اولش

اولش

معنی کلمه اولش در دانشنامه عمومی

اولش ( به مجاری: Üllés ) یک منطقهٔ مسکونی در مجارستان است که در ناحیه موراهالوم واقع شده است. اولش ۴۹٫۸۸ کیلومتر مربع مساحت و ۳٬۲۰۶ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه اولش

اسکندر در سال ۳۲۳ پیش از میلاد، درگذشت. پس از مرگ او، همسر اولش روشنک با همدستی پردیکاس استاتیرا را به قتل رساند. روشنک می‌خواست موقعیت خود و پسرش اسکندر چهارم را با خلاص شدن از رقیبی که می‌توانست - یا ادعا می‌کرد- باردار باشد، تقویت کند. طبق گزارش پلوتارک، خواهر استاتیرا، دری‌په‌تیس نیز در همان زمان کشته شد. اما کارنی معتقد است که پلوتارک اشتباه کرده‌است و در واقع این پروشات بود که همراه با استاتیرا درگذشت.
گرچه هر روز کان گشاید کام اولش صبح باشد آخر شام
علم ظلم نماند تطاولش که زند کوس عدالت مقابلش
در سال ۱۹۵۱ او به همراه همسر اولش «رودا کمینس» به لس آنجلس، کالیفرنیا نقل مکان کرد.
ری پس از طلاق از همسر اولش، با رافائل هاسکل، یک فعال مدنی یهودی ازدواج کرد و به‌همراه او خانهٔ کنش‌گری را افتتاح کرد؛ خانهٔ کنش‌گری یک مرکز اجتماعی بود که به جوانان سیاه‌پوست در دیترویت کمک‌های اجتماعی ارائه می‌کرد. مدت کوتاهی پس از ازدواج با همسرش، ری نام خود را به الیزابت هسکل تغییر داد، و بعداً همزمان با ادامهٔ فعالیت به‌عنوان فعال اجتماعی در خانهٔ کنش‌گری، با نام «لیز هسکل» شهرت یافت. او در سال ۲۰۰۶، هفت سال پس از آن که همسرش بر اثر تصادف کشته شد، در خانه‌اش درگذشت.
ارنستو چه گوارا مجموعاً پنج بار صاحب فرزند شد، یک فرزند از همسر اولش هیلدا گادآ آکوستا و چهار فرزند از همسر دومش آلیدا مارچ. هیلدا بئاتریز گوارا گادآ، دختر چه گوارا و هیلدا گادآ، در ۱۵ فوریه ۱۹۵۶ در مکزیکو سیتی متولد شد. این دختر در ۳۹ سالگی در اثر سرطان در بیمارستانی در کوبا به سال ۱۹۹۵ درگذشت. آلیدا متولد ۲۴ نوامبر ۱۹۶۰ در هاوانا، کامیلو متولد ۲۰ مه ۱۹۶۲ در هاوانا، سلیا متولد ۱۴ ژوئن ۱۹۶۳ در هاوانا و ارنستو متولد ۲۴ فوریه ۱۹۶۵، چهار فرزند گوارا و همسر دومش هستند.
کی ببخشش پوستین از سر برآرد هر تنی اولش مغزی بباید تا برون آید ز پوست
اولش نور عشق را مطلع وآخرش روز وصل را مقطع
اولش داده‌ای نکو نامی آخرش ده نکو سرانجامی
او پس از ازدواج اولش با نام اریکا پارکر شناخته می‌شد که با طلاق گرفتن از همسر اولش بلافاصله نامش را تغییر داد. دورنس ۸ ژانویه ۲۰۰۵ با یک بازیگر، نویسنده و کارگردان کانادایی به نام دیوید پافی ازدواج کرد. او یک پسرخوانده به نام لازلو دارد که از رابطه قبلی همسرش است.
ادوارد فرزند شاه ادگار (حکومت ۹۵۹-۹۷۵) از همسر اولش الفلدا و برادر بزرگتر اتلرد بود. ادگار در ۹۷۵ درگذشت و گروهی درصدد بر تخت نشاندن پسر کوچک او اتلرد برآمدند، اما دیری نپایید که ادوارد به عنوان شاه جدید انتخاب شد و قدرت را در دست گرفت.
او با مدرک لیسانس ریاضیات را از دانشگاه دولتی مسکو در سال ۱۹۹۳ فارغ‌التحصیل شد و دکترای خود را نیز در همان دانشگاه در سال ۱۹۹۵ تحت الکساندر کیریلوف و گریگوری اولشانسکی دریافت کرد. او استاد دانشگاه کلمبیا است. او قبلاً استاد دانشگاه پرینستون بود. در آن زمان به او کمک هزینه تحصیلی پاکارد (۲۰۰۱)، جایزه انجمن ریاضی اروپا (۲۰۰۴) و مدال فیلدز (۲۰۰۶) اهدا شد. همچنین استادیار و دانشیار در برکلی، جایی که به او فلوشیپ تحقیقات اسلون اهدا شد؛ و یک مدرس در دانشگاه شیکاگو. او قرار بود در تابستان ۲۰۲۲ به دانشکده برکلی بپیوندد، اما تصمیم گرفت در کلمبیا بماند و در پاییز ۲۰۲۳ در کلاس تحصیلات تکمیلی تدریس کند.
همسر احمد مروی در سال ۱۳۴۱ در تهران به دنیا آمد که دارای تحصیلات حوزوی است و مدرک دکترای فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه خود را از دانشگاه تربیت مدرس کسب نموده‌است. وی عضو هیئت علمی دانشگاه نیز است. او دارای دو پسر است؛ پسر اولش دانشجوی مقطع دکترا در رشته کلام اسلامی و پسر دومش در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل است.
ابن طفیل شاعر نیز بود هرچند مرتبهٔ شعری او متوسط می‌بود. برخی اشعارش در المعجب به نقل از یحیی فرزند او آورده شده‌است و نیز گرین گامس در مجله معهمدالدراسات الاسلامیه فی مدرید در شمارهٔ اولش یک قصیدهٔ سیاسی از ابن طفیل منتشر کرده‌است.
آنکه ایشان برو نظر کردند اولش عاشقی خبر کردند
روحی است که روح اولش می‌ گویند چون اوست تمام خاتمش می‌ خوانند
همسر اولش غلامعلی خان ملیجک ملقب به عزیزالسلطان بود که به سال ۱۲۵۷ خورشیدی به دنیا آمد. او مورد علاقه ناصرالدین شاه قرار گرفت و به همین خاطر به عقد دخترش درآمد. همسر دوم او علی خان اَرشَدالدوله از نوادگان فضلعلی خان قره باغی و از سرداران دوران فتحعلیشاه و محمد شاه بود. علی خان ابتدا در دسته موزیک عزیزالسلطان (ملیجک) خدمت می‌کرد و وقتی ملیجک به دامادی شاه یعنی به همسری اخترالدوله در آمد و رئیس گارد سلطنتی ناصرالدین شاه شد، علی خان نیز در شمار افراد گارد سلطنتی درآمد.
اولش آن غم چه گر از دست برد آخر کارش نگر از دستبرد
به زاولش بردند مهمان خویش همه بنده‌وار ایستادند پیش
جرعه اولش ازخون مسیحا باشد چون کشد تیغ ستم غمزه بی پروایش