اولاً
معنی کلمه اولاً در لغت نامه دهخدا

اولاً

معنی کلمه اولاً در لغت نامه دهخدا

اولا. [ اَ ] ( ع ن تف ) سزاوارتر. ( ناظم الاطباء ). رجوع به اولی شود.
( اولاً ) اولاً. [ اَوْ وَ لَن ْ ] ( ع ق ) نخستین. ( ناظم الاطباء ). در اول ، پیش از همه :
گرت باید که سست گردد زه
اولاً پوستین بگازر ده.سنایی.نغمه های اندرون اولیا
اولاًگوید که ای اجزای لا.مولوی.بسیار کسان که جان شیرین
در پای تو ریزد اولاً من.سعدی.

معنی کلمه اولاً در فرهنگ معین

( اولاً ) (اَ وَّ لَن ) [ ع . ] (ق . ) نخست ، نخستین .

معنی کلمه اولاً در فرهنگ فارسی

نخست نخستین .
نخستین

معنی کلمه اولاً در دانشنامه عمومی

آولا. آولا ( به ایتالیایی: Avella ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان آولینو واقع شده است.
آولا ۳۰٫۳۸ کیلومترمربع مساحت و ۷٬۸۳۹ نفر جمعیت دارد و ۱۲۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آولا (شهر). آولا ( شهر ) ( به ایتالیایی: Aulla ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان ماسا - کارارا واقع شده است.
آولا ۵۹ کیلومترمربع مساحت و ۱۰٬۷۴۳ نفر جمعیت دارد و ۶۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اولا (آرکانزاس). اولاً ( آرکانزاس ) ( به انگلیسی: Ola, Arkansas ) یک شهر در ایالات متحده آمریکا با جمعیت ۱٬۲۰۴ نفر است که در آرکانزاس واقع شده است.
موقعیت جغرافیایی شهرها و مناطق اطراف به شرح زیر است:
اولا (رود). رودخانه اولاً ( به انگلیسی: Ūla River ) رودخانه ای است که در لیتوانی و بلاروس جریان دارد.
معنی کلمه اولاً در فرهنگ معین
معنی کلمه اولاً در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اولاً در دانشنامه عمومی
معنی کلمه اولاً در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه اولاً

معنی کلمه اولاً در ویکی واژه

نخست، نخستین.

