اوکر
معنی کلمه اوکر در لغت نامه دهخدا

اوکر

معنی کلمه اوکر در لغت نامه دهخدا

اوکر. [ اَ ک ُ ] ( اِ ) گوی که جولاهگان وقت بافتن جامه هردو پا را در آن گذارند. ( آنندراج ). مترس نساج و جولاهان. ( ناظم الاطباء ).
اوکر. [ اَ ک ُ ] ( ع اِ ) ج ِ وکر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به وکر شود.

معنی کلمه اوکر در فرهنگ فارسی

جمع وکر

معنی کلمه اوکر در دانشنامه عمومی

اوکر (گسلار). اوکر ( به آلمانی: Oker ) یک منطقهٔ مسکونی در آلمان است که در گسلار واقع شده است. اوکر ۵٬۵۹۹ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه اوکر در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه اوکر

آنتونوف ۱۴۸ یک جت منطقه‌ای ساخت شرکت اوکراینی آنتونوف است. در دسامبر ۲۰۰۶ نمونه واقعی ان کامل و تست شد. این هواپیما از موتور دی-۴۳۶ ساخت شرکت موتور سیچ واقع در زاپوریژیا اوکراین نیرو می‌گیرد.
شهریاری که به‌ روزی همه کس را ز خدای خاطر پاک و دل روشن اوکرد ضَمان
فرامرز چون نام اوکرد زود فرستاده ای کرد مانند دود
آثار او تأثیر زیادی روی نویسندگانی مثل اچ پی لاوکرفت، پیتر استروب و استیون کینگ گذاشته‌است.
گرچه سنگ وتیغ مژگان اوکرده است مهر بوی خون میآید از چاه زنخدانش هنوز
چون بدیدم روی اوکردم سلام وگفتمش دارد از آفات دوران کردگارت درامان
اوکرد نار نمرود نزهتگه مورد او خواست تا ز داود آهن شود مزرد
الکساندر کاپلینکو (اوکراینی: Олександр Максимович Каплієнко؛ زادهٔ ۷ مارس ۱۹۹۶) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.
وی همچنین در تیم‌های ملی فوتبال روسیه و اوکراین بازی کرده بود.
شبانگاه حبیب از عبادتگاه خود به هزار شرم بازگشت که: امروز چه عذرگویم؟ بهانه ای می اندیشید چون به نزدیک خانه آمد در این اندیشه، عیال و فرزندان درپیش دویدند، در دست و پای او می افتادند و همسایگان سجده می کردند، زهی کریمی که تو خدمت اوگزیدی و مزدوری اوکردی، زهی بخشنده، زهی بخشاینده که خانهٔ ما را همچو انار پرگوهرکرد. خانه، مال و نعمت را برنمی تابد. تدبیر خانهٔ دیگر می بایدکرد. ایشان از اینها برمی شمردند و حبیب می پنداردکه بر او افسوس میکنند و تَسْخَرْ میزنندکه هفته ای استکه ما را با آدینه وعده می دهد چون آدینه آمد،گریختی این ساعت می آیی خواست گفتن مرا افسوس مدارید، ازگوشهٔ بیگوشه آواز آمد، آوازی که آوازهای همهٔ عالم از آدمی و پری و فرشته، خروشانند و نعره زنانند و ربناگویانند. در آن آواز این بود که: ای حبیب ما! آنکرامت و عطای ملک قدوس است نه استهزا و افسوس است، آن همه زرها وگوهرها و تختهٔ جامه ها وگوسفندان و شمع که فرستادیم ایشان را، مزد خدمت تو نیست، حاشا ازکرم ما! آن استخوانی است که انداختیم پیش سگان نفس ایشان، آن نفس خصومت گر بیشین طلب بدگمان ایشان انداختیم تا بدان استخوان مشغول شوند عیال و فرزندان، ترا به تقاضای سخت از نماز و حضور ما برنیاورند. ای نفس! بتر از آنگاوی که در اخبار آورده اندکه در ساحلی از ساحلها، حق تعالی گاوی آفریده است از مدت شش هزار سال پیش، هر روزی که بدمد، آنگاو از خواب بیدار شود، صحرای آن ساحل راکه چشم به کنار آن نرسد، سبز و پرگیاه بیند، چندان بلند آنگیاه که گاو در اوگم شود و آن گاو تنها، او را مزاحمی نی. درافتد و آن گیاهها را همه بخورد، جوع البقر از این رو نام نهاده اند طبیبان رنجوری را. چون شب شود، آن همه گیاه ها را خورده باشد آن گاو و فربه شده چنانکه افزون از صفت. بعد از آن نماز شام نظرکند در آن همه صحرا، یک بند گیاه نبیند.
اروین محمدف (اوکراینی: Ервін Ільдарович Меметов؛ زادهٔ ۷ فوریهٔ ۱۹۹۰) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.
الکساندر سیزننکو (اوکراینی: Олександр Олексійович Сизоненко؛ ۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۵۹ – ۵ ژانویهٔ ۲۰۱۲) بازیکن بسکتبال اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
یاد اوکردی و از خوبش نرفتی بیدل گرعرق رخت به سیلت ندهد جای حیاست
درخور اظهار باید اعتباری پیش برد اوکریم آمد برون باری تو هم سایل برآ
نقلست که گفتند او را چندان ادب است که پیش عیال خود بینی پاک نکرده است مردی آن بشنود و قصد زیارت اوکرد چون او را بدید در مسجد ساعتی توقف کرد تا از اوراد فارغ شد و بیرون آمد مرد بر اثر او برفت در راه گفت: کاشکی بدانستمی آنچه گفتند راست است شیخ بفراست بدانست روی بدو کرد و بینی پاک کرد اورا عجب آمد با خود گفت: آنچه مرا گفتند یا دروغ گفتند یا این تازیانهٔ است که شیخ مرا می‌زند تا سر بزرگان نطلبم شیخ این هم بدانست روی بدو کرد و گفت: ای پسر ترا راست گفتند و لکن اگر خواهی تا سر همه پیش تو نهند سر خلق بر خلق نگاه دار که هر که سر ملوک گوید هم سری را نشاید.
ای سخاگسترشاهی که توانگردل شد هرکه یادکرمت بردل اوکرد گذر
ارتم کوورنیکوف (اوکراینی: Арте́м Олексійович Коверніков؛ زادهٔ ۱ ژوئیهٔ ۲۰۰۰) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.
ارتم سوخوتسکیی (اوکراینی: Артем Михайлович Сухоцький؛ زادهٔ ۶ دسامبر ۱۹۹۲) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.
ادوارد کوبک (اوکراینی: Едвард Федорович Кобак؛ زادهٔ ۲۲ آوریل ۲۰۰۲) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.
الکساندر سوبکو (روسی: Александр Иванович Собко؛ زادهٔ ۳۱ اوت ۱۹۸۲) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.