اوش
معنی کلمه اوش در لغت نامه دهخدا

اوش

معنی کلمه اوش در لغت نامه دهخدا

اوش. ( اِخ ) شهری است به ماوراءالنهر. ( لغت نامه ٔاوبهی ). ولایتی است بفرغانه مابین سمرقند و چین. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). گروهی از محدثان بدین شهر منسوب و به اوشی معروفند. جایی آبادان است و بسیارنعمت و مردمانی جنگی ، به براه کوه نهاده است و براین کوه پاسبان است و دیده بان است کی کافر ترک را نگاه دارد. ( حدود العالم ص 113 ). اوش شهری است با جمعیت 33315 تن در جمهوری قرقیزستان در دره فرغانه و یکی از قدیمترین شهرهای آسیای مرکزی است و در هزار سال اخیر از مراکز عمده تهیه ابریشم بوده است. بخشهای شرقی و روسی دارد. پاره ای سنگ معروف به تخت سلیمان در مغرب شهر است. ( دایرةالمعارف فارسی ) :
ز سمرقند بسی کس بدعای تو شدند
بزیارتگه کاسان و عبادتگه اوش.سوزنی.معلوم من نشد که کجا رفت پیر اوش
با او چه کرد گردش ایام دی و دوش.حمید بلخی.

معنی کلمه اوش در فرهنگ فارسی

شهری است بماورائ النهر

معنی کلمه اوش در فرهنگ اسم ها

اسم: آوش (پسر) (فارسی) (تلفظ: avash) (فارسی: آوش) (انگلیسی: avash)
معنی: مانند آب پاک و زلال

معنی کلمه اوش در دانشنامه عمومی

اوش شهری در قرقیزستان است که در دره باستانی فرغانه واقع شده و از سال ۱۹۳۹ مرکز استان اوش است. این شهر در حدود ۵ کیلومتری مرز ازبکستان قرار گرفته است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۲۲۱۶۴ نفر بوده است.
اوش دومین شهر بزرگ قرقیزستان است که در دره فرغانه جنوب کشور قرار دارد و اغلب به عنوان «پایتخت جنوب» نامیده می شود. اوش قدیمی ترین شهر در قرقیزستان است ( تخمین زده شده است که بیش از ۳۰۰۰ سال پیشینه دارد ) .
جمعیت اوش حدود ۲۸۲ هزار نفر ( در سال ۲۰۱۷ ) است که از اقوام مختلف شامل ازبک ها، قرقیزها، روس ها، تاتارها، اویغورها، تاجیک ها، آذربایجانی ها، قزاق ها و دیگر گروه های قومی کوچکتر تشکیل شده است. البته اکثریت جمعیت شهر را ازبک ها تشکیل میدهند.
این شهر در ارتفاع ۸۷۰ تا ۱۱۰۰ متری از سطح دریا، بر کران رود آق بورا که از دامنه های کوه آلای سرچشمه می گیرد قرار دارد. رودخانه آق بورا از میان این شهر می گذرد و شهر را در دو سمت راست و چپ خود به دو بخش تقسیم می کند. در قدیم بخش عمده شهر در ساحل سمت چپ در دامنۀ کوه سلیمان ( که از مکان های زیارتی آسیای مرکزی به حساب می آمد ) قرار می گرفت و کاروانسرای شهر هم در همین بخش جای داشت.
در ادبیات فارسی نیز به این شهر اشاره شده است، برای نمونه دو بیت زیر به ترتیب از سوزنی سمرقندی و حمید بلخی شاهد آورده می شود:
در منابع اوش در شمار شهرهایی یاد شده است که در اواخر هزاره دوم و ابتدای هزاره یکم پیش از میلاد از فرهنگ پیشرفته ای برخوردار بودند. چه بسا این منطقه نیز مانند دیگر مکان های فرغانه، در پرورش اسب پرآوازه بوده است.
تاریخ اوش در بسیاری موارد با تاریخ فرغانه درآمیخته است. حکمرانان فرغانه در برابر حمله عرب سرسختانه پایداری کردند.
این شهر در سده نهم هجری تا پیش از پیدایش راه های دریایی، بر سر راه های بازرگانی چین و هند واقع بود و همچنین انبار کالاهایی بود که از باختر آسیا و اروپا به چین و هند می بردند یا از چین و هند می آوردند.
اوش در میانه های سده هجدهم، بیش از آنکه لایق نام شهر باشد، یک اقامتگاه برای قبایل قرقیز به حساب می آمد، چنان که آورده اند، «قرقیزها در شهر اوش قشلاق می کنند، به کار کشاورزی مشغول می شوند و به جستجوی دام های خود می پردازند».
این شهر فاقد برج و باروی محکم بوده، طوری که حتی پژوهش های باستان شناسی هم نتوانسته چنین ویژگی هایی را برای آن تأیید کند. به استثنای مدرسه عالم بیگ ( آن هم متعلق به میانه قرن نوزدهم ) شهر اوش فاقد بناهای قابل توجه و باشکوه است، مقبره منتصب به آصف بن برخیا، مزارهای ایشان بلخی و ارسلان باب، مقبره خانوادگی قربان جان ( از نخبگان سیاسی قرقیزهای نیمه یکجانشین ) و مسجد راوات عبداالله خان، حداکثر چیزهایی هستند که شهر دارد.
معنی کلمه اوش در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اوش در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه اوش در دانشنامه عمومی
معنی کلمه اوش در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه اوش در دانشنامه آزاد فارسی

اوش (فرانسه)(Auch)
مرکز دپارتمان ژر، در فرانسه، کنار رود ژر، با ۲۵هزار نفر جمعیت (۱۹۹۰). صنعت کشاورزی و تجارت اسب و طیور در آن رونق دارد. اوش مقر یک اسقف اعظم است و کلیسایی جامع به سبک گوتیک دارد. در گذشته همواره تحت حمایت و قدرت کنت های گاسکونیو آرمانیاکقرار داشت و مرکز این دو استان بود.

