اولاد
معنی کلمه اولاد در لغت نامه دهخدا

اولاد

معنی کلمه اولاد در لغت نامه دهخدا

اولاد. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ ولد به معنی فرزند. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ) :
تا داد من از دشمن اولاد پیمبر
بدهد بتمام ایزد دادار تعالی.ناصرخسرو.ای امت برگشته ز اولاد پیمبر
اولاد پیمبر حکم روز قضااند.ناصرخسرو.- اولاد الزنا ؛ زاده زنا. سند :
گر مرا دشمن شدند این قوم معذورند زانک
من سهیلم کآمدم بر موت اولادالزنا.خاقانی.- اولاد دَرزَة ؛ فرومایگان و مردم درزی ( دوزنده و جولاهه ).
- اولاددوست ؛ کسی که فرزند دوست میدارد.
- اولاد ضباع ؛ چهار ستاره که بر دست چپ بقار است. رجوع به نفایس الفنون شود.
- اولاد ظبا ؛ کواکبی از دب اکبر... رجوع به دب اکبر از صور کواکب نفایس الفنون شود.
- اولاد عَلاّت ؛ فرزندان زنان پدر.
- اولاد فاطمه ؛ فرزندان فاطمه زهرا دختر پیغمبر اکرم :
یارب به نسل طاهر اولاد فاطمه
یارب به خون پاک شهیدان کربلا.سعدی.رجوع به ولد شود.
اولاد. ( اِخ ) بروزن پولاد بقول شاهنامه نام پسر گاندی [ غندی ] پهلوان تورانی فرماندار قطعه ای از مازندران ( به حدس یوستی آلمانی از کلمه وردات به معنی پیش بردن یا ادعا آمده است ). ( فرهنگ لغات شاهنامه ). نام راه دار مازندران. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). نام دیوی از مازندران. ( ناظم الاطباء ) ( غیاث اللغات ) ( برهان ). نام دیوی که رستم براه هفتخوانش بسته بود و او رستم را رهبری کرد و به جاییکه کیکاوس بسته بود برد و مقام دیو سفید بنمود و بعد کشته شدن دیو سفید و پادشاه مازندران ، رستم او را پادشاهی مازندران داد. ( شرفنامه منیری ) ( مؤید الفضلاء ) :
بدان مرز اولاد بد پهلوان
یکی نامدار دلیر و جوان.فردوسی.گرفت او کمرگاه دیو سفید
چو ارژنگ و غندی واولاد و بید.فردوسی.همی گشت اولاد در مرغزار
ابا نامداران ز بهر شکار.فردوسی.

معنی کلمه اولاد در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِ. ) جِ ولد، فرزندان ، بچه ها.

معنی کلمه اولاد در فرهنگ عمید

= وَلَد

معنی کلمه اولاد در فرهنگ فارسی

فرزندان، جمع ولد
( اسم ) جمع ولد زادگان فرزندان توضیح در تخاطب فارسی گاه بجای مفرد آید : احمد اولاد من است حسن اولاد ارشد است .
بر وزن پولاد بقول شاهنامه نام پسر گاندی پهلوان تورانی فرماندار قطعه از مازندران .

معنی کلمه اولاد در فرهنگ اسم ها

اسم: اولاد (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: olad) (فارسی: اولاد) (انگلیسی: olad)
معنی: از شخصیتهای شاهنامه، نام پهلوانی در مازندران در زمان کیکاووس پادشاه کیانی

