اپیدمی

معنی کلمه اپیدمی در فرهنگ معین

(اِ دِ ) [ فر. ] (اِ. ) عارضه یا بیماری عام ، بیماری ای که به عموم مردم سرایت کرده باشد، مسری ، همه گیر (فره ).

معنی کلمه اپیدمی در فرهنگ عمید

۱. (پزشکی ) شیوع بیماری ای که می تواند افراد بسیاری را هم زمان مبتلا کند.
۲. [مجاز] شیوع یک پدیده یا رفتار.

معنی کلمه اپیدمی در فرهنگ فارسی

شیوع مرض، بیماری عام، بیماری واگیرکه عده بسیاری رامبتلاسازد

معنی کلمه اپیدمی در دانشنامه آزاد فارسی

اِپیدمی (epidemic)
(یا: همه گیری) شیوع بیماری عفونی و مبتلاشدن تعداد کثیری از مردم در یک زمان. به اپیدمی وسیعی که چند کشور را دربرگیرد، مثل مرگ سیاه۱ در اواخر قرون وسطا، اصطلاحاً فراگیر۲ می گویند.

معنی کلمه اپیدمی در ویکی واژه

عارضه یا بیماری عام، بیماری ای که به عموم مردم سرایت کرده باشد، مسری، همه گیر (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اپیدمی

