کشت ندارد و بر اراضی دیگران کار می کند.
[ویکی فقه] اَکّار، صیغه مبالغه از اَکْر و اِکاره (به معنی کاشتن زمین)، و جمع آن اَکَره می باشد.
در لغت به معنای زارع یا کسی است که زمین را برای کشت زیر و رو می کند و در اصطلاح برزگری را گویند که خود زمینی برای کشت ندارد و بر اراضی دیگران کار می کند.
ابن منظور، لسان، ذیل اکر.
گفته اند اکار اصلاً واژه ای آرامی است به معنای زارع و برزگر،
زبان آرامی در اروپا، واژه های خارجی در زبان عربی، هیلدسهایم، ۱۹۶۲.
اکّار را خبیر و مؤاکره را به معنای مخابره، یعنی نوعی مزارعه که زارع بدون زمین از محصول سهمی معین بردارد، نیز می گفتند.
← صدر اسلام
...

جملاتی از کاربرد کلمه اکار

هرگز مباد با تو جفاکار روزگار ورچه همیشه کار تو با من جفا بود
بر منهجش اکارم سلاک را سلوک بر مقدمش مشاهد ایثار را سپاس
چرخ جفاکار پای‌بند غمم کرد کیست که رحمت کند به حال گرفتار
اکاروا ۱٫۷۶۵۶ کیلومترمربع مساحت و ۵۶۷ نفر جمعیت دارد.
در ره عشق اگر بخت فروغی این است یار باید که جفاکار و ستمگر باشد
با من این حبس گاه راکار است حبس این بنده سومین‌بار است
حیلت‌اندوز و ریاکار کشد جام مراد خویشتن‌دار و هنرمند خورد خون جگر
بورسا از شمال به دریای مرمره و یال اُوا، از شمال شرقی به استانبول و ساکاریا، از شرق به بیله جیک، از جنوب به کوتاهیه و از غرب به بالیکسیر ختم می‌شود.
تو با علم و عمل باش ای برادر که تاکار تو گردد جمله در خور
به نظر می‌رسد الیگوساکاریدهای شیر در انسان نسبت به سایر حیوانات فراوان‌تر و پیچیده‌تر و متنوع‌تر هستند. الیگوساکاریدهای موجود در شیر نخستی‌سانان معمولاً پیچیده‌تر و متنوع‌تر از غیرنخستی‌سانان هستند.
اکارویک ۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
صائب از اهل وفا پاک شد آفاق و هنوز از جفا سیر نشد یار جفاکاره من
شیرین لب تو هست همه ساله وفادار چشم تو چه بودی که جفاکار نبودی
شخصیت‌های اصلی در رمان نام من سرخ نقاشان هستند. در آغاز داستان استادِ طلاکاری به دست نقاشی کشته می‌شود. هیچ‌کس مطمئن نیست که قاتل یک نقاش است. با این حال ماجرای تمام رمان از آغاز تا پایان یافتن نقاشِ قاتل است.
ندانستم که دارد آن جفاکار جفاکاری وفاداری ندارد
پلاکتها: (قطعات سیتوپلاسمی نشات گرفته از سلول‌های مگاکاریوسیت) به لخته شدن خون پس از ایجاد جراحت‌ها کمک می‌کنند. (در خونریزی‌های محدود پلاکت‌ها با ایجاد درپوش پلاکتی جلوی خونریزی را می‌گیرند)
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پرسیجا جاکارتا، باشگاه فوتبال راسینگ کلوب آویاندا، و باشگاه ورزشی سن لورنسو آلماگرو اشاره کرد.
از دیگر نام‌ها می‌توان به الکساندر آبیان نام برد و مارکار گریگوریان، متولد ۱۹۴۰ میلادی در تهران) سرپرست سابق دانشکده مهندسی سازه دانشگاه صنعتی شریف مدت‌ها رئیس کنفرانس بین‌المللی سازه‌های فضاکار و یکی از بنیان‌گذاران تحقیقات در این رشته‌است.
از ابتدای قرن بیستم با ظهور واژه «خط مشی و سیاست ملی» راهبرد در جایگاهی بین راهکنش و سیاست ملی قرار گرفت. این وضعیت موجب شد تا تعاریف سیاست ملی، راهبرد و راهکنش در دوران جنگ جهانی اول که از گستردگی زیادی برخوردار بود و کشورهای درگیر مجبور به نبرد در چند جبهه بودند ناکارا جلوه کند.