اولا
معنی کلمه اولا در لغت نامه دهخدا

اولا

معنی کلمه اولا در لغت نامه دهخدا

اولا. [ اَ ] ( ع ن تف ) سزاوارتر. ( ناظم الاطباء ). رجوع به اولی شود.
( اولاً ) اولاً. [ اَوْ وَ لَن ْ ] ( ع ق ) نخستین. ( ناظم الاطباء ). در اول ، پیش از همه :
گرت باید که سست گردد زه
اولاً پوستین بگازر ده.سنایی.نغمه های اندرون اولیا
اولاًگوید که ای اجزای لا.مولوی.بسیار کسان که جان شیرین
در پای تو ریزد اولاً من.سعدی.

معنی کلمه اولا در فرهنگ معین

( اولاً ) (اَ وَّ لَن ) [ ع . ] (ق . ) نخست ، نخستین .

معنی کلمه اولا در فرهنگ فارسی

نخست نخستین .
نخستین

معنی کلمه اولا در دانشنامه عمومی

آولا. آولا ( به ایتالیایی: Avella ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان آولینو واقع شده است.
آولا ۳۰٫۳۸ کیلومترمربع مساحت و ۷٬۸۳۹ نفر جمعیت دارد و ۱۲۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آولا (شهر). آولا ( شهر ) ( به ایتالیایی: Aulla ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان ماسا - کارارا واقع شده است.
آولا ۵۹ کیلومترمربع مساحت و ۱۰٬۷۴۳ نفر جمعیت دارد و ۶۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اولا (آرکانزاس). اولاً ( آرکانزاس ) ( به انگلیسی: Ola, Arkansas ) یک شهر در ایالات متحده آمریکا با جمعیت ۱٬۲۰۴ نفر است که در آرکانزاس واقع شده است.
موقعیت جغرافیایی شهرها و مناطق اطراف به شرح زیر است:
اولا (رود). رودخانه اولاً ( به انگلیسی: Ūla River ) رودخانه ای است که در لیتوانی و بلاروس جریان دارد.
معنی کلمه اولا در فرهنگ معین
معنی کلمه اولا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اولا در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه اولا

