اپوزیسیون

معنی کلمه اپوزیسیون در فرهنگ معین

(اُ پُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - موضع گیری مخالف در برابر یک نظریه یا سیاست . ۲ - حزب یا جبهة مخالف ، گروه مخالف (فره ).

معنی کلمه اپوزیسیون در ویکی واژه

موضع گیری مخالف در برابر یک نظریه یا سی
حزب یا جبهة مخالف، گروه مخالف (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اپوزیسیون

اما در خردادماه سال ۱۳۶۰ خورشیدی و هم‌زمان با عزل بنی‌صدر و درگیری شدید اپوزیسیون و نیروهای مکتبی جمهوری اسلامی، اتحادیه به رهبری سیامک زعیم به این باور رسید که جمهوری اسلامی با به اجرا گذاشتن یک کودتا خواستار یک‌دست نمودن و تصفیه درونی حکومت و سرکوب چپ‌هاست و باید علیه آن به فعالیت زیر زمینی و عملیات مسلحانه روی آورد.
بنابر شاخص شکنندگی کشورها، عراق در سال ۲۰۱۰ هفتمین کشور بی‌ثبات از لحاظ سیاسی بوده است. تمرکز قدرت در دست نخست‌وزیر نوری المالکی و افزایش فشار روی اپوزیسیون باعث بروز نگرانی‌هایی پیرامون آیندهٔ حقوق سیاسی در این کشور شد. با این وجود این کشور در سال ۲۰۱۳ پیشرفت کرده و به رتبهٔ ۱۱ام رسید. در مرداد ۱۳۹۳ مالکی از قدرت کناره گرفت. او در ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ اعلام کرد که کنار می‌ایستد تا حیدر العبادی که چند روز قبل توسط رئیس‌جمهور فؤاد معصوم نامزد شده بود قدرت را در دست گیرد. تا آن زمان مالکی به قدرت تکیه زده بود و از دادگاه فدرال خواسته بود تا نامزدی رئیس‌جمهور را وتو کند زیرا خلاف قانون اساسی است.
آلکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون زندانی روسیه، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و کسانی که جنگ را به راه انداختند «راهزن و دزد» نامید. مارینا لیتوینوویچ، فعال مخالف و سیاستمدار روسیه خواستار تظاهرات ضد جنگ در شهرهای روسیه شد. او هنگام خروج از خانه توسط پلیس روسیه بازداشت شد.
سازمان اتحاد فداییان کمونیست یک سازمان سیاسی با مشی کمونیستی در ایران و اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی ایران است که علیه این حکومت فعالیت می‌کند. این سازمان محصول وحدت تشکیلاتی اعضای چندین سازمان فدایی است که در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ از سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران (اقلیت) جدا شده‌بودند.
در روز شنبه دوم آوریل ۲۰۱۱ اعتراض دیگری صورت گرفت. پلیس ضد شورش معترضان را در نزدیکی میدان فواره‌ها در باکو، جایی که مخالفان می‌خواستند تجمعی برگزار کنند، اما موفق به دریافت مجوز از سوی مقامات نشد، دستگیر کردند. یکی از رهبران اپوزیسیون پس از اعتراض گفت که حدود ۱۰۰۰ نفر در آن شرکت کردند و بیش از ۲۰۰ نفر دستگیر شدند.
براساس قانون اساسی ترکیه رئیس‌جمهور باید دارای مدرک دانشگاهی با حداقل دورهٔ ۴ ساله باشد. اما دادخواست مخالفان به شورای عالی انتخابات ترکیه که توسط خود اردوغان مدیریت می‌شود، رد شده‌است. نیروهای اپوزیسیون بیمِ آن را دارند که هیچ‌یک از مراجع قانونی در ترکیه به درخواست آن‌ها پاسخ ندهند.
استورنووی نام محل اقامت رسمی رهبر اپوزیسیون رسمی در کانادا است و از سال ۱۹۵۰ به این ترتیب استفاده می‌شود. برای به رسمیت شناختن موقعیت رهبر مخالفان ارائه شده‌است. واقع در خیابان آکاسیا ۵۴۱ در منطقه راککلیف پارک اتاوا، انتاریو. استورنووی ارزش ۴٬۲۲۵٬۰۰۰ دلار (۲۰۰۸) را ارزیابی کرده‌است (بر اساس این ارزش که فقط تقریبی از ارزش بازار است، مالیات املاک شهرداری محاسبه می‌شود) و با ۷۰٬۰۰۰ دلار در سال از بودجه دولتی نگهداری می‌شود. این ملک از آوریل ۱۹۸۶ تحت مالکیت و مدیریت کمیسیون ملی سرمایه بوده‌است. اندازه قطعه، با نما ۲۲۸ فوت (۶۹ متر) و عمق ۲۲۵ فوت (۶۹ متر)، کمی نامنظم است.
پس از فروپاشی شوروی ملی‌گرایی پامیری اوج گرفت و با به قدرت رسیدن «حزب لعل بدخشان» در ولایت خودمختار کوهستان بدخشان در سال ۱۹۹۲ اعلام استقلال کرد. هرچند مدتی بعد این اعلامیه پس گرفته شد. جنگ داخلی تاجیکستان ۱۹۹۲–۱۹۹۷ صحنه کشتار بسیاری از پامیری‌ها بود. در این جنگ پامیری‌ها عمدتاً پشتیبان اپوزیسیون متحد تاجیک بودند.
ساختار سیاسی الجزایر به گونه‌ای است که اگر اپوزیسیون، اعم از اسلامی و غیراسلامی در مجلس صاحب فراکسیون‌هایی قوی هم بشود، باز هم در شاکله و سلسه مراتب این ساختار تغییر اساسی به وجود نخواهد آمد، زیرا مجلس از اختیارات چندانی برخوردار نیست و رئیس‌جمهور به علاوه ارتش همچنان آشکار و نهان ارکان اصلی و اساسی حکومت را در دست خواهند داشت.
ویتالی کلیچکو، رهبر اپوزیسیون، پس از دیدار با رئیس‌جمهور یانوکوویچ، به شبکه تلویزیونی هرومادسکی گفت که مذاکرات موفقیت‌آمیز نبوده‌است. کلیچکو گفت که رهبران اپوزیسیون بیش از یک ساعت به ادعاهای یانوکوویچ که آنها [اپوزیسیون] را مقصر کشته شدن ۲۰ نفر در حوادث ۱۸ فوریه می‌دانست گوش داده‌اند. رئیس‌جمهور همچنین از اپوزیسیون خواست که معترضان را وادار به ترک میدان نزاله‌ژنوستی کنند. گزارش شده‌است که او رهبران اپوزیسیون را به تعقیب کیفری تهدید کرده‌است.