اویغور

معنی کلمه اویغور در لغت نامه دهخدا

اویغور. [ اُ ] ( اِخ ) یکی از اقوام ترک وتاتار است و در قرن پنجم میلادی از آسیا بقطعه اروپا تجاوز نمودند. در جهات شمال شرقی اروپا موجب خونریزی و ویرانی فراوانی گردیدند و تواریخ قرون وسطی شدت خونخواری اینان را بشکل موحشی روایت میکنند تا حدی که خوردن اطفال را به آنها منسوب میسازند و به احتمال مجارهای امروزی اولاد و یا شعبه ای از این قوم میباشند. اویغورها از زمانهای قدیم خط مخصوصی داشته و ادبیاتی بوجود آورده اند و پاره ای از آثار این ادبیات با این خط پیدا شده است. ( قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه اویغور در فرهنگ عمید

از قبایل ترک که در قرن دوم هجری در ترکستان ساکن شدند و به آیین مانوی گرویدند.

معنی کلمه اویغور در فرهنگ فارسی

یکی از قبایل ترک که متمدنترین آنها به شمار می رفتند . مسکن ایشان نخست در حوضه علیای نهر ارقون از شعب شط آمور و دامنه های جبال قراقروم ( بلنوئی حالیه ) بوده . در نیمه قرن دوم هجری جماعتی از ایشان بحدود ترکستان شرقی حالیه و شمال دریاچه [ لب نور ] و نهر [ تاریم ] یعنی شهر های تورفان و بیش بالیغ و بر قول و قره شهر سکونت گزیدند . آنان با آیین مانوی گرویدند و بیش بالیغ پایتخت ایشان بود . قوم او یغور پس از استیلا بر ترکستان شرقی با تخار ها مخلوط شدند و از اختلاط ایشان نژادی مخصوص بوجود آمد که مدت چهار قرن بر بلاد مذکور حکومت داشتند و منشا ایجاد تمدنی گردیدند که از مهمترین تمدنهای دوره قرون وسطی بشمار می رود . این قوم به سبب موقع جغرافیایی خود واسطه ارتباط بین ایرانیان چینیان و هندوان بودند و چون خود نیز وارث تمدن قوم آریایی نژادی مثل تخار ها شده بودند و در نتیجه به غالب آثار تمدن متمدنان آن عصر معرفت حاصل کردند و به آیین های مختلف آن عهد مثل بودایی عیسویت زردشتی و مانوی آشنایی یافتند . خان ایشان در سال ۱۴۳ ه. ق . دین مانی را پذیرفت و قبیله وی نیز مانوی شدند . در اواسط قرن دوم هجری قوم او یغور قدرت بسیار یافتند و بر نواحی حدود رودخانه های سلنگا ارخن و کرولن یعنی ممالک شمال مغولستان استیلا یافتند و پایتخت خود را در قره بلغاسون از شهر های مجاور نقطه ای که بعد ها قراقروم پایتخت چنگیزیان در آنجا بنا شد انتقال دادند و تا مدت یک قرن صاحب اختیار تام مغولستان بودند و امپراتوران چین و مکرر از ایشان استمداد کردند ولی در سال ۲۲۶ ه. ق . قوم قرقیز که در قسمت غربی سیبری ساکن بودند آنها را از قره بلغاسون راندند و ناحیه ارخن را از ایشان گرفتند و دولت او یغور مجددا به همان حدود اول برگشت . اویغور ها در مدت تسلط بر ترکستان شرقی مردم آن ناحیه را به تدریج ترک کردند و قوم تخار از بین رفت . از آثاری که در شهر های مختلف گبی و نرکستان شرقی خصوصا در تورفان بدست آمده ثابت شده که تمدن قوم اویغور به کلی تمدن آریایی است و چندان اثری از تمدن چین در آن مشهود نیست و مخصوصا وضع لباس و نقاشی و دین ( مانوی ) و غیره از ایرانیان مقتبس است . در میان قوم مذکور مسیحیت بودایی و مانویت رواج داشت .
یکی از اقوام ترک و تاتار است

