اوهام
معنی کلمه اوهام در لغت نامه دهخدا

اوهام

معنی کلمه اوهام در لغت نامه دهخدا

اوهام. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ وهم. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( المنجد ) ( غیاث اللغات ). آنچه در دل گذرد یا گمان و اعتقاد مرجوح. ( آنندراج ).
- در اوهام آمدن ؛ بوهم درآمدن. وصف چیزی به وهم آمدن :
تو در کنار من آیی من این طمع نکنم
که می نیایدت از حسن وصف در اوهام.سعدی.شمایلی که نیاید بوصف در اوهام
خصائصی که نگنجد بذکر در افواه.سعدی.- اوهام پرست ؛ خرافاقی. پیرو اوهام.
- اوهام پرستی ؛ پیروی خرافات. خرافه پرستی.

معنی کلمه اوهام در فرهنگ معین

(اَ یا اُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ وهم ، گمان ها، خیالات ، پندارها.

معنی کلمه اوهام در فرهنگ عمید

= وهم

معنی کلمه اوهام در فرهنگ فارسی

خیالات و پندارها، جمع وهم
( اسم ) جمع وهم گمانها خیالات پندارها .

معنی کلمه اوهام در دانشنامه عمومی

اوهام (جمهوری آفریقای مرکزی). اوهام ( جمهوری آفریقای مرکزی ) ( به لاتین: Ouham ) یک استان در جمهوری آفریقای مرکزی است.
اوهام ۵۰٬۲۵۰ کیلومترمربع مساحت و ۳۶۹٬۲۲۰ نفر جمعیت دارد.
اوهام (فیلم). اوهام ( اسپانیایی: El aura ) که در برخی منابع فارسی با نام تشنج ترجمه شده، یک تریلر روان شناختی نئو - نوآر به کارگردانی فابیان بیلینسکی است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. داستان دربارهٔ افکار وهم انگیز یک متخصص تاکسیدرمی به نام «استبان اسپینوزا» است که مبتلا به صرع است و دچار افکار وسواس گونه برای انجام یک جنایت بی نقص است.
این فیلم برندهٔ جایزهٔ «کرکس سیمین» بهتین فیلم از سوی انجمن منتقدان فیلم آرژانتین شد و نماینده کشور آرژانتین برای رقابت در جایزه اسکار بهترین فیلم بین المللی در هفتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار بود.
• ریکاردو دارین
• دولورس فونسی
• آلخاندرو آوادا
• پابلو سدرون
• خورخه دلیا
• نائول پرز بیسکایارت
• مانوئل رودال
• رافائل کاستخون
• والتر رینو

معنی کلمه اوهام در ویکی واژه

جِ وهم ؛ گمان‌ها، خیالات، پندارها.

