اپیشه

معنی کلمه اپیشه در لغت نامه دهخدا

اپیشه. [اَ ش َ / ش ِ ] ( ص ) مرکب از ( ( اَ ) ) حرف سلب + ( ( پیشه ) ) بمعنی شغل و کار و مجموع بمعنی بیکار :
در کوی تو اپیشه همی گردم ای نگار
دزدیده تا مگرت ببینم به بام بر.شهید.و در لغت نامه اسدی آمده است : ابیشه [ با باء موحده ] جاسوس بود وهمین بیت شهید را شاهد می آورد. رجوع به ابیشه شود.

معنی کلمه اپیشه در فرهنگ معین

(اَ ش ِ ) (ص مر. ) بی کار.

معنی کلمه اپیشه در ویکی واژه

بی کار.

جملاتی از کاربرد کلمه اپیشه

در ژوئن ۲۰۲۱، بازیگران دیگری معرفی شدند که کوین هارت به عنوان صداپیشگی ایس، بت‌هوند در این فیلم بازی کرد. علاوه بر این، کیت مک‌کینون، جان کرازینسکی، ونسا بایر، ناتاشا لیون، دیگو لونا و کیانو ریوز در نقش‌های نامعلومی انتخاب شدند. هفته بعد، جمیله جمیل به فیلم پیوست. در سپتامبر ۲۰۲۱، مارک مارون به عنوان صداپیشه لکس لوتر به بازیگران پیوست. در نوامبر همان سال، نقش‌های دیگری نیز مشخص شد: چیپ، سنجاب گرین لنترن (لونا). مرتون، لاک پشت فلش (لیون)؛ پی‌بی، خوک واندر وومن (بایر)، سوپرمن (کراسینسکی) و جدیدترها، توماس میدلتیچ و بن شوارتز. در مارس ۲۰۲۲، مشخص شد که ریوز در حال صداپیشگی بتمن است.
الکساندر کنستانتینوویچ گراوه (روسی: Алекса́ндр Константи́нович Гра́ве؛ ۸ سپتامبر ۱۹۲۰ – ۵ مارس ۲۰۱۰) یک هنرپیشه و صداپیشه اهل روسیه بود.
ای خفته شب تیره هنگام دعا آمد وی نفس جفاپیشه هنگام وفا آمد
جان برخی روی او کردیم و به خار هجر آن یار جفاپیشه آخر به چه خستم دل
گدای گداپیشه زاق و گنگ که دست تو شل باد و پای تو لنگ
اگر ز طعنه عاجزکشی نیندیشم به قلب چرخ جفاپیشه می توانم زد
آرمن ژیگارخانیان (ارمنی: Արմեն Ջիգարխանյան؛ زادهٔ ۳ اکتبر ۱۹۳۵ – درگذشته ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰) یک بازیگر و صداپیشه اهل ارمنستان-روسیه بود. وی از سال ۱۹۵۵ تا ۲۰۲۰ میلادی مشغول فعالیت بود.
جفاپیشه بدگوهر افراسیاب ز کینه نیابد شب و روز خواب
آلیسا یونگ (زاده ۳۰ ژوئن ۱۹۸۱ در مونستر) یک هنرپیشه، بازیگر و صداپیشه رادیویی و پزشک آلمانی است.
اِسوتلانا ویکتوروونا پیسمیچنکا (روسی: Светла́на Ви́кторовна Письмиче́нко؛ زادهٔ ۱۹۶۴ میلادی) یک هنرپیشه و صداپیشه اهل روسیه است.
بهمن هاشمی با نام تولد اکبر حسین میرزاهاشمی (زادهٔ ۲ مرداد ۱۳۴۱) معروف به بهمن هاشمی، صداپیشه و مجری تلویزیونی ایرانی است. اولین حضور و فعالیت‌های او در تلویزیون در کنار و به کمک افرادی چون منوچهر نوذری، کیومرث صالح نیا و هرمز شجاعی مهر انجام شد؛ ورود او به دوبله و گویندگی از طریق خسرو خسروشاهی صورت گرفت، منوچهر والی زاده از او تست گرفت و در ادامه موفق به همکاری با بسیاری از مدیران دوبلاژ شد که در این میان همکاری با بهرام زند در آثاری چون ناوارو پررنگ تر بود. بعدها خود توانست به مدیریت دوبلاژ برخی آثار در تلویزیون نیز برسد.
جرالد "اسلینک " جانسون، که با نام هنری " اسلینک کاپون " نیز شناخته می‌شود، یک خواننده رپ، بازیگر، صداپیشه و کمدین آمریکایی است. وی به خاطر فعالیت‌های خود در کمدی سیاه و به خاطر صداپیشگی شخصیت لامار دیویس در بازی ویدیویی اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ شناخته شده‌است.
اردشیر منظم (زاده ۱۳۴۲ - مازندران صداپیشه و بازیگر و مجری رادیویی اهل ایران است. او صداپیشگی فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و سریال‌های کارتونی زیادی را در کارنامه هنری خود دارد.
از در توبه خطاپیشه دلا عذر گناه عرضه با شاه گنه‌بخش خطاپوش کنیم
بر در توست سیف فرغانی زآن گداپیشه نان دریغ مدار
آنتوان گریزمن، در فیلم لگو بتمن نسخه فرانسوی، به جای سوپرمن صحبت کرد و به عنوان صداپیشه فعالیت کرد. وی به عنوان دومین فوتبالیست تاریخ فوتبال فرانسه صداپیشگی کرد.
بس که بیگانه فراوان شده در کشور عشق آشنایان وفاپیشه به فکر سفرند
داستان بر روی اسباب‌بازی‌ها، وودی، باز لایتیر و دوستان آن‌ها پس از آن که مالک سابق آن‌ها، اندی آن‌ها را به دختر بچه، بانی تحویل می‌دهد تمرکز دارد که بعد از برخورد با یک قاش‌چنگ اسباب‌بازی به نام فورکی وارد یک سفر ماجراجویی دیگر می‌شوند. سازندگان فیلم، آن را به دان ریکلس، صداپیشه شخصیت آقای سیب‌زمینی در این مجموعه که در سال ۲۰۱۷ درگذشت تقدیم کردند.
چون سر و مال و جهان در سر عشقش کردم ای عزیزان جفاپیشه سخن در جان چیست
مرد گداپیشه که آنجا رسید از مدد همت والا رسید