جملاتی از کاربرد کلمه اولاً

محاسبات بی توقف ماشین‌های تورینگ استدلالی نباید با محاسبات زمان نامحدود خلط شوند. اولاً اینکه برخی از محاسبات ماشین‌های تورینگ استدلالی متوقف می‌شوند. مثلاً در مورد ماشین‌های تورینگ قراردادی، برخی از محاسبات متوقف شوند نتیجه را ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر این‌گونه نیستند. حتی اگر آن‌ها متوقف نشوند، یک ماشین تورینگ استدلالی خروجی را از زمانی تا زمان دیگر تولید می‌کند. اگر این خروجی دیگر تغییر نکن، به عنوان نتیجهٔ محاسبه منظور خواهد شد.
اولاً گر نیی قوی‌بازو با قوی‌تر ز خود ستیزه مجو
خواست در جام جهان بین اولاً جلوه گر گردد جمالش مجملاً
والحمد لله اولاً و آخراً و صل الله علی محمد و آله.
اولاً مایه همین شوکت ریشست که شه از دو صد خلوتیم داده فزون منصب و جاه
اولاً به طوری که تیمساران اطلاع دارید برابر قوانین و مقررات، ارتش حق دخالت در سیاست را ندارد.
«اتهام بهتانی که به سران ـ به قول خودتان ـ «فتنه» زده‌اید که از سعودیها پول گرفته‌اند تا نظام را منقرض نمایند، اولاً از شما شکایت می‌کنم، آن هم در محاکم جمهوری اسلامی، اگر چه امیدی به رسیدگی ندارم؛ و ثانیاً این نامه را می‌نویسم تا بدانید به آنچه گفته‌اید اعتراض دارم.»
.... حق نداری حتی یک کلمه از مقدمه حذف کنی!، آنچه نوشته‌ام، اولاً عین واقعیت بوده و ثانیاً آن را به حکم دلم نوشته‌ام، نه به اقتضای سیاستی و مصلحتی، که بشود هرچندی یک بار عوضش کرد. «مرد» [اشاره به دکتر بقائی کرمانی]، به نظر من از ناشناخته‌های روزگار ما بود. کاری به درگیری و اشتباهات سیاسی اش ندارم، من نه عضو حزبش [اشاره به حزب زحمتکشان ملت ایران] بودم و نه اعتقادی به کاربُرد شیوهٔ عملش در جامعهٔ خودمان داشتم، امّا آشنایی چهل ساله و قریب سی سال دوستی مداوم و مصاحبت ِ دست ِکم هفته‌ای یک بار، به من این حق را می‌دهد که او را از اخلاقی‌ترین رجال سیاسی روزگارمان بدانم...
این میزان تولید در گیلان اخیراً رخ داده‌است. در ۱۹۱۱ رابینو نوشت: «گرچه برنج گیلان از مازندران و استرآباد بهتر است، دو تای آخری پایتخت و مرکز ایران را تأمین می‌کنند.» و چرچیل و ابوت گفته‌اند که در میانه قرن نوزدهم گیلان مجبور بود برای تأمین نیاز محلی خود از مازندران وارد کند. این دو دلیل اصلی داشت: اولاً زمینداران گیلان برای پاسخ به نیاز فزاینده بازارهای اروپایی اولویت را به نوغان داری می‌دادند و این فقط در ۱۸۶۰ بود که به علت نابودی کرمهای ابریشم توسط مرض پبرین کشاورزان به برنج روی آوردند؛ ثانیاً گیلان تا ابتدای قرن بیستم و احداث راه رشت-قزوین، که آن را به فلات ایران مرتبط کرد از بقیه کشور ایزوله بود. تهران به دلیل امکانات ارتباطی از آمل توسط مازندران تأمین می‌شد.
در تاریخ ۱ اوت ۲۰۱۴، سازمان غذا و دارو آمریکا، «لومیزایم» را برای درمان نوعِ نوزادیِ بیماری پومپه در کودکان زیر ۸ سال مورد تأیید قرار داد. برخی شرکت‌های بیمه در آمریکا، هزینه‌های درمان با این دارو را در بزرگسالانِ مبتلا تقبل نمی‌کنند، چرا که اولاً توسط سازمان غذا و دارو آمریکا برای درمانِ بزرگسالان تأیید نشده و دوم آنکه، هزینه درمانی آن بسیار بالاست (سالیانه حدود ۳۰۰٬۰۰۰ دلار آمریکا، و تا پایان عمر)
هرچند روش‌های اولیه آن پیشتر در سال ۱۹۷۳ (میلادی) توسط فردی به نام کلیفورد کاکس که در ستاد روابط دولت بریتانیا بدست آمده بود اما تا سال ۱۹۷۷ اولاً الگورتیم رمزنگاری او کاملاً محرمانه بود و دوم اینکه به سادگی آنچه در سال ۱۹۷۶ مطرح شد نبود. گرچه این الگوریتم در زمانی که توسط کاکس کشف شد به علت هزینهٔ بسیار زیاد کامپیوترهایی که برای پیاده‌سازی آن لازم بودند، هیچ‌گاه پیاده‌سازی نشد.
اولاً، یک تصمیم گیرنده انسانی می‌تواند مملو از اطلاعات باشد و در تصمیم‌گیری به موقع مشکل داشته باشد.
عوامل زیادی می‌توانند این فرایند را بلوکه کنند .اولاً از آن جا که سازمان‌های مراقبت سلامت عجله را تحمیل می‌کنند، گاهی اوقات درخواست‌های غیر واقع بینانه از زمان متخصصین دارند. جیره بندی زمان منجر به شانس بسیار کمی برای نشست با مراجع برای بحث در مورد ارزیابی و توجه دقیق به سوالات و نگرانی‌های او می‌شود.
اولاً کم گوی با مردم دروغ زانکه گردی از دروغت بی فروغ
چو گنگ از آسمان در عالم افتاد مهادیو اولاً بر فرق جا داد
قول تشبیه اولاً ز یهود خاست، پس رافضی بر آن افزود
در جهان شش چیز می‌آید بکار اولاً باری طعام خوش‌گوار
بدان که طریقهٔ اهل معرفت و سلوک، ذکر و فکر است و بیشتر ذکر خفی است که به اجازه مشغول به آن می‌باشند و ایشان می‌گویند که ذکر خفی از جلی، افضل است. اولاً بر طبق اخبار، ثانیاً به طریق عقل و ذکر بر چهار قسم است چنانکه قالَ اللّهُ تَعالَی وَاذْکُرْرَبَّکَ فی نَفْسِکَ تَضَرُّعاً و خِیْفَةً وَدُوْنَ الجَهْرِ مِنَ القَوْلِ. در بعضی تفاسیر تضرعاً را تفسیر به جهر و علانیه، و دون الجهر من القول را به حد وسط میان سر و جهر کرده‌اند و از این آیه سه قسم ذکر جهر و خفی و متوسط بیرون می‌آید. و این قول را از ابن عباس استاد مفسرین نقل کرده‌اند و علی بن ابراهیم در آیهٔ اُدْعُوا رَبَّکُمْتَضَرُّعاً وَخُفْیَةً. تضرعاً را به جهر و علانیه تفسیر کرده و خُفْیَةً را به سر و آهسته و خفی از لغات اضداد است به معنی جهر و سر هر دو آمده.
ظاهراً جسم و باطناً جانیم آخراً این و اولاً آنیم
در این شکی نیست که آشفتگی‌هایی که در آن دوران بر ارمنستان حکمفرما شد تأثیری نامساعد روی زندگی اقتصادی آن کشور گذاشت. با این وجود، ارمنستان کشوری مرفه باقی ماند و این اولاً به دلیل موقعیت جغرافیایی اش بود که از آن یک خط رابط بین شرق و غرب ساخته بود، و ثانیاً بر اثر روح سوداگری و سودجویی بازرگانانش بود که در برابر ماجراجویانه‌ترین و پرخطرترین سفرها نیز پا پس نمی‌کشیدند.