اویس

اویس

معنی کلمه اویس در لغت نامه دهخدا

اویس. [ اُ وَ ] ( ع اِ ) گرگ.( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( شرفنامه منیری ). یکی از نامهای گرگ است که به عربی ذئب گویند. ( برهان ).
اویس. [ اُ وَ ] ( اِخ ) نام ولیی که از قرن بوده. ( شرفنامه منیری ) ( برهان ). رجوع به اویس قرنی شود.
اویس. [ اُ وَ ] ( اِخ ) ( شیخ... ) ابن شیخ حسن دومین ازآل جلایر ( 757 هَ. ق. تا 777 هَ. ق. ) :
من از جان چاکر سلطان اویسم
اگر چه یادش ازچاکر نباشد.حافظ.در هر یک از دو خانواده آل مظفر، ملوک فارس وجلایریان ، ملوک بغداد سلطان اویس نامی بوده است که هردو معاصر خواجه و هر دو ممکن است ممدوح خواجه در این غزل باشند و قرینه ای بر تعیین هیچکدام در این غزل موجود نیست. ( قزوینی ). و رجوع به ترجمه طبقات سلاطین اسلام لین پول شود.
اویس. [ اُ وَ ] ( اِخ ) از خاندان بادوسپان ( 973 - 975 هَ. ق. ) که در نور مازندران حکومت داشت. ( التدوین ).

معنی کلمه اویس در فرهنگ فارسی

( سلطان ) جلایری از آل جلایر ( جل. ۷۵۷ ه. ق . / ۱۳۵۶ م . ف. ۷۷۶ ه. ق . / ۱۳۷۴ م . ) ابن شیخ حسن بزرگ موسس آل جلایر . اویس تبریز را از تصرف پادشاهان ازبک بدر آورد ( ۷۵۹ ) حکمران خلاط را به قتل تیمور تاش وا داشت ( ۷۶۲ ) به جهت شاه محمود مظفری برای تسلط بر فارس مدد فرستاد ( ۷۶۵ ) موصل و دیار بکر و بغداد را به تصرف در آورد ( ۷۶۶ ) و سپس ری را تسخیر کرد ( ۷۷۲ ) .
گرگ
از خاندان بادوسپان است ۹۷۵ - ۹۷۳ که در نور مازندران حکومت داشت .

معنی کلمه اویس در فرهنگ اسم ها

اسم: اویس (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی، تاریخی و کهن) (تلفظ: oveys) (فارسی: اويس) (انگلیسی: oveys)
معنی: نام یکی از عارفان و پارسایان، از یاران پیامبر ( ص )، ( اَعلام ) ) نام یکی از عارفان و پارسایان و تابعین صدر اسلام، مشهور به اویس قرنی [قرن اول هجری] که حدیث نبویِ «انّی اَشَم رائحة الرحمن من جانب الیمن» [من رایحه و عطر خداوند را از جانب یمن حس می کنم] راجع به اوست، ) نام دو تن از شاهان جلایری از سلسله ی جلایریان در قرن و هجری، مشهور به اویس قرنی، گرگ کوچک، شخصی پارسا که از تابعین بوده است

معنی کلمه اویس در دانشنامه عمومی

آویس. آویس ( به استونیایی: Avies ) یک شرکت هواپیمایی متعلق به کشور استونی است که در مقر آن در شهر تالین است.
این شرکت در سال ۱۹۹۱ میلادی تأسیس شده است و به سه شهر استونی و هفت شهر سوئد پرواز دارد.
• تالین - فرودگاه لنارت مری تالین
• کاردلا - فرودگاه کاردلا
• کورساره - فرودگاه کورسار
• پایالا - فرودگاه پاجالا
• سوگ - فرودگاه سوگ
• لولئا - فرودگاه لوله آ
• استکهلم - فرودگاه استکهلم - آرلاندا
• تورسبای - فرودگاه تورزبی
• مورا - فرودگاه مورا - سیلیان
• هاگفوش - فرودگاه هاگفوش

معنی کلمه اویس در ویکی واژه

اویس نامی مردانه فارسی به معنای گرگ باهوش است. اُویس ممکن است از دو بخش اُ بجای او در زبان فارسی و ویس (ویث) که ظاهراً اصطلاح قومی قبیله‌ای بوده و اصطلاحاتی مانند ویسه یا ویثه از آن انشقاق می‌یابند.