معنی کلمه اویغور در دانشنامه آزاد فارسی

اُویْغُور
قوم بزرگ ترک، از اقوام حوزۀ رودخانۀ اورخون در قرون ۱ـ۳ق و ناحیۀ تورفان و حوزۀ رودخانۀ تاریم در قرون ۳ـ۷ق. نخستین دولت این قوم در مغولستان به دست قرقیزها ساقط شد. گروه هایی از این مردم به واحۀ تورفان مهاجرت کردند و به تدریج یکجانشین شدند و در تأثیر از ایران و چین و پذیرش مذاهب نستوری و مانوی و اقتباس خط سغدی به سطح اجتماعی عالی تری ارتقا یافتند و همانند ایرانیان از سوی دیگر ترکان عنوان تات گرفتند. الفبای اویغوری برای مدت های طولانی یگانه خط رایج در میان ترکان بود. به نوشتۀ جوینی، آموختن خط و زبان اویغوری در زمان او نشانه فضل و هنر به شمار می آمد. نخستین کارگزاران مغول در ایران یا همانند کورکوز، از اویغورها بودند و یا همانند ارغون آغا اویرات تربیت اویغوری داشتند. گروهی از اویغوری های ایران که در ری و شهریار پراکنده بودند، در ۷۵۶ و ۷۵۹ق مغلوب جلال الدوله اسکندر حاکم رویان شدند و به کجور انتقال یافتند. اویغوری ها پس از ورود تیمور به ایران، به قوای او پیوستند. امروزه در ایران نامی از اویغوری ها نیست. هم اکنون در استان سین کیانگ چین بیش از ۴,۲۰۰,۰۰۰ نفر از مردم اویغور سکونت دارند و چندصد هزار نفر نیز در جمهوری های آسیای میانه به سر می برند.

معنی کلمه اویغور در ویکی واژه

ترکی
قوم و زبان ترکی شرقی، رایج در ترکستان چین (سین کیانک). اویغور ممکن است تصحیف شده اوغور باشد، و این اصطلاح اخیر حاکی از تحرک و جابجایی موقت یا روزانه، اغلب جهت ربودن یا سرقت بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه اویغور