معنی کلمه اولاد در دانشنامه عمومی

اولاد (خوزستان). اولاد یک روستا در ایران است که در دهستان آبژدان واقع شده است. اولاد 296 نفر جمعیت دارد.
این روستا در کنار مسیل عمیق واقع شده است.
اولاد (فیلم ۱۹۸۷). اولاد ( انگلیسی: Aulad ) فیلمی هندی است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جایا پرادا و سری دوی اشاره کرد.
آناند ( جیتندرا ) یک تاجر است. او چندین بار با یک رقصنده خیابانی Devki ( Sridevi ) روبرو می شود. یک روز عموی آناند ( سعید جفری ) از خارج به او اطلاع می دهد که تصمیم دارد در آینده نزدیک با او ازدواج کند. آناند با شنیدن این حرف به عمویش دروغ می گوید که قبلاً ازدواج کرده است. عموی آناند ناگهان به هند می آید و خواستار همسر آناند می شود. آناند دوکی را برای مدتی همسرش می کند تا خود را از دست عمویش نجات دهد. دوکی به عموی آناند به عنوان پدرش خدمت می کند تا جایی که از دوکی قدردانی می کند و او را از هر نظر دوست دارد. عموی آناند به خارج از کشور برمی گردد. در همین حین، آناند عاشق دوکی می شود و با او ازدواج می کند. هر دو اتفاقاً با یک زوج تازه ازدواج کرده دیگر یاشودا ( جایا پرادا ) و ویکی ( وینود مهرا ) ملاقات می کنند. در حالی که دوکی پسری به نام کیشان به دنیا می آورد، یاشودا در انتظار است. این دو زوج در قطاری با هم آشنا می شوند، قطاری که با تصادف مواجه می شود. Devki در هیچ کجا یافت نمی شود و آناند معتقد است که او مرده است. ویکی در این تصادف جان خود را از دست می دهد و یاشودا ویران می شود. آناند برای یاشودا متاسف است و از دکتر می خواهد که نوزادش را با مرده عوض کند. یاشودا با فرزند آناند به خانه و همسرش برمی گردد، در حالی که او در خارج از کشور زندگی می کند. چهار سال بعد، آناند برمی گردد و نمی تواند از یاشودا و کودک دور بماند. او بارها و بارها به ملاقات آنها ادامه می دهد، تا جایی که دیدارهای او باعث ایجاد مزاحمت و شرمساری می شود. سپس آناند از اینکه می داند دوکی هنوز زنده است بسیار خوشحال می شود. اما وقتی دوکی در مورد فرزندشان می پرسد، حقیقت را به او می گوید و در نتیجه بین دو مادر دعوا به راه می افتد. دوکی بیشتر از این که می داند دیگر نمی تواند بچه ای به دنیا بیاورد، ویران می شود. عموی آناند از خارج از کشور برمی گردد و وضعیت ویران شده دوکی را می بیند که به شدت دلتنگ پسرش شده بود. عمو نمی تواند شرایطی را که دوکی از آن رنج می برد تحمل کند. او آماده می شود تا این موضوع را به طور علنی در دادگاه شکایت کند. دادگاه حکمی را برای تحویل کودک به دوکی صادر می کند. با این حال کودک نمی تواند یاشدا را فراموش کند. وضعیت برای آناند و دوکی از بد به بدتر و بدترین شروع می شود. هر دو تصمیم می گیرند کودک را به یاشدا برگردانند، جایی که او خوشحالی واقعی را بدست می آورد. وقتی بچه را به یاشدا می سپارند، دوکی از سر درد به زمین می افتد. دکتر مژده می دهد که به طور معجزه آسایی در انتظار است و در آینده نزدیک مادر می شود