جملاتی از کاربرد کلمه اویس

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی پی‌اس‌وی آیندهوون، باشگاه فوتبال یاگلونیا بیاویستوک، باشگاه فوتبال ژالگیریس، و باشگاه فوتبال دانفرملین اتلتیک اشاره کرد.
اویس قرنی- رضی اللّه عنه- چونکه مصطفی را می‌​دید به حقیقت قصد صورت را به صورت ننمود زیرا که مقصود از دیدن صورت معنی بود، چون دیدن معنی حاصل شد، صورت حجاب آمد. عالمان نارسیدهٔ روزگار عذر مادر در پیش نهند؛ مادر بود اما «اُمّ أصلیُّ» که «وَعِنْدَهُ اُمُّ الکِتاب». مادر اصلی را چگونه گذاشتی و کی آمدی که او خود مادر اصلی بود که چون مادر را می‌دید صورت که فرزند او باشد که محمد است هم تبع آن باشد؟ مگر که آن نشنیده‌​ای که مجنون را گفتند که لیلی آمد. گفت: من خود لیلی​‌ام و سر به گریبان فرو برد، یعنی لیلی با من است و من با لیلی.
می‌گفت نه همه خواهم. باز خطاب می‌آمد که چندین هزار هزارِ دیگر به تو بخشم مرقع بپوش. می گفت همه را خواهم. همچنان در مناجات می‌گفت و می‌شنود تا صحابه را صبر نبود. برفتند تا او را در چه کار است؟ بدو رسیدند. تا اویس ایشان را بدید گفت: آه، چرا آمدید؟ اگر این آمدن شما نبودی مرقع در نپوشیدمی تا همه امت محمّد را بِنَخواستمی. صبر بایست کرد.
اگرچه جمله در تحقیق اویست بدی بددان و نیکی خود نکویست
هرم بن حیان گفت: بنزد اویس قرنی شدم. از من پرسید: چه چیز ترا بدینجا آورد؟ گفتم: از این رو آمده ام که به تو آرام گیرم. گفت: من هرگز کسی را ندیده ام که پروردگارش را بشناسد و بدیگری آرام گیرد.
چون اویس از خویش فانی گشته بود آن زمینی آسمانی گشته بود
او در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فنلاند (۲۰۲۴) در ۱۱ فوریه با کسب ۵۱/۶٪ در مقابل پکا هااویستو به پیروزی رسید.
با آغاز عملیات از روز ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱، ارتش چهارم در نبرد بیاویستوک-مینسک مشارکت نمود و روز ۲۸ ژوئن توانست به کمک سایر نیروهای آلمانی صدها هزار نفر از نیروهای دشمن را بین این دو شهر در دو ناحیه جداگانه به محاصره دربیاورد و تا ۸ ژوئیه با پاکسازی این دو ناحیه قریب به ۲۸۰ هزار نفر را به اسارت بگیرد.
این روستا از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۹ میلادی بخشی از پوویات «بیاویستوک» در کشور لهستان بود.
ای خان زمان شیخ اویس آنکه ز تعظیم شاهان جهان را در تو کعبه علیا!
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پلیموث آرگیل، باشگاه فوتبال اسکانتورپ یونایتد، باشگاه فوتبال اولدهام اتلتیک، و باشگاه فوتبال تاویستوک اشاره کرد.
شاه معز دین حق ملک خدای راستین شیخ اویس کان کرم بحر عطای راستین
باویست از کلانسری همسر خر دجالک دراز رکاب
در سال 1836 ، ژنرال “سانتا آنا” به همراه ارتش مکزیک در تگزاس پیشروی می کنند و برای متوقف کردن او ، ژنرال “سم هوستون” باید زمان کافی داشته باشد تا بتواند ارتش خود را نظم دهد. به همین دلیل برای بدست آوردن این زمان ، به کُلُنل “ویلیام تراویس” دستور می دهد تا به ماموریتی کوچک برای بستن راه ارتش مکزیک برود ...
معزالدین سلطان احمد بن اویس بن حسن بن حسین بن آغبوغا بن ایلکا بن جلایر ششمین پادشاه از دودمان جلایریان (ایلکانیان) است.
دریای جود، شیخ اویس آنکه دولتش آب نهال عدل ز تیغ یمان دهد
اویسی در ۱۳۴۱ به فرماندهی لشکر یک گارد رسید و در همین سمت بود که به عنوان فرماندار نظامی تهران به سرکوب قیام‌کنندگان تظاهرات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دست زد.
در گزارش نخست، جورج براون بر اساس گفت و گو با سران عراق عنوان کرد که با توجه به مواضع ضدغربی خمینی و معتدل تر بودن صدام از این جهت، به صلاح حکومت بریتانیا است که با اپوزیسیون ایرانی برای سرنگونی حکومت تهران کمک کند. براون با تشبیه کردن اقدام احتمالی گروه بختیار و اویسی تأکید کرد که آنان می‌توانند به شیوه نهضت مقاومت ملی فرانسه در جنگ جهانی دوم، با همکاری با طرف مقابل ضمن استفاده از ضعف حکومت ایران، خوزستان را جدا کرده و حکومت خود را در آن جا شکل دهند.
مقبره سلطان ویس مربوط به دوره سلجوقیان و در ارتفاعات شمالی شهر قزوین در روستای الولک قرار دارد. این مقبره که در دامنه کوهی به همین نام واقع شده است از دو بخش مقبره و ساختمان جانبی تشکیل شده است. خود مقبره ساختمانی هشتی شکل، با گنبدی سنگی می‌باشد و ساختمان وابسته به آن شامل سرداب و نمازخانه است. کل بنا با سنگ لاشه و ملاس ماسه و گچ ساخته شده است. به گفته حمدالله مستوفی ، این مقبره متعلق به اویس قرنی یکی از صحابه علی است.
به عون همت سلطان ز آسمان بگذر دعای من به شهنشه اویس خان برسان