ابراهیم مطیعی (اویغوری: ئیبراهیم مۇتیئی، چینی: 伊卜拉伊木•穆提伊؛ مهٔ ۱۹۲۰– ۱۳ ژانویه ۲۰۱۰) زبانشناس مشهور اهل سین‌کیانگ چین است. او برای تحقیقات خود در زبان اویغوری و فرهنگ آنان شناخته شده‌است. او یکی از برترین پژوهشگران زبان ایغوری در نسل خود است.
بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۷ میلادی، منطقهٔ ختن تحت سلطهٔ جنگ‌سالاران هوئی (مسلمانان چینی‌تبار) بود، در حکومتی که اصطلاحا با نام «دونگانستان» از آن یاد می شود. (در منابع روسی، هوئی‌ها را دونگان می نامند) منطقهٔ ختن در این دوران، در عمل شاهد اشغال و حاکمیت مستعمرانه بر روی ترکهای اویغور توسط قوای نظامی غیربومی بود. به همین دلیل، در طول این دوران، منطقهٔ‌ ختن شاهد قیامهای مسلحانهٔ متعددی، منجمله قیام کارگیلیک در سال ۱۹۳۵ میلادی بود. «دونگانستان» در نهایت در سال ۱۹۳۷ میلادی با دخالت اتحاد جماهیر شوروی منحل شد.
یورت او درموضع قالدون بود که در عهد چنگیز داخل مغولستان شده علف زار و منبع و رودخانه عظیمی دارد. اولاد قرق از سایر فرق بیشتر بوده ودر عهد ایلخان کثرت بی قیاس داشته اند و چندین بار با لشکر تور وتاتار رایت جنگ و پیکار افراشته، بعدها که سپاه تور بر بلاد ترک تسلط یافت از بیم جان تفرقه یافتند و بهر جانب میشتافته، بعضی داخل اویغور شدند که هم حال باز داخل ترکمانانند و هر سال فوجی از سواران جرار بموکب منصور میفرستند و بعضی که از آب جیحون گذشتند ساکن سپنجاب گشته در اواخر بخراسان افتادند و بقوم اوشر پیوسته اکنون از شعب افشار محسوبند و بقرخلو مشهور و تاعهد شاه طهماسب ثانی نام و نشانی از معارف این قوم در سیر و تواریخ نیست، ولکن در اخر دولت صفوی که خزان باغ خسروی بود،قهرمانی قادر مانندنادر از این شعبه پیدا شد که از حد موصل تا رود سیحون مسخر کرد و بر هند وسند و روم وروس مظفر گشته، احفاد او را ملل و دولت برقرار بود تا طلیعه این دولت پایدار پدید شد و باغ خسروی را فصل بهار آمد. پس امیرالامراء حسین خان سردار که آن وقت حارس خراسان بود بیک، رکضت خیل و نهضت و میل جملگی را مقهور و مغلوب کرده ملک مغضوب باز گرفت و جمعی از معارف احفاد و نتایج اولاد او را ببندگی حضرت فرستاد که هر یک چاکر یک تن از ابنای ملوک گشته فخر این گونه چاکری در نسل احفاد نادری ماند.
نوشتار عربی اویغوری (به ایغوری: ئۇیغۇر ئه‌ره‌ب ییزیقی) شکلی از الفبای عربی است که برای نوشتن زبان اویغوری، عمدتاً توسط اویغورهای مقیم چین استفاده می‌شود. این یکی از چندین الفبای اویغوری است و از سال ۱۹۸۲ الفبای رسمی زبان اویغوری است. الفبای سیریلیک نیز برای نوشتار زبان اویغوری، بالاخص توسط اقلیت اویغور ساکن کشور قزاقستان استفاده می‌شود. زبان اویغوری، الفبای لاتین استانداردسازی شده نیز دارد، که توسط دانشگاه سین‌جیانگ برای استفادهٔ موازی با الفبای عربی-اویغوری و بیشتر در زمینه‌های دیجیتالی و کامپیوتری ارائه شد.
مردم هوئی بزرگ‌ترین قوم مسلمان در چین هستند و اویغورها دومین گروه قومی مسلمان در چین هستند. خویی‌زو یا هوئی قوم مسلمان ایرانی‌تبار هستند که حدود ۵۰۰ سال پیش برای ترویج دین اسلام به چین رفتند، با قوم خَن (هان) ازدواج کردند و در آن جا ماندگار شدند. در این میان اقوام چینی، قوم «خویی‌زو» بسیار به بهداشت فردی و نوع خوراک خود اهمیت داده و به آموزه‌های اسلام پایبندند؛ این قوم عمدتاً در غرب و شمال غرب چین ساکن هستند.
الفبای عربی اویغوری در کل ۳۲ حرف دارد. الفبای عربی اویغوری، حروف تکراری عربی-فارسی «ح، ث، ذ، ص.ض.ط. ظ، ع» را حذف کرده و در وام‌واژه‌ها از حروف «ئ، ت، ز، س، ه» استفاده می‌کند. الفبای عربی، همین‌طور به‌طور کامل حرکات زیر، زبر، و پیش «ــَـ، ــِـ، ــُـ» را حذف کرده. در عوض، در الفبای اویغوری ۸ واکه وجود دارد که تمامی حروف صدادار را بازتاب می‌دهد.
اعتراف‌نامه یا خواستوانیفت کتابی مانوی است که درباب اعترافات نیوشایان که پایین‌ترین رده دینی مانوی بودند نگاشته شده است.این اثر که متن اصلی آن از میان رفته و تنها ترجمه ترکی اویغوری آن موجود است منبع مناسبی برای شناخت آداب و رسوم و باورها و نحوه رفتار درون گروهی مانویان بدست می دهد.اثر دیگری هم به زبان سغدی وجود دارد که مجموعه اعترافات طبقه برگزیدگان است.
اویغوری زبان ترکی تاریخی مردمان منطقهٔ تاریخی ترکستان شرقی (سین‌کیانگ) می‌باشد، و دارای ادبیات غنی چندصد ساله‌ای می‌باشد. مردم اویغور با قرار گرفتن بر جاده ابریشم، در ارتباط دائم با فارسی‌زبانان و ترک‌زبانان ماوراءالنهر و فرای آن بودند، و در نتیجهٔ آن، از قرن سیزدهم میلادی به این سو، از الفبای فارسی-عربی برای نوشتار زبان اویغوری استفاده می‌شده‌است.
واژگان فارسی در زبانهای سوئدی،اویغوری چینی و بوسنیایی
دونالد ترامپ از شی جین پینگ درخواست می‌کند که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به او کمک کند. بولتون ادعا می‌کند که ترامپ از اردوگاه‌های بازآموزی سین‌کیانگ آگاه است و در جلسه‌ای با شی جین پینگ از بازآموزی اقلیت مسلمان اویغورها حمایت می‌کند. بولتون ادعا می‌کند که ترامپ اصلاً نمی‌داند فنلاند کجا است و آیا بخشی از روسیه است و آیا بریتانیا سلاح اتمی در اختیار دارد یا خیر
در زمان چنگیزخان چون مغول‌ها هنوز کتابت به زبان خود نداشتند، خط اویغوری اولین خط رسمی حکومت‌های مغول شد. بعد از مسلمان شدن اویغورها، خط عربی جایگزین خط اویغوری گردید. شیوه بهبودیافته خط عربی امروزه به عنوان الفبای رسمی این زبان در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور شناخته شده و به شکل گسترده چه توسط مردم و چه توسط دولت منتسب از مرکز محلی استفاده می‌شود.