اوچ

معنی کلمه اوچ در دانشنامه آزاد فارسی

تغییرمسیر به:
کاول، هنری (۱۸۹۷ـ۱۹۶۵)

معنی کلمه اوچ در ویکی واژه

اوچ به زبان آذری حداقل دو مفهوم جداگانه دارد که با ساختار جمله تفهیم می‌گردد‌. مصدر پرواز و عدد سه. اوچ دَفَع اوچ دووم. سه بار پرواز کردم.

جملاتی از کاربرد کلمه اوچ

گاوچشمی چو شیر آشفته شب نیاسوده روز ناخفته
زلف اورا به شکل چوگان دید که دل من به پیش اوچون گوست
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به خیابان جامپ شماره ۲۱، فرشتگان و دختران گاوچران: تابستان داکوتا و موش‌های آزمایشگاهی اشاره کرد.
سروی چو تو در «اوچه » و در «تته » نباشد گل همچو رخ خوب تو البته نباشد
شبکه کوچه‌کشی اردوباد از میدان مرکزی که مسجد جامع در آن است به شکل شعاع‌هایی شاخه‌شاخه شده‌است و از محله‌هایی همچون آماباراس، سرشهر، کُردتال، مین‌کس و اوچ ترنگی تشکیل شده‌است.
دریاچه‌ای طبیعی است در غرب خنداب، در منطقه‌ای کوهستانی بین روستاهای اوچ‌تپه و قاسم‌آباد. میزان آبش بسته بارندگی متغیر است به گونه‌ای که در دوره‌های خشکسالی گاهی خشک می‌شود و در دوره‌های پربارش قابل قایقرانی است. وسعتش بین دو تا سه کیلومتر متغیر است و در پاییز و ابتدای زمستان محل تجمع پرندگان مهاجر است.
چرخ جز سرگشته و پی کرده چیست اوچه داند تا درون پرده چیست
تنگ اندر برکشیدش خاله اش اوچو ماهی بود وخاله هاله اش
بخون دشمن دین تیغ اوچنان تشنه ست که ازحکایت آن آب دردهان آرد
گؤیچه بئل، سحراما، آغداش اوچوران یئل دره‌سی
بعد از ازدواج کاریس بلک، دختر آرکتوروس بلک با کاسپر کراوچ سه فرزند به دنیا آمد که یکی از آن‌ها پسر بود و نسل کراوچ‌ها را ادامه داد.
عراق در جنگ با ایران به طور گسترده‌ای از سوپر فرلون‌های مسلح به موشک اگزوسه خود برای حمله به کشتی‌های ایرانی استفاده کرد. در یکی از این حملات یک ناوچه سبک کلاس بایندر غرق شده و بسیاری از سرنشینان آن کشته شدند.
خشایار پس شاد شد زین سخن بشد روی اوچون گل اندر چمن
شاعری دارد اشعار وشعر اوچون شعر من جز پریشانی نبخشد هیچ حاصل درجهان
اگر دشمنش کوه آهن شود برخشم اوچشم سوزن شود
او مودی واقعی نیست بلکه بارتی کراوچ یکی از مرگ خواران ولدمورت است و مودی واقعی را در صندوقچه‌ای حبس کرده و ساعت به ساعت معجون مرکب پیچیده می‌خورده تا هویتش را مخفی نگه دارد
شهر هرات دارای چند پارک است که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آن پارک تخت صفر است. تخت صفر در دامنه‌های نسبتاً هموار شمال‌شرق شهر هرات واقع شده و از فراز تپه‌های آن منظرهٔ شهر را به خوبی می‌توان تماشا کرد، نخستین تهداب و نامگذاری آن به زمان تیموریان هرات. روایت برفراز تپه‌ای که اکنون بلندترین نقطه و شامل باغ تخت صفر است، گوهرشاد بیگم ملکهٔ مشهور، به‌خواهش پدرش ملا صفر گاوچران تختی ساخته بوده تا ملا صفر بر آن بنشیند و چریدن گله گاو را مراقبت نماید و چون منطقه‌ای مرتفع و دارای چشم‌انداز وسیع می‌باشد.
این کشتی به همراه ناوچه الوند در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۱ با وارد شدن به کانال سوئز و حرکت به سمت سوریه برای شرکت در یک مانور در آن کشور خبرساز شد. این اولین بار پس از انقلاب اسلامی ایران در ایران بود که کشتی‌های ایرانی از این کانال عبور می‌کردند.
«ییپ و یانه‌که»، یکی از آثار اوست که توسط سیمین رفعتی، به فارسی ترجمه شده‌است. مینوس (فیلمنامه)، پلوک فان ده‌پتر فه‌لِت، اوچه، پیپ‌لاله، زیزو… از جمله آثار اوست.
برنگ آتش ودنبال وبش چو دو دسیاه بشکل لاله واطراف اوچو نور ازنار