جملاتی از کاربرد کلمه اوهام

آل‌ها، موجودات افسانه‌ای یا ارواح شَر و بَد، در میان باورهای کهن برخی از اقوام و ملت‌ها هستند. ایرانیان تصور می‌کردند آل‌ها موجوداتی ترسناک و به شکل زن هستند. گرجی‌ها آل‌ها را ارواح جنگل می‌نامیدند. در باورهای ارمنیان آل‌ها موجوداتی پُر پشم، نیمه انسان - نیمه حیوان، با چشمانی آتشین هستند و دشمن زائوها و نوزادان محسوب می‌شوند. این باورها محتملاً از دوران ما قبل تاریخ، از اوهام و تصورات مبهم انسان نسبت به جهان پیرامون خود نشات گرفته‌است.
حسن روی تو بیک جلوه که در آینه کرد این همه نقش در آئینه اوهام افتاد
چون حباب این چیدن و واچیدن افسون هواست خیمهٔ اوهام را غیر از نفس فراش نیست
نام خداوندی که قدر او بی منتهی است و صحبت او با دوستان بی بهاست، در قدر نهان و در صنع آشکارا است، از مانندگی دور و از اوهام جداست. دل را بدوستی و خرد را بهستی پیداست، نه در صفت او چون، نه در حکم او چراست. در شنوایی و بینایی و دانایی یکتاست.
* با مشکاتیان و موسوی - آیینه‌ی اوهام
در حوالی پایان فصل ۵، دنیل جکسن می‌میرد، لیکن با کمک اُما دِسالا عروج می‌کند. در فصل شش جوناس کؤین جای پیشین دنیل را می‌گیرد چرا که الان جکسن درگیر امور کیهانی در سطح وجودی بالاتری‌است. دنیل گاه بر دوستانش پدیدار می‌شود تا به ایشان یاری رساند لیکن فقط به چشم خود آنان دیده می‌شود و از این رو ایشان اغلب گمان می‌دارند که گرفتار اوهام شده‌اند. تا اینکه در قسمت پایانی فصل شش انوبیس تهدید به نابودی ابیدس می‌کند، سیاره‌ای جز زمین که نزد دنیل بس عزیز است و از این رو دنیل عهد می‌کند که انوبیس را بازدارد.
او را از «عقلای مجانین» دانسته‌اند که اندکی پس از خطابت، در خِرَدش نقصان شد و اوهام می‌دید، سپس در بیمارستان آن روزگار بستری گشت. او را شاعری نازک‌احساس و خوش‌گو ذکر کرده‌اند.
مطلب نایاب را شد خانه عنقا وطن تا کجا جولان نمایی توسن اوهام را؟!
میسر نیست شبهش بر به‌ گیتی مصور نیست مثلش اندر اوهام
آلوده سومین آلبوم گروه اوهام می‌باشد که در سال ۱۳۸۴ توسط شرکت بم‌آهنگ در کانادا منتشر شد. این آلبوم شامل ۱۲ قطعه است. ترانه‌های این آلبوم از اشعار حافظ و مولانا می‌باشد.
مراحل ضبط آهنگ‌ها در استودیوهای فسینیشن استریت[پ ۱۶] مابین مارس تا ژوئن ۲۰۰۵ در اوربروی سوئد صورت گرفت و نتیجهٔ کار با نام اوهام روح در همان سال منتشر شد که از لحاظ تجاری موفق بود و منتقدان نیز نظر مثبتی به آن داشتند. این آلبوم نسبت به تمام کارهای قبلی اپث موفق‌تر بود و برای نخستین بار در چارت ایالات متحده قرار گرفت (#۶۴) و در سوئد هم تا جایگاه نهم بالا آمد. کیت برگمن از وبگاه بلبرموث امتیاز ده از ده را به آلبوم داد تا این آلبوم جزو آلبومهایی باشد که تمام امتیاز را از این سایت دریافت می‌کند.
جهان نیست جز اعتبار من و تو تو تحقیق دان‌ گر من اوهام‌ گیرم
پس از برگزاری بیش از ۲۰۰ اجرا در پشتیبانی از آلبوم اوهام روح، گروه در نوامبر ۲۰۰۷ به استودیو برگشت تا کار بر روی نهمین آلبوم را از سر بگیرد.
آخوندزاده رساله مکتوبات کمال‌الدوله را در ۱۲۸۰ (۱۹۰۱ میلادی) نوشت. جوهر این رساله انتقاد بر سیاست و دیانت یعنی مهم‌ترین بنیادهای اجتماعی است و انگیزه وی به گفته خودش «پرورش هشیاری تاریخی است نسبت به گذشته و ایجاد تفکر ملی و اصلاح و ترقی جامعه است در حال و آینده تا استبداد سیاسی تغییر پذیرد و مشروطیت حکومت و حکومت قانون جایگزین آن گردد. ظلمت و تاریکی برافتد اصلاح دین از راه پروتستانتیسم اسلامی تحقق پذیرد. سیاست و دین از یکدیگر به کلی تفکیک گردند و دین تصرفی در امور دنیایی نداشته باشد؛ و بالأخره پرده اوهام را از میان برداریم و به روشنای خرد گام نهیم».
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان بار، ناین کوئینز، فرار، اوهام و فرانسیس: برایم دعا کن را نام برد.
اپث در سال ۲۰۰۶ در جایگاه اصلی گیگان‌تور به همراه گروه مگادث به تور رفت. آلبوم اوهام روح در اکتبر سال ۲۰۰۶ به همراه یک بازخوانی از آهنگ دیپ پرپل با نام «سرباز مزدور»[پ ۱۷]، یک دی‌وی‌دی شامل نسخهٔ ساراند آلبوم و به همراه مستندی از مراحل ساخت آلبوم بازنشر پیدا کرد. یکی از اجراهای اپث در لندن در سالن موسیقی کمدن‌راندهاوس ضبط شد و در قالب یک آلبوم دودیسکه زنده منتشر شد.
عشق بود آن جوهر و روح وجود کم رهائی از همه اوهام داد
بید‌ل شدم و رَستم از اوهام تعین آیینه شکستن به بغل داشت کلاهی
اوهام مصافیان چو گردد صافی بینند به دل هر آنچه بینند به چشم
بر درش بانی ‌گردون ز ازل سدی بست راه آمد شد بی‌حاصل اوهام‌ گرفت