اپتیکی

معنی کلمه اپتیکی در فرهنگستان زبان و ادب

{optical} [فیزیک- اپتیک] مربوط به اپتیک متـ . نوری

معنی کلمه اپتیکی در ویکی واژه

مربوط به اپتیک
در حوزه تصویربرداری به معنی ثابت قرار گرفتن دوربین و حرکت لنز است

جملاتی از کاربرد کلمه اپتیکی

۱- مکانیکی (مگسک) ۲- اپتیکی (دوربین)
در این سلاح از طراحی قنداق مناسبی که در مواقع نیاز می‌توان آن را جمع کرد استفاده شده‌است و همچنین طراحی ترمز دهانه لوله را به گونه‌ای انجام داده‌اند که عقب‌نشینی (لگد) اسلحه را به مقدار زیادی کم کرده‌است و درروی لوله اسلحه شعله پوش مناسبی نصب گردیده‌است که شعله شلیک ناشی از گلوله را پنهان می‌کند و در صورت نیاز تیرانداز به سرعت می‌تواند شعله پوش را با سیستم خفه کن صدا تعویض کند، در قسمت بالای بدنه ریل استانداردی نصب شده‌است که می‌توان هر نوع دوربین اپتیکی و الکترونی دید در شب را درروی آن نصب کرد و در جلوی بدنه پائین اسلحه دوپایه را بمنظور ایجاد ثبات در هنگام تیراندازی و دقت در نشانه روی نصب کرده‌اند.
کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیهٔ موتوری، محصولات فلزی، تجهیزات حمل و نقل، اکسید منیزیم، محصولات لاستیکی و پلاستیک، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، محصولات کانی غیرفلزی، کاغذ و محصولات کاغذی، ابزار پزشکی و اپتیکی، ساعت، رادیو و تلویزیون، فلزات اساسی، چوب و محصولات چوبی، منسوجات، مبلمان و صنایع غذایی و آشامیدنی در سطح استان و نیز در ۵ شهرک صنعتی در بیرجند، فردوس، قاین، نهبندان و سربیشه مشغول فعالیت می‌باشند. همچنین به تازگی خبر از افتتاح کارخانه شمش منیزیم در شهرستان فردوس و کارخانه بزرگ فولاد قاینات به گوش می‌رسد. (صدا و سیمای خراسان جنوبی)
تخته سنگ سنگینی که تجهیزات اپتیکی روی آن قرار داشت در حوضی از جیوه شناور شده بود. بدین ترتیب، نه تنها امکان چرخاندن دستگاه به نرمی فراهم شده بود، بلکه آن را از لرزشهای بیرونی نیز منزوی ساخت؛ و این چیزی بود که مشکل اساسی آزمایش پتسدام به‌شمار می‌آمد.
ضامن اسلحه درست در بالای ماشه و سیستم چکاننده اسلحه قرار گرفته‌است که تک‌تیرانداز به راحتی و با انگشت دست راست و بدون برداشتن انگشت سبابه از روی ماشه اسلحه می‌تواند اسلحه را از حالت ضامن خارج کند. در قسمت بالای بدنه این اسلحه ریل استانداردی مونتاژ و ساخته شده‌است که انواع دوربین‌های اپتیکی و مادون قرمز در روی آن قابل نصب می‌باشند.
نور منحرف شده توسط یک جداکننده اپتیکی، با استفاده از یک عدسی موازی می‌شود و سپس توسط دو شکاف به دو قسمت تقسیم شده و از یک محفظه حاوی آب که با سرعتی مشخص حرکت می‌کند، عبور می‌کند. هر پرتو از بازوهای مختلف محفظه عبور کرده و طوری توسط یک آیینه بازتاب می‌یابد که هر پرتو از بازوی دیگر برمی‌گرد. هر دو پرتو مسیر یکسانی را طی می‌کنند ولی یکی در جهت حرکت شاره و دیگری در خلاف جهت حرکت شاره مسیر خود را طی کرده‌است.
انواع زیادی از شیشه تا به حال برای کاهش کج‌نمایی رنگی تولید شده‌است. این شیشه‌ها پراکندگی بسیار کمی دارند و معمولاً از جنس فلوریت هستند. تولید این لنزهای بی‌رنگ‌کننده، یک گام مهم در توسعه میکروسکوپ‌ها و تلسکوپ‌های اپتیکی بوده‌است.
قطعات اپتیکی جهت حذف انعکاس نور، بدنه شیرهای هیدرولیک، تجهیزات نظامی، قطعات کامپیوتر و الکترونیک، تجهیزات سخت‌افزار مکانیکی
کاروتینوییدها می‌توانند توسط روش‌های اپتیکی که به اختلاف طیفی وابسته‌است، شناسایی شوند. اما به این علت که روی سطح پوست مقادیر زیادی از رنگدانه‌های دیگر مانند ملانین و هموگلبولین وجود دارد، روی اندازه‌گیری تداخل ایجاد می‌شود؛ بنابراین اندازه‌گیری دقیق میزان کاروتینوییدها با این روش ممکن نیست. روش‌های شیمیایی مانند رنگ نگاری مایع فشار بالا و طیف‌سنجی جرمی نیز تکنیک‌های مهمی برای شناسایی کاروتینوییدها هستند. اما بر خلاف روش‌های اپتیکی، روش‌های شیمیایی نیاز به نمونه بافت دارد.
برخی از مواد شفاف زمانی که در معرض میدان الکتریکی قرار می‌گیرند، خواص اپتیکی‌شان را تغییر می‌دهند. این نتیجه‌ایست از نیروهایی که مکان، جهتگیری یا شکل مولکولهای سازنده ماده را تغییر می‌دهند.میدان الکتریکی پایای اعمالی به یک ماده الکترواپتیک، ضریب شکست آن را تغییر می‌دهد. در نتیجه، اثر ماده بر نور گذرنده از آن را تغییر می‌دهد. بنابراین میدان الکتریکی نور را کنترل می‌کند.