اپراتور

اپراتور

معنی کلمه اپراتور در فرهنگ معین

(اُ پِ تُ ) [ فر. ] (اِ. ) شخص متصدی کار کردن با دستگاهی خاص مانند تلفن ، کامپیوتر، چاپ و غیره ، کاروَر. (فره ).

معنی کلمه اپراتور در فرهنگ عمید

کسی که مسئول کار با دستگاهی مانند تلفن، کامپیوتر، و دستگاه چاپ است.

معنی کلمه اپراتور در دانشنامه عمومی

اپراتور (ژنتیک). در ژنتیک، اپراتور بخشی از دی ان ای است که به یک فاکتور رونویسی پروتئین متصل می شود. قسمت اپراتور در یک اپرون بین قسمت برانگیزنده و ژنهای ساختاری قرار دارد.

معنی کلمه اپراتور در ویکی واژه

شخص متصدی کار کردن با دستگاهی خاص مانند تلفن، کامپیوتر، چاپ و غیره، کاروَر. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اپراتور

شرکت ام‌تی‌آر در سال ۱۹۷۲ توسط دولت هنگ کنگ تأسیس شد و از سال ۲۰۰۰ فرایند خصوصی‌سازی این شرکت آغاز گردید. ام‌تی‌آر در حال حاضر اپراتور اصلی متروی لندن، متروی استکهلم، متروی زمینی لندن، متروی ملبورن، متروی پکن، متروی هنگ کنگ، ورزشگاه وایت هارت لن و فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ، همچنین مدیریت ساختمان‌هایی چون مرکز دارایی بین‌المللی، اینترنشنال کامرس سنتر را برعهده دارد.
خستگی یک نگرانی عمده ایمنی در بسیاری از زمینه‌ها است، به ویژه در ترابری، زیرا خستگی می‌تواند سبب حوادث فاجعه‌بار شود. خستگی یک پیش‌شرط درونی برای اعمال ناامنی در نظر گرفته می‌شود زیرا بر وضعیت داخلی اپراتور انسانی تأثیر منفی می‌گذارد. تحقیقات عموماً بر خلبانان، رانندگان کامیون و کارگران نوبت‌کاری متمرکز بوده‌است.
به‌طور معمول اتوبوس‌های شهری برای شناسایی مسیر یا اپراتور، عملکرد یا تمایز با اتوبوس‌های خدمات کم هزینه یا ممتاز رنگ آمیزی می‌شوند. این کار را می‌توان از طریق رنگ آمیزی، استفاده از فناوری‌های چسب وینیل یا با استفاده از عکس برگردان‌ها انجام داد. اتوبوس‌ها غالباً می‌توانند بر روی قسمت قابل مشاهده خود حامل تبلیغات باشند. اتوبوس‌های کمپین ممکن است با پیام‌های اصلی کمپین تزئین شده باشند. این پیام‌ها می‌تواند برای پیشبرد یک رویداد یا طرح باشد.
استانیسواف لوت در سال ۱۹۵۴ از دپارتمان فیلم‌برداری مدرسه ملی فیلم ووچ فارغ‌التحصیل شد. وی در دهه ۱۹۸۰ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و مشاور استیون اسپیلبرگ و همچنین اپراتور دوربین‌های سه بعدی بود. او دارنده چهار اختراع برای تکنیک‌های فیلم‌برداری مدرن است.
دیکشنری انگلیسی آکسفورد اولین مقاله شناخته شده انگلیسی زبان کلمه «شستشوی مغزی» را در مقاله ای توسط روزنامه‌نگار ادوارد هانتر، در میامی نیوز، چاپ شده در ۲۴ سپتامبر ۱۹۵۰، ثبت می‌کند. مخفی به عنوان یک روزنامه‌نگار. هانتر و دیگران این اصطلاح چینی را به کار بردند تا توضیح دهند که چرا، در طول جنگ کره (۱۹۵۰–۱۹۵۳)، برخی از اسرای جنگی آمریکایی (اسیر شدگان) با اسیرکنندگان چینی خود همکاری کردند، و حتی در موارد معدودی به طرف خود فرار کردند. اپراتور رادیویی انگلیس رابرت دبلیو فورد و سرهنگ ارتش انگلیس جیمز کارن نیز ادعا کردند که چینی‌ها در طول زندان آنها را تحت تکنیک‌های شستشوی مغزی قرار داده‌اند.
خودکار شدن دستگاه‌های آزمایشگاهی نیاز به اپراتور ماهر را کم نمی‌کند زیرا هنوز یرای تأیید و بررسی نتایح به آنها نیاز است اما حجم کاری آنها را کم می‌کند. این کار باعث کاهش خطای انسانی می‌شود.
شرکت ارتباطات ریلاینس در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان شرکت تابعهای از گروه ریلاینس، توسط آنیل آمبانی (برادر موکش آمبانی و پسر کارآفرین هندی دیروبهایی آمبانی) راه‌اندازی شد و در حال حاضر (۲۰۱۴) با در اختیار داشتن بیش از ۱۵۰ میلیون مشترک موبایل، پس از بهارتی ایرتل دومین اپراتور تلفن همراه در کشور هند و پانزدهم در جهان می‌باشد.
زیست‌بوم‌شناسی صنعتی مطالعه جریان‌های مواد و انرژی در سیستم‌های صنعتی است. این رویکرد با تمرکز بر ارتباط میان اپراتورها در درون این زیست‌بوم در تلاش است تتا فرایندهای حلقه بسته‌ای ایجاد کند که در آن ضایعات به عنوان ورودی در نظر گرفته می‌شوند و به این ترتیب این ایده که محصولات جانبی غیردلخواهی وجود دارند از میان می‌رود.
در راستای اجرای اهداف توافق‌های برجام و همچنین با توجه به مذاکرات انجام شده با مقامات بلژیک، در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۶ یادداشت تفاهم خواهر خواندگی بنادر شهید رجایی و آنتورپ بلژیک با حضور مدیر عامل سازمان، سفیر بلژیک در تهران، مدیران کل ذی‌ربط وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی، اتاق‌های بازرگانی، مقامات سایر بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین شرکت‌های کشتیرانی و اپراتورهای بندری دو کشور توسط مدیران بنادر مذکور در این همایش امضا گردید.
چون هنوز دنیا پر از پایانه‌هایی است که صحبت از اکس.۲۵ نیست. مجموعه دیگری از استاندارد تعریف شدند که ارتباط پایانه معمولی (فاقد هوش) با شبکه عمومی اکس.۲۵ را توصیف می‌کند. در نتیجه کاربر یا اپراتور شبکه جعبه سیاهی را ایجاد می‌کند که این پایانه‌ها به آن متصل می‌شوند. جعبه سیاه پد[واژه‌نامه ۲] تجزیه و مونتاژ بسته نام دارد. قرارداد استانداردی بین پایانه و پد تعریف شد که نامش ایکس-۲۸ است و همین‌طور قرارداد استاندارد دیگری بین پد و شبکه وجود دارد که نامش ایکس-۲۹ است. این سه قرارداد با هم ایکس سه‌گانه نامیده می‌شوند.