جملاتی از کاربرد کلمه اولا

برخی او را یکی از ثروتمندترین افراد ایران به‌شمار آورده‌اند و مجله فوربز در سال ۲۰۰۳ میزان سرمایه او را حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد کرده‌بود. اینک اما سرمایه خالص وی حدود ۹ میلیارد دلار آمریکا است که او را به ثروتمندترین فرد ایران تبدیل کرده‌است. صادرات پسته، زیره، میوه‌جات خشک و واردات شکر و لوازم خانگی مهم‌ترین فعالیت اقتصادی او بود. با این حال عسگراولادی خود را بازرگان کوچکی می‌دانست که در زمینه صادرات فعالیت کوچکی دارد. عسگراولادی در ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ در تهران
واژهٔ فریغون آن سان که از اسناد تاریخی بر می‌آید، در حوزهٔ جغرافیایی شمال افغانستان کنونی تا خوارزم و ماوراءالنهر رواج داشته‌است. نویسندهٔ حدودالعالم که اثر خود را در ۳۷۲ق/۹۸۲م نوشته و آن را به ابوالحارث محمدبن احمد مشهورترین فرمانروای این سلسله تقدیم داشته، می‌گوید که پادشاهان کنونی گوزگانان از اولاد فریدون (پادشاه افسانه‌ای ایران باستان) اند.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به قواعد بازی، ۲ ایکس‌ال، اولا بی‌ریخته، قانون حقیقی، پدر متیو، هتل ۵۲، ع چون عشق و در خیابان سپولنی اشاره نمود.
چون نگردد تلخ بر اولاد آدم زندگی؟ شهریاری چون صفی الله گذشت از روزگار
توده‌های یخ ۶۰ درصد، زمین‌های سنگی و صخره‌ای ۳۰ درصد و زمین‌های دارای پوشش گیاهی ۱۰ درصد خاک سوالبارد را تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین یخچال طبیعی سوالبارد، آستفونا نام دارد که در جزیرهٔ نورداستلندت واقع است. اولاو وی لند و وست فونا نیز دیگر یخچال‌های طبیعی سوالبارد هستند.
هرکه با اولاد ایشان ظلم کرد خویش را در دوزخ افکند او بدرد
چهار شعر بگفتم بگفت نی به از این بلی ولیک بده اولا شراب گزین
از آخرین فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی وی می‌توان به تلاش برای پیروزی فرانسوا اولاند در انتخابات سال ۲۰۱۲ اشاره کرد.
«هادی بن احمد بن ابوالحسن بن محمد الرازی بن حمزه بن احمد ابن عبیدالله بن محمد الشریف بن عبدالرحمن الشجری ابن ابومحمد قاسم بن ابو محمد حسن بن زیدابن امام حسن مجتبی (ع)» نامبرده شده‌است. جد وی ابوالحسن محمد الرازی ملقب به شهد افق در ری ساکن بوده‌است و اولاد وی در ری و قزوین می‌زیستند و از نوادگان وی هم در رودسر و آمل و… یاد شده‌است و به احتمال زیاد این امامزاده نیز در ری ساکن بوده و در هنگام حضور در روستای کرشته که از مناطق کهن شهریار و جزء ملک ری به شمار می‌آمد فوت نموده و به خاک سپرده شده‌است.
تا آن که توبه ‏ام نپذیری به لطف خویش الا به دستیاری اولاد مصطفا
لقمه را اولا مصغر کرد بعد ازان جمع قلتش آورد
بعد احمد شکر حق نعمت وی کس نکرد مایه تسکین غم اولاد وی دیگر نشد
بعضی مدفن او را در قم و برخی در ترشیز (کاشمر) (البته امامزاده حمزه کاشمر، فرزند حمزه بن موسی کاظم ری است) و بعضی در جزیره طرف جنوب حله نوشته‌اند. اما محدث نوری در تحیه الزائر، قول اخیر را بی‌اصل شمرده است. خاندان سید محمدباقر شفتی از نسل همین امامزاده حمزه هستند. پادشاهان صفویه که خود را از اولاد او می‌دانستند و در زمان سلطنت خود به آن توجه زیادی داشته‌اند و شاه طهماسب صفوی، برای او بقعه و گنبد ساخت.
در تیر ۱۴۰۲، وحید اشتری گفت بیش از هزار هکتار زمین در مشهد و پنج هزار و ۷۰۰ «رَقبه سنددار» در چناران به علم‌الهدی واگذار شده‌است. به گفتهٔ اشتری، ۱۰ درصد از درآمد این موقوفه، معروف به موقوفه گوهرشاد، به‌عنوان حق تولیت به علم‌الهدی می‌رسد. علم‌الهدی در واکنش گفت، بر اساس وقف‌نامه، در صورت نبود «اولاد واقفه»، موقوفه به «صلحای سادات» می‌رسد. در ابتدا قرار بود علم‌الهدی ۵ سال تولیت موقوفه گوهرشاد را بر عهده داشته باشد، اما با اعتراض او، متولی همیشگی این موقوفه شده‌است. او همچنین گفت که مبلغی از این موقوفه به حساب او واریز نشده‌است.
گفت: «بشنو اولا شمه‌ای ز اسرار ما هر ستوری لاغری کی کشاند بار ما؟»
اولایا-کاسترو مادر دو فرزند است.
بهتر ز علی و یازده اولادش بالله ندیده دهر و نه مادر زاد
حال و مالت ای برادر اینچنین بدتر از آن حال اولاد و بنین
دوم، عشق به اولاد که اگر نبود، موجبات تربیت ایشان زائل شود و در آن صورت فرزندان به هلاکت رسند. سوم بلندی دامن آرزوها که اگر نبود، کارها و ساختن ها را یک سو نهند.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال ارمنستان بازی کرده‌است. تادووسیان نخستین بازی ملی خود را که یک بازی دوستانه بود در تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۰۲ در آندورا لاولا در مقابل آندورا انجام داده‌است.