معنی کلمه اولاد در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] واژه ولد یا فرزند معروف است و به عربی ولد و نسل گویند و جمع آن اولاد فرزندان است.
فرزند در قانون ارث از طبقه اول به شمار می آید، (یوصیکم الله فی اولادکم للذکر مثل حظّ الانثیین) خداوند درباره فرزندانتان به شما سفارش می کند سهم ارث فرزند پسر دو برابر سهم ارث دختر است . پدر چون فرزند خود را بکشد قصاص نشود. میان فرزند وپدر ربا نباشد. مادر دو سال کامل فرزند خود را شیر می دهد (والوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین).
قرآن کریم، پدر و مادر را از تبعات افراط در محبت فرزند برحذر داشته مبادا این صفت موجب از میان رفتن دین آدمی گردد: (یا ایها الذین آمنوا لا تلهکم اموالکم ولا اولادکم عن ذکر الله) ای مؤمنان مبادا اموال وفرزندانتان شما را از یاد خدا باز دارند.
(انما اموالکم و اولادکم فتنة والله عنده اجر عظیم) مال وفرزند مایه آزمایش شمایند ومزد بزرگ به نزد خداوند است.
(یا ایها الذین آمنوا انّ من ازواجکم و اولادکم عدوّا لکم فاحذروهم...) ای مسلمانان برخی از زنان و فرزندانتان دشمن شمایند (که به منظور دست یابی به ارث آرزوی مرگتان را دارند و یا به هدف رسیدن به هوسهای خویش شما را به گناه می کشانند) از آنها برحذر بوده خود را مواظب باشید و اگر از خطاهای آنها درگذرید خداوند بخشاینده ای مهربان است. مال و فرزند مایه آزمایش شما می باشند مبادا به وسیله آنها به گناه افتید که پاداش بزرگ خدا را از دست بدهید.
پیغمبر اکرم (ص) فرمود: فرزند شایسته گلی است از گلهای بهشت.
و فرمود: فرزندان ما جگرگوشگانمان می باشند: خردسالانشان فرماندهانمان و بزرگسالانشان دشمنانمانند، اگر زنده بمانند ما را به گناه کشند و اگر بمیرند غمگینمان سازند.
و فرمود: فرزند، آدمی را ترسو و بخیل و غمگین می سازد.

معنی کلمه اولاد در ویکی واژه

جِ ولد؛ فرزندان، بچه‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه اولاد