به گفته کولیر اغلب اقتصاد پزشکی مترادف با اقتصاد سلامت است؛ که شاخه‌ای از اقتصاد است که به کاربرد نظریات اقتصادی در پدیده‌ها و مشکلات مربوط به بازار ثانویه سلامت، که در بالا ذکر شد، می‌پردازد. معمولا این حوزه مربوط به تجزیه تحلیل هزینه-فایده محصولات دارویی و هزینه-اثربخشی درمان‌های مختلف پزشکی است. اقتصاد پزشکی اغلب از مدل‌های ریاضی برای ترکیب داده‌ها از آمار زیستی و اپیدمیولوژی، برای حمایت از تصمیم‌گیری‌های پزشکی برای افراد در سیاست‌های بهداشتی گسترده‌تر، استفاده می‌کند.
اطّلاعات تجربی دیگر در رابطه با آمار آسکشوال‌ها در سال ۱۹۹۴ به دست آمد توسط تحقیقی که در بریتانیا انجام شد. این تحقیق ۱۸٬۸۷۶ نفر از ساکنین بریتانیا را در بر می‌گرفت به این افراد پرسش نامه‌هایی داده شده بود که به منظور جمع‌آوری اطلاعات جنسی برای مبارزه با اپیدمی ایدز بود. در این پرسشنامه یک سؤال مربوط به کشش جنسی بود که ۱٫۰۵٪ شرکت کنندگان جواب داده بودند که تا به حال به هیچ‌کسی گرایش جنسی نداشته‌اند.
تأمین آب تمیز - به ویژه، آبی که به دلیل نبودن پساب‌زدایی مناسب با مواد مدفوع آلوده شده نباشد - به ویژه در کشورهای کم درآمد و متوسط. یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده بهداشت عمومی در رابطه با وقوع بیماری‌های اسهالی و مرگ در کودکان زیر پنج سال است. تخریب تأمین آب یا زیرساخت‌های بهداشتی پس از فاجعه‌های بزرگ (مانند زمین لرزه، سیل، جنگ و …) خیلی زود می‌تواند تهدید اپیدمی بیماری‌های منتقله از آب را در طی داشته باشد، که برخی از آنها کشنده هستند.
نتایج و مدال های کسب شده تیم‌های ملی المپیادهای دانش‌آموزی کشورمان در المپیادهای علمی جهانی سال ۲۰۲۱ را در اینجا مشاهده نمایید. مسابقات این دوره با توجه به شرایط اپیدمی کووید ۱۹، به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد.
منازعات در این مورد فروکش نکرده و سازمانهایی بمانند مبارزه عملیاتی و درمانی همچنان دولت را بخاطر واکنش کند در مقابل این اپیدمی به چالش‌های سیاسی و قانونی می‌کشانند.
برای دفاع از خود در برابر اپیدمی وبا، در سال ۱۸۳۶ رانی‌یری به همراه لئوپاردی به توره دل گرکو (ناپل)، در خانه روستایی یکی از دوستانش نقل مکان کرد.
مطالعات همه‌گیری‌شناسانه، از روش‌های مختلف اپیدمیولوژیک برای جمع‌آوری و سنجش شواه موجود در ارتباط با عوامل خطر و اثر آن بر روشهای مختلف اندازه‌گیری ارتباط بین این دو استفاده می‌کند. ابتدا یک فرضیه تدوین می‌شود و سپس با روش‌های آماری مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این استنباط آماری است که کمک می‌کند تا مشخص شود که آیا داده‌ها بر اساس تصادف و شانس به وجود آمده‌اند -که به آن تغییرات تصادفی نیز گفته می‌شود- یا در واقع با یکدیگر همبستگی دارند و این همبستگی چقدر شدت دارد و در واقع چقدر می‌توان روی آن حساب کرد. در هر صورت، همبستگی به معنای علیت نیست و درک تفاوت این دو بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین برای استنباط علیت باید از روش‌های بعدی استفاده کرد. [نیازمند منبع]
در سپتامبر ۱۹۱۵، نیروی ارتش سلطنتی صربستان حدود ۴۲۰۰۰۰ نفر تخمین زده شد که از این تعداد ۹۴۰۰۰ نفر کشته یا زخمی شده بودند و ۱۷۴۰۰۰ نفر دیگر در جریان عملیات سقوط در سال ۱۹۱۵ و عقب‌نشینی متعاقب آن به دریا اسیر یا مفقود شده بودند. تلفات غیرنظامیان صرب در جریان لشکرکشی پاییزی در سال ۱۹۱۵ همراه با عقب‌نشینی به دریا هرگز محاسبه نشده است، اما تخمین زده می‌شود که بسیار زیاد باشد. این وضعیت با شیوع تیفوس و اپیدمی تب راجعه که در سال ۱۹۱۵ کشور را ویران کرد، بدتر شد. تلفات صرب‌ها به عنوان درصدی از جمعیت، بزرگ‌ترین تلفات جنگ طلبان در جنگ بود.
در اوایل سال ۱۹۴۵، جمعیت اردوگاه حدود ۶۵،۰۰۰ زندانی بود که حدود ۱۳،۰۰۰ نفر از آنها زن بودند. اردوگاه گسترش یافت و بیش از ۶۰ اردوگاه فرعی را شامل شد که نیروی کار برای کارخانه‌های صنعت تسلیحات آلمان در اطراف برلین فراهم می‌کردند - صنعتی که به کار اجباری متکی بود. یک اپیدمی تیفوس که در اردوگاه، مانند سایر اردوگاه‌های تمرکز، شیوع داشت، قربانیان زیادی گرفت.
مطالعات اپیدمیولوژی به منظور استنباط علت‌ها و معلول‌ها، الگوهای سلامت و بیماری در جمعیت‌های تعریف شده میان موجودات زنده را بررسی می‌کند. ارتباط بین قرار گرفتن در معرض یک عامل ابتلا به بیماری و بیماری ممکن است در نظر گرفته شود، اما این ارتباط معادل علیت نیست. زیرا همبستگی به معنای علیت نیست. از نظر تاریخی، فرضیه‌های کوچ از قرن نوزدهم این کاربرد را داشته‌اند که مشخص کنند آیا یک ریزجانداز علت یک بیماری است یا خیر. در قرن بیستم از سنجه‌های بردفورد هیل، که در سال ۱۹۶۵ شرح داده شده‌است، برای ارزیابی علیت متغیرهای بیرون از دانش میکروبیولوژی استفاده شده‌است، اگرچه حتی این سنجه‌ها، روش‌های منحصر به فرد برای تعیین علیت نیستند.