معنی کلمه اوش در ویکی واژه

یا عوش، در زبان فارسی دو مفهوم دارد، نخست عدد سه و دوم پرواز مصدر فعل پریدن. اش و اوش پسوند ویژه زبان کوتی.

جملاتی از کاربرد کلمه اوش

رأس‌الغول یا بتا برساوش یک ستاره درخشان چندستاره و یکی از نخستین غیر نواختر ستاره‌های متغیر کشف‌شده‌است که در صورت فلکی برساوش قرار دارد.
مغز خرد تشنه کاوش از اوست چشمه حکمت بتراوش ازوست
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به مفقودشدگان، خبرچینان – پدران و دختران، اوشیتسکا، بدن مسیح، کورشده از نور و ۱۹۸۳ اشاره کرد.
وی در ۷ نوامبر ۲۰۰۶ در سن ۵۳ سالگی اوشاکان، استان آراگاتسوتن بر اثر حمله قلبی درگذشت. و در اچمیادزین (واغارشاپات) به خاک سپرده شد.
ملیان بزرگ‌ترین محوطهٔ نیاایلامی کاوش شده تا کنون است.
در یهودیت خاخامی، تورات شفاهی هم کتاب مقدس عبری را تفسیر می‌کند و هم در بسیاری از موضوعات اخلاقی دیگر کاوش می‌کند. شناخته‌شده‌ترین متن خاخامی مرتبط با اخلاق، رساله میشنا که از مکتوبات متفرق آووت است، و به‌عنوان اخلاق پدران ترجمه شده‌است. به‌طور کلی، اخلاق یک جنبه کلیدی از ادبیات خاخامی است که به‌عنوان آگادا شناخته می‌شود، و آموزه‌های اخلاقی در سراسر بخش‌های هلاخا، میشنا، تلمود و سایر ادبیات خاخامی یافت می‌شود. این اخلاق اولیه خاخامی نشانه‌هایی از لقاح متقابل و تبادل جدلی با سنت اخلاقی یونانی (فلسفه غرب) و سنت اولیه مسیحیت را نشان می‌دهد.
چو بینی مرا با سیاوش به هم ز شرم دو خسرو بمانی دژم
تازی در آتش، ار چه سیاوش نه ای ز بس در نعل و سنگ خاره جهاند شرار اسب
سیاه سیاوش، بهزاد نام از این اسب بوده ست و این نیست خام
در چاوشی رهت کمر بست وز فخر کلاه گوشه بشکست
در میان قاره‌های جهان اروپا می‌تواند یکی از قاره‌هایی باشد که توسط باستانشناسان کاوش شده‌است.
سیا ارمجانی با نام اصلی سیاوش ارمجانی (زاده ۱۸ تیر ۱۳۱۸ در لاهیجان – درگذشته ۷ شهریور ۱۳۹۹ در نیویورک) تندیس‌ساز و معمار ایرانی-آمریکایی بود. او به عنوان یکی از پیشروان هنر عمومی در آمریکا شناخته می‌شد.
خردمندی طلب کردند هشیار ز دل دریاوش و از لب گهر بار
خون خوردنم تراوش ازان کم کند که من دارم چو لاله ساغر خوناب خورده ای
پژوهش‌ها، کاوش‌های باستان‌شناسی، و کارهای مرمت در قرن‌های نوزده و بیست و یکم تا به امروز همچنان ادامه داشته‌است.
ز بسکه چشم ببام و درت نهادم شد ز کاوش مژه ام جمله بام و در سوراخ
به چرخ چارمت عیسیست داعی به پیش دولتت چاوش ساعی
ز کین سیاوش تو داری زیان دریغا سواران گودرزیان
موثرترین اداوت دریایی آلمان در سال ۱۹۳۹ ظاهراً مین‌های دریایی آن بود. ناوشکن‌ها و مین‌ریزها سواحل شرقی و او-بوت‌ها و هواگردها سواحل غربی و جنوبی بریتانیا را مین‌ریزی کردند. این مین‌ها موجب غرق شدن ۶۷ کشتی تا ماه دسامبر سال ۱۹۳۹ و ۱۲۸ کشتی متفقین تا ماه مارس سال ۱۹۴۰ شدند. در این حال ردر مایل نبود کشتی‌های بزرگ خود را در درگیری‌های سطحی به خطر بیندازد.
افرادی که به این منطقه سفر و کاوش کردن بهترین منبع برای این اطلاعات هستند که همیشه در حال سفر به تمام مناطق کشور هستند