بازنشستگان تأمین اجتماعی که در این تجمعات اعتراضی شرکت می‌کنند، خواستار افزایش مستمری‌ها، پرداخت مزایای شغلی همچون کمک معیشت، حق مسکن، حق عائله مندی و اولاد هستند.
از نظر اهل سنت، مالیات خمس تنها به غنائم جنگی تعلق می‌گیرد. در بین شیعه خمس به: غنیمت، اشیاء به دست آمده از دریا، گنج، منابع معدنی، درآمدهای سودآور، حلالی که با حرام مخلوط شده است و زمینی که از مسلمان به ذمی (غیرمسلمانان تحت فشار مسلمانان) منتقل می‌شود تعلق می‌گیرد. دریافت کنندگان خمس از اولاد محمد و روحانیون اسلامی هستند.
گرازه بدی پور اولاد نیو که خواندش کرازوس، هیرداد نیو
در اوستا، اشاره ای به ارث زنان نشده‌است. اما در فقه امروزی زرتشتیان، زن، مستحق یک ششم میراث شوهر، و دختر، مستحق نصف سهم پسر از ارث شناخته شده‌است.طبق آیین زرتشت هرگاه ورثه عبارت باشند از زوجه و دو دختر و یک پسر، زوجه سهم معینه خود را از ماترک برداشته و بقیه را نصف جهت ازدواج دو دختران و نصف دیگر بهره پسر خواهد بود اگر مردی با بیوه ای که دارای فرزند است ازدواج کند و از آن زن صاحب اولاد گردد در صورت فوت مرد، نافرزندان او از ماترکش ارث نمی‌برند ولی زن یک سهم و پسران خودش دو سهم و دختران او یک سهم از ماترک او ارث خواهند برد. البته در آیین زرتشتی و در دوره ساسانیان دختری که شوهر دارد واجد این شرایط نیست از ارث محروم است
درود جاودان زو پس به تقریب بر اولاد و بر اصحابش به ترتیب
بگفتم کر چنین باشد که گوئی ندانم یک تن از اولاد آدم
اولاد علی که اصل ایمان شد‌‌ه‌اند دردا که قنبل تیغ عدوان شده‌اند
یک دم خوش قسمت اولاد او، صائب! نشد در چه ساعت یا رب آدم پا درین عالم نهاد؟
بگفتا که اولاد پیغمبرند(ص) پسندیده خالق اکبرند
١ بردین: (از ٣ اولاد،دوستمحمد، حاجی،شاهرخوند‌ )
در تقسیمات ایلی در عشایر بختیاری، هر تش به چند اولاد تقسیم می‌شود و هر اولاد از ده‌ها خانوار تشکیل می‌شود. هر خانوار معمولاً داری یک بُهون (سیاه‌چادر) است که اقامتگاه‌شان به‌شمار می‌رود. هر اولاد، دارای سرپرست یا ریش‌سفیدی است که از بین مردان کاردان همان اولاد برگزیده می‌شود.
سلطان گفت: چون این قضیه مسموع من شد به خاطر من گذشت که این کار یکی از فرزندان من خواهد بود، زیرا به دیگری گمان این جرئت نداشتم، لهذا خود متوجه سیاست او گشتم که مبادا اگر دیگری را بفرستم تعلل نماید و سبب خاموش کردن چراغ، این بود که ترسیدم اگر این، یکی از فرزندان من باشد مهر پدری مانع سیاست گردد و باعث سجده، آن بود که چون دیدم که بیگانه است، شکرالهی کردم که فرزندم به قتل نرسید و چنین عملی از اولاد من صادر نگردید.
درقسمت مثلت شکل بالای این لوح رقم ۱۱۳۵ و کلمات یا فتاح یا غفور به خط نستعلیق برجسته خوش‌نویسی شده‌است. در حاشیه در ورودی گچبری گل ستاره و اشکال هندسی گچی نقش‌شده و در بالای این حاشیه مقرنس کاری یا قطاربندی با گچ تزیین شده‌است. تنها تزئین داخل حرم حاشیه‌ای به خط کوفی بنایی به رنگ قرمز بر زمینهٔ سفید است که آیه آیت الکرسی را بر آن نقاشی کرده‌اند. نسبت امامزداده به اظهارات اهالی به اولاد موسی بن جعفر می‌رسد.
ظلمی که کرده ای تو به اولاد مصطفی طومار شرح او نشود تا به حشر طی
قول سوم این است که این سوره به‌عنوان ردّ بر کسانی نازل شده که عدمِ وجودِ اولاد را بر پیغمبر اکرم خُرده می‌گرفتند، بنابراین معنیِ سوره این است که خداوند به او نسلی می‌دهد که در طول زمان باقی می‌مانَد، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند، در عین حال جهان مَملو از آنهاست، این در حالی است که از بنی‌امیه — که دشمنان اسلام بودند — شخص قابل ذکری در دنیا باقی نمانْد، سپس بنگر و ببین چقدر از علمای بزرگ در میان آنهاست مانند باقر و صادق و رضا و نَفْسِ زَکیّه.
بگرو بایزد و به صفات و کمال او آنگه به مصطفی و به اولاد و آل او
وصیت نامه بنوشته به اولاد که از نسلم همان باشد خلف زاد
اولاد فاطمه بارها در خلافت بنی امیه و بنی عباس برای اصلاح امت خروج کرده‌اند (مانند خروج زید بن علی و محمد بن عبدالله بن حسن مثنی معروف به نفس زکیه) و سلسله‌های متعددی در نقاط دور از عربستان، از جمله مراکش، یمن، مصر، گیلان و مازندران تشکیل داده‌اند. مانند حکومت ادریسیان (نوادگان ادریس نوهٔ حسن بن علی) در مراکش، فاطمیان در مصر، مرعشیان (از نوادگان علی المرعش نبیرهٔ علی بن حسین و علویان طبرستان (دو شاخه از سادات حسنی و حسینی مازندران) و بنی مهنا در مدینه.
استان اولاد جلال (به عربی: ولایة أولاد جلال) یک استان در الجزایر است که در الجزایر واقع شده‌است. استان اولاد جلال ۱۷۴٬۲۱۹ نفر جمعیت دارد و ۲۷۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
۳۴- در سال ۱۳۸۹ در حالی که سپیدرود سال‌ها بود از سطح نخست فوتبال ایران فاصله گرفته بود پس از ۱۴ سال دو تیم در یک بازی رسمی در مرحله یک شانزدهم نهایی در جام حذفی در انزلی برابر ملوان قرار گرفت و ملوانان با دو گل اولادی در برابر تک گل میلاد گوهری سرخ پوشان رشتی را پشت سر گذاشتند. این مسابقه دومین تقابل دو تیم در جام